Κυριακή 23 Μαρτίου 2014

Η ρουμπρίκα ως μέσο αξιολόγησης


Η ρουμπρίκα ανήκει στη κατηγορία των ποιοτικών μεθόδων αξιολόγησης και αποτελεί ένα από τα πιο δυναμικά και αποτελεσματικά εργαλεία αξιολόγησης της επίδοσης των εκπαιδευόμενων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Πρόκειται για ένα είδος περιγραφικής αξιολόγησης, που βασίζεται σε συγκεκριμένα κριτήρια και διαβαθμίσεις ποιότητας. Σύμφωνα με τον ορισμό του Ματσαγγούρα (2004), η ρουμπρίκα ορίζεται ως μια «κλίμακα διαβαθμισμένων κριτηρίων».
Μια ρουμπρίκα αποτελείται από τα εξής δομικά στοιχεία : τα κριτήρια (criteria), τα επίπεδα επίδοσης(standards), όπως για παράδειγμα εξαιρετική επίδοση, μέτρια επίδοση, χαμηλή επίδοση, τηνκλίμακα βαθμολογίας και τις περιγραφές των επιπέδων επίδοσης σύμφωνα με τα αντίστοιχα κριτήρια αξιολόγησης. Κάθε ρουμπρίκα έχει το ελάχιστο δύο κριτήρια και δύο επίπεδα απόδοσης.
Γιατί όμως ένας εκπαιδευτικός ή ένας μαθητής να χρησιμοποιήσει ρουμπρίκες αξιολόγησης;
Τα πλεονεκτήματα συνοψίζονται στα ακόλουθα: 
  • Διασαφηνίζει το περιεχόμενο και τους στόχους της μαθησιακής διαδικασίας. Οι μαθητές κατανοούν καλύτερα τι πρέπει να κάνουν ή να μάθουν για την επίτευξη μιας ικανοποιητικότερης επίδοσης. 
  • Ενθαρρύνει τους μαθητές στην αυτό – παρακολούθηση. Οι μαθητές με αυτό τον τρόπο αναλαμβάνουν την ευθύνη για την ποιότητα της εργασίας τους. 
  • Παρέχει κατατοπιστική και απλοποιημένη ανατροφοδότηση, κάνοντας σαφέστερη τη διαδικασία της βαθμολόγησης. 
  • Αποτελεί ένα πιο έγκυρο και αποτελεσματικό τρόπο αξιολόγησης και μειώνοντας το χρόνο που απαιτεί η διαδικασία της αξιολόγησης. 
  • Κατά τη σύνθεση των ρουμπρικών* αναπτύσσονται δεξιότητες στοχασμού, ενώ παράλληλα ενισχύεται και η κριτική ικανότητα των εκπαιδευόμενων μέσα από την ανάλυση του έργου τους. 
Όλα τα παραπάνω καθιστούν την ρουμπρίκα ένα ισχυρό μαθησιακό και διδακτικό εργαλείο, που υποστηρίζει την αυτό-αξιολόγηση και την έτερο-αξιολόγηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου