Παρασκευή 26 Αυγούστου 2016

Το ούζο δεν ταιριάζει μόνο με μπουζούκι


kathimerini.gr
ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ
Οι της Φιλολογικής υποστηρίζουν ότι είναι παράφραση του ρήματος «όζω», μυρίζω. Οι πιο ρομαντικοί ότι προέρχεται από το «ου ζω», χωρίς αυτό δεν ζω. Αλλοι ότι είναι απόγονος της τουρκικής λέξης «üzüm», που σημαίνει αφέψημα από σταφίδες, και κάποιοι ότι η λέξη «ούζο» γεννήθηκε όταν τον 18ο αιώνα ένας Τούρκος προξενικός γιατρός στη Θεσσαλία δοκιμάζοντας την τοπική ρακή αναφώνησε «μωρέ αυτό είναι uso di massiglia!». Εκείνη την εποχή γίνονταν σημαντικές εξαγωγές κουκουλιών μεταξοσκώληκα από τους παραγωγούς της Θεσσαλίας προς τους μεγάλους εμπόρους της Μασσαλίας. Τα ξύλινα κιβώτια έφεραν εξωτερικά την επιγραφή «Uso di Massiglia» (δηλαδή Προς χρήσιν Μασσαλίας), φράση που έγινε συνώνυμο του εκλεκτού προϊόντος.

Τις συναρπαστικές αυτές πληροφορίες αλιεύσαμε από το tsou.gr, τον διαδικτυακό «ναό» του ούζου. Δημιούργημα του λάτρη και συλλέκτη σπάνιων φιαλών τού εθνικού μας ποτού Χάρη Βεκρή, από τη Σύρο, φιλοδοξεί να γίνει σημείο συνάντησης των φίλων του ούζου από όλο τον πλανήτη.

«Ολα ξεκίνησαν πριν από είκοσι χρόνια, όταν πρωτοάρχισα να συλλέγω ετικέτες ούζου» λέει στην «Κ» ο κ. Βεκρής, η «κανονική» δουλειά του οποίου είναι προϊστάμενος στη ΔΕΗ στο νησί. «Κάποια στιγμή έφτασα στις 600 διαφορετικές ετικέτες και, για να αυξήσω τη συλλογή μου, το 2007 έφτιαξα μια πρώτη έκδοση του σάιτ, προκειμένου να έρθω σε επαφή με άλλους συλλέκτες και ποτοποιίες». Πέρυσι, όμως, ήρθε η ώρα το χόμπι να πάρει μια πιο «επαγγελματική» μορφή, διατηρώντας πάντα τον μη κερδοσκοπικό του χαρακτήρα.

Το tsou.gr φιλοδοξεί μέσα από την ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του ούζου, της ιστορίας του και της προβολής των εξελίξεων του κλάδου της ποτοποιίας, να συμβάλει στη δημιουργία μιας σύγχρονης και αντάξιας του εικόνας. Κύριος στόχος όμως είναι η συναρμολόγηση του παγκόσμιου χάρτη του ούζου, κατ’ αρχάς με την αποτύπωση του συνόλου των σημείων παραγωγής του σε Ελλάδα και Κύπρο (ως γνωστόν μετά την κατοχύρωση του ούζου ως ποτού «προστατευόμενων γεωγραφικών ενδείξεων» απαγορεύεται σε παραγωγούς εκτός των συνόρων Ελλάδας και Κύπρου να ονομάσουν το προϊόν τους «ούζο»), και στη συνέχεια –μέσω της βοήθειας των επισκεπτών της ιστοσελίδας– με τον εντοπισμό όσο το δυνατόν περισσότερων σημείων πώλησης και κατανάλωσης ούζου σε όλο τον κόσμο. «Να ξέρει ο κάτοικος του Μονάχου, για παράδειγμα, πού μπορεί να αγοράσει ούζο σε ακτίνα 10 χιλιομέτρων από αυτόν και πού μπορεί να το απολαύσει, εάν υπάρχουν εστιατόρια ή μπαρ που το προσφέρουν κοντά του. Ετσι, θα συμβάλουμε στην προώθηση των εξαγωγών του σε υπάρχουσες, αλλά και σε νέες αγορές».

Ηδη μέσα στο σάιτ μπορεί κάποιος να διαβάσει αναλυτικές πληροφορίες για καθεμία από τις 500 και άνω ετικέτες που παράγουν οι περίπου 200 ποτοποιίες της Ελλάδας και της Κύπρου, οι οποίες χωρίζονται ανάλογα με την περιεκτικότητά τους σε αλκοόλ, το είδος της απόσταξης, της περιφέρειας παραγωγής τους. Σε λίγο καιρό, ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα, εκτός από τη βαθμολογία του προϊόντος, να προσθέσει τυχόν πληροφορίες που λείπουν.

Εχοντας διανύσει μακρά περίοδο απαξίωσης, τα τελευταία χρόνια το ούζο γνωρίζει μια δεύτερη νιότη. «Εχει πάρει τα “πάνω” του», λέει ο ίδιος. «Τώρα φιλοδοξούμε να το φέρουμε πιο κοντά στις νέες γενιές. Να το αποσυνδέσουμε με το μπουζούκι και το πρότυπο που έχουμε συνδέσει με το ούζο “12”». Ηδη, για παράδειγμα, έχει προτείνει σε μεγάλη ποτοποιία της Λέσβου να γίνει χορηγός στο Syros Jazz Festival, που ξεκινάει στις 7 Σεπτεμβρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου