ΝΕΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ. Το υπουργείο διαβεβαιώνει ότι δεν θα γίνουν απολύσεις εκπαιδευτικών
"ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ"
Ο ΝΕΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ Καμία απόλυση εκπαιδευτικού
ΜΕ ΕΘΕΛΟΥΣΙΕΣ
και εντός περιφέρειας θα καλυφθεί η πλειοψηφία των υποχρεωτικών
μεταθέσεων. Κύκλοι του υπουργείου στον Ε : Καμία κατάργηση οργανικής
θέσης .
Του ΦΑΝΗ ΚΑΛΑΝΤΖΗ
fkalantzis ependytis.gr
Πριν από λίγους
μήνες, η πολιορκία ήταν για τις αλλαγές μη αλλαγές εντέλει σε πολλές
περιπτώσεις στον ακαδημαϊκό χάρτη του σχεδίου Αθηνά . Τώρα, σειρά έχει ο
υπό διαμόρφωση νέος σχολικός χάρτης της χώρας που θα προκύψει από τις
συγχωνεύσεις καταργήσεις, την ανακατανομή των οργανικών θέσεων, τις
υποχρεωτικές μεταθέσεις των εκπαιδευτικών. Η εντεινόμενη φημολογία
ενισχύει τη δικαιολογημένη αβεβαιότητα και την ανασφάλεια δασκάλων και
καθηγητών για το αύριο, πάνω στις οποίες εδράζονται οι αφόρητες πιέσεις
που ασκούνται σε καθημερινή βάση στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου
Παιδείας από βουλευτές και τοπικούς παράγοντες. Με την αυτονόητη
επιφύλαξη της επιβεβαίωσης στην πράξη, ο Ε μεταφέρει σήμερα την
κατηγορηματική διάψευση της περιρρέουσας φημολογίας από κύκλους του
υπουργείου, οι οποίοι δηλώνουν με έμφαση ότι κανείς εκπαιδευτικός δεν πρόκειται να απολυθεί (με
εξαίρεση τις ποινικού χαρακτήρα υποθέσεις που έχουν τελεσιδικήσει).
Επίσης, σε ό,τι αφορά το έτερο καυτό θέμα, το πακέτο των επικείμενων
αλλαγών δεν θα επηρεάσει τον αριθμό των οργανικών θέσεων, που θα
παραμείνει ως έχει. Ως προς τις υποχρεωτικές μεταθέσεις που
υπολογίζονται σε περίπου 1.000, όπως αναφέρθηκε και στο φύλλο της
περασμένης εβδομάδας , εκτιμάται ότι ένα σημαντικό ποσοστό θα καλυφθεί
από τις εθελούσιες δηλώσεις και τις εντός της περιφέρειας μετακινήσεις.
Μετακινήσεις που συνδέονται με τα οργανικά κενά που θα προκύψουν, τα
οποία θα είναι εκ των προτέρων γνωστά πριν από την υποβολή των δηλώσεων.
Αποκρυπτογράφηση
Πρώτο απτό δείγμα των
προθέσεων του υπουργείου συνιστά η αποκρυπτογράφηση της εγκυκλίου (αρ.
πρωτ. 68122 Δ120.5.2013) που απεστάλη προ ημερών στους διευθυντές
εκπαίδευσης και στις περιφερειακές διευθύνσεις υπό τον τίτλο Πίνακες
οργανικής σύνθεσης διδακτικού προσωπικού Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης . Η
προθεσμία για τη διαδικασία σύνταξης και αποστολής των στοιχείων, στα
οποία θα ενσωματώνονται και οι εκτιμήσεις των περιφερειακών διευθυντών
για ελλείμματα και πλεονάσματα, έληξε τυπικά χθες. Η εγκύκλιος αυτή
(όπως και αυτή που ακολούθησε για τη δευτεροβάθμια, που έχει το ίδιο
ακριβώς σκεπτικό), μιλώντας για οργανική σύνθεση , αναφέρεται στη
γενικότερη οργανικότητα , που περιλαμβάνει δύο βασικές κατηγορίες:
α) Τις οργανικές
θέσεις , τον αριθμό δηλαδή των οργανικών θέσεων όλων των σχολείων
(περιλαμβανομένων μιλάμε για πρωτοβάθμια των ολοήμερων τμημάτων, αφού οι
θέσεις είναι ενιαίες ).
β) Τους οργανικά
ανήκοντες εκπαιδευτικούς , ήτοι, όπως διευκρινίζεται, όσους ανήκουν
οργανικά ή σε προσωποπαγή θέση , καθώς και όσους για οποιοδήποτε λόγο
βρίσκονται στη διάθεση της διεύθυνσης (υπεράριθμοι, νεοδιόριστοι, με
προσωρινή τοποθέτηση) και με βάση τη σχέση εργασίας που έχουν (δηλαδή
μόνιμοι ή ΙΔΑΧ) .
Το... ψητό
Από την αφαίρεση,
αν προκύψει θετικός αριθμός, τότε υπάρχει κενό, δηλαδή υπάρχει έλλειμμα
διδακτικού προσωπικού, ενώ, αν προκύψει θετικός αριθμός, υπάρχει
πλεόνασμα...
Το ενδιαφέρον τώρα,
που σχετίζεται άμεσα και με τις υποχρεωτικές μεταθέσεις, εντοπίζεται στο
τέλος της εγκυκλίου και στα όσα αναφέρονται για τη δήλωση των
ελλειμμάτων πλεονασμάτων. Όπως σημειώνεται, λοιπόν, το αποτέλεσμα που
μας δίνει το έλλειμμα ή το πλεόνασμα για τις μεταθέσεις προκύπτει από τη
διαφορά μεταξύ οργανικών θέσεων και οργανικά ανηκόντων . Από την
αφαίρεση, αν προκύψει θετικός αριθμός, τότε υπάρχει κενό, δηλαδή υπάρχει
έλλειμμα διδακτικού προσωπικού, ενώ, αν προκύψει θετικός αριθμός,
υπάρχει πλεόνασμα... Για παράδειγμα, εάν οι οργανικές θέσεις είναι 25
και οι οργανικά ανήκοντες είναι17 , τότε το 8 σημαίνει έλλειμμα
προσωπικού . Τα ελλείμματα αυτά είναι εκείνα που θα γίνουν εκ των
προτέρων γνωστά στους εκπαιδευτικούς και θα συνδυαστούν με τις
υποχρεωτικές μεταθέσεις που θα αντιστοιχούν σε οργανικές θέσεις,
διασφαλίζοντας τους μετακινούμενους.
Διασφάλιση που αφορά
και το γενικότερο θέμα που έχει προκαλέσει την έντονη ανησυχία των
εκπαιδευτικών, οι οποίοι ευλόγως, συν τοις άλλοις, συνδέουν την απώλεια
(μέσω της ανακατανομής και των επικείμενων 64 συγχωνεύσεων καταργήσεων
σχολικών μονάδων) των οργανικών θέσεων με ενδεχόμενες απολύσεις. Η
απάντηση επ' αυτού των κύκλων του υπουργείου είναι καθησυχαστική και
διατυπώνεται με κατηγορικό τρόπο σε ό,τι αφορά τόσο το θέμα της απόλυσης
όσο και αυτό της κατάργησης οργανικών θέσεων, αφού, όπως αναφέρεται, ο
αριθμός των οργανικών, ανεξάρτητα από τις αλλαγές, θα παραμείνει ο
ίδιος.
Ζητούμενο η διαφάνεια
Από κει και πέρα, οι
ίδιες πηγές θεωρούν ότι, αντίθετα από τις διαδόσεις, ένα μεγάλο ποσοστό
των υποχρεωτικών μεταθέσεων, ο αριθμός των οποίων εκτιμάται ότι θα είναι
περιορισμένος, θα καλυφθεί από τις εθελούσιες και τις εντός των
περιφερειών μετακινήσεις. Δηλώσεις που προφανώς μένει να επιβεβαιωθούν,
όπως και το στοίχημα των παραμέτρων που σχετίζονται με την πλήρη
διαφάνεια και την τήρηση των κριτηρίων μοριοδοτήσεων, καθώς σε κάθε νέα
διαδικασία και με πλημμελή ενημέρωση των ενδιαφερομένων βρίσκουν πάντοτε
έδαφος τα ρουσφετάκια . Λαμβάνοντας υπόψη τις εντάσεις που προηγήθηκαν
με αφορμή την κινητοποίηση των εκπαιδευτικών, η πολιτική ηγεσία
πιθανότατα θα προχωρήσει σε κάποιες κινήσεις που αφορούν τις
εκκρεμότητες, μεταξύ των οποίων και το πακέτο που προαναφέρθηκε. Στο
πλαίσιο αυτό, εντάσσονται και τα υπόλοιπα ζέοντα θέματα, όπως το
ξεκαθάρισμα για την αξιολόγηση, και δη τον χαρακτήρα των αποτελεσμάτων,
το τι μέλλει γενέσθαι με τους αναπληρωτές, η τροποποίηση ή μη της
ρύθμισης για την αυτοδίκαιη αργία.