Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2016

Ανακοίνωση της ΔΑΚΕ για τις προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού παιδείας


ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ξενοφώντος 15Α |10551 Αθήνα

19.12.2016
Συνέντευξη τύπου και προγραμματικές δηλώσεις της νέας πολιτικής ηγεσίας
του Υπουργείου Παιδείας
Από «προθέσεις, μεταρρυθμίσεις και ευχολόγια…» άλλο τίποτα
Για δράσεις και έργα: «αν και εφόσον…»!
Η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, υπό τον κ. Γαβρόγλου, παραχώρησε συνέντευξη τύπου παρουσιάζοντας τις προγραμματικές δηλώσεις της, υπερθεματίζοντας τη «νέα κανονικότητα» που διαμορφώνεται στον πολύπαθο χώρο της Εκπαίδευσης. Τόσο στη συνέντευξη τύπου όσο και στη συνάντηση που είχε με τα Διοικητικά Συμβούλια των ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, η νέα πολιτική ηγεσία τόνισε ρητά και κατηγορηματικά ότι θα συνεχίσει την εφαρμογή της ίδιας πολιτικής «βαδίζοντας στα χνάρια της προηγούμενης ηγεσίας» αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα τα σημαντικά(;) πράγματα που έγιναν.
Ως καλοί μαθητές της μεγάλης επικοινωνιακής του ΣΥΡΙΖΑ σχολής περιορίστηκαν σε γνωστές και επαναλαμβανόμενες εξαγγελίες που περιλαμβάνουν βερμπαλιστικές «μεταρρυθμιστικές» προτάσεις και ανέφικτες υποσχέσεις, χωρίς καμία ουσιαστική δέσμευση! Πιο συγκεκριμένα, η νέα πολιτική ηγεσία αναφέρθηκε στα παρακάτω σημεία που αφορούν και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση:
Προϋπολογισμός. Όταν το ποσοστό των δαπανών για την Παιδεία βαίνει μειούμενο τα τελευταία χρόνια, είναι οξύμωρο να επιχαίρεται η πολιτική ηγεσία για την αύξηση που εμφανίζεται στον προϋπολογισμό του 2017 - σε σχέση με αυτόν του 2016 - , την ίδια στιγμή που το ποσό αυτό είναι κατά 80.000.000 ευρώ μικρότερο από το αντίστοιχο ποσό του 2015.
Επέκταση Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού. Εξαγγέλλει την επέκταση σε 769 μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια δημοτικά σχολεία του θεσμού του ενιαίου τύπου ολοήμερου σχολείου χωρίς να οριοθετεί τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, χωρίς να αναφέρεται στις αλλαγές που θα υπάρξουν στο ωρολόγιο τους πρόγραμμα, δείχνοντας αφενός ότι αγνοεί τις ιδιαιτερότητες των ολιγοθέσιων σχολείων, αφετέρου ότι αδιαφορεί για τις αντιδράσεις που υπάρχουν στο νέο, «μικρό» και «φτωχό» ολοήμερο σχολείο που έχει ήδη εφαρμοστεί και που περιορίζει σε μεγάλο βαθμό την κάλυψη των μορφωτικών αναγκών των μαθητών.
Διετής υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Εξαγγέλλεται, για άλλη μια φορά, η επέκταση της υποχρεωτικότητας της προσχολικής αγωγής, που αποτελεί και πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, για ένα επιπλέον έτος χωρίς να γίνεται καμία αναφορά για τις ανάγκες σε προσωπικό, κτηριακές παρεμβάσεις, υλικοτεχνική υποδομή που πρέπει να συνοδεύουν το σχεδιασμό ενός τέτοιου εγχειρήματος που στοχεύει στην εισαγωγή χιλιάδων παιδιών πρώτης νηπιακής ηλικίας που μένουν εκτός των δομών της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ενίσχυση του απογευματινού προγράμματος του ολοήμερου. Εξαγγελία χωρίς περιεχόμενο αφού δεν έγινε καμία αναφορά στο πού στοχεύει η «ενίσχυση»! Θα αφορά νέα αντικείμενα διδασκαλίας; Θα αφορά επιπλέον ώρες λειτουργίας; Απλά εντάσσεται  στο πλαίσιο του «ανοίγματος των σχολείων στην κοινωνία»; Πώς θα καλυφθούν οι επιπλέον ανάγκες χρηματοδότησης που θα προκύψουν απ’ αυτή την… ενίσχυση;
Εκτεταμένος εθνικός και κοινωνικός διάλογος. Ένας διάλογος που αναπτύχθηκε με συγκεκριμένους συνομιλητές (η συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας εξαντλήθηκε σε μία μόνο συμμετοχή της ΔΟΕ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή) και κατά τη διάρκεια του οποίου η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας εξακολουθούσαν να ανακοινώνουν και στη συνέχεια να ψηφίζουν μια σειρά αντιεκπαιδευτικών μέτρων.
Αυτοαξιολόγηση Σχολικών Μονάδων. Ο κ. Γαβρόγλου τόνισε ότι «είναι στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της αποτίμησης των σχολικών μονάδων», χωρίς να «έχει σχέση ούτε  τιμωρητικά, ούτε με κυνήγι μαγισσών». Θα είναι μια διαδικασία που «δεν θα στοχοποιεί πρόσωπα» αλλά «θα αναδεικνύει τις «καλές πρακτικές» και «θα περιλαμβάνει και τις υποχρεώσεις της πολιτείας προς τα σχολεία». Ποιος θα μπορούσε να έχει αντίρρηση σε μια τόσο προσεκτικά διατυπωμένη προσέγγιση η οποία δείχνει να ενσωματώνει μέρος των προβληματισμών - προτάσεων του εκπαιδευτικού κόσμου; Αλήθεια, όμως αν είναι έτσι τα πράγματα γιατί η κυβέρνηση δεν προχωρά στην πλήρη κατάργηση του θεσμικού πλαισίου της αξιολόγησης που όπως έχει αποδειχτεί και από πανεπιστημιακούς καθηγητές και από τις εκδηλώσεις που έγιναν από τη ΔΟΕ πριν τρία χρόνια ότι δεν υπηρετεί κανέναν παιδαγωγικό σκοπό. Όσον αφορά στην αξιολόγηση θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε για άλλη μία φορά ότι η Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχει διαχρονικά σταθερή θέση και δεν τοποθετούμαστε ούτε ευκαιριακά ούτε συγκυριακά:
  • Έχουμε ταχθεί υπέρ μιας αξιολόγησης η οποία δεν θα έχει καμία σχέση με οικονομική και βαθμολογική εξέλιξη, με τιμωρίες, ποινές, απολύσεις, αργίες και διαθεσιμότητες. 
  • Είμαστε υπέρ μιας αξιολόγησης που θα αποτιμά το παραγόμενο έργο στην εκπαίδευση, προκειμένου να βελτιώσει την ποιότητά του.
  • Είμαστε υπέρ της συνολικής αξιολόγησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και των παραγόντων που τη διαμορφώνουν (μαθητές, εκπαιδευτικοί, νομοθεσία, υποδομή, βιβλία, προγράμματα, δαπάνες, εκπαιδευτική πολιτική, θεσμικοί παράγοντες κλπ.) στο πλαίσιο ενός ενιαίου συστήματος αλληλοεξαρτώμενων παραγόντων με στόχο τη βελτίωση και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, την ενίσχυση, ανατροφοδότηση, ενθάρρυνση και στήριξη του εκπαιδευτικού και όχι την τιμωρία του.
  • Έχουμε ταχθεί υπέρ μιας συνολικής αξιολογικής αποτίμησης του εκπαιδευτικού συστήματος που θα έχει ως στόχο την ανίχνευση των προβλημάτων και το σχεδιασμό των αναγκαίων παρεμβάσεων στην κατεύθυνση ανατροφοδότησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
  • Το υπάρχον μοντέλο αξιολόγησης είναι ένα γραφειοκρατικό και συγκεντρωτικό μοντέλο ελέγχου και εποπτείας του εκπαιδευτικού και του δημόσιου σχολείου. Προωθεί μια καθαρά ελεγκτική και τιμωρητική διαδικασία όπου ο εκπαιδευτικός λογοδοτεί στον ανώτερό του, αφυδατωμένη από οποιαδήποτε ελευθερία και εμπιστοσύνη στην άσκηση του εκπαιδευτικού έργου.
  • Έχει ως στόχο να υποτάξει τον εκπαιδευτικό, να τον χειραγωγήσει, να τον καθηλώσει μισθολογικά οδηγώντας στην υποβάθμιση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. 
  • Θεωρεί ως μοναδική μεταβλητή της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος τον εκπαιδευτικό και ξεκινά και τελειώνει με τη δική του αξιολόγηση.
  • Αγνοεί εντελώς παράγοντες όπως η λειτουργία διαφορετικών τύπων σχολείων, η διαφορετική υλικοτεχνική υποδομή, οι διαφορετικές γεωγραφικές και κοινωνικο-πολιτισμικές συνθήκες.
  • Τα προτεινόμενα εργαλεία αξιολόγησης των εκπαιδευτικών δεν μπορούν να λειτουργήσουν οριζόντια και να εφαρμοστούν με τον ίδιο τρόπο σε ένα σχολείο των βορείων προαστίων της Αθήνας, σε ένα σχολείο μιας αγροτικής περιοχής της Λάρισας, σε ένα σχολικό συγκρότημα στον αστικό ιστό της Πάτρας, σε ένα μειονοτικό σχολείο στον Έβρο και σε ένα απομακρυσμένο νησί του Αιγαίου!
  • Καθιερώνει με εντελώς αυθαίρετο και ασαφή τρόπο την ποσοτικοποίηση ποιοτικών κριτηρίων σε κλίμακα από το 1 έως το 100, αφήνοντας μεγάλα περιθώρια για υποκειμενικές κρίσεις και αυθαιρεσίες. 
  • Εκφυλίζει εντελώς τον πραγματικό χαρακτήρα της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, και απλώς τη χρησιμοποιεί για να προετοιμάζει την εξατομικευμένη αξιολόγηση κάθε μεμονωμένου εκπαιδευτικού.
  • Συνδέει το αποτέλεσμα της αξιολογικής διαδικασίας με άδικες, αυθαίρετες και εντελώς παράλογες ποσοστώσεις για την βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη χωρίς να αποκλείει διαθεσιμότητα ή απολύσεις για όσους κριθούν «ανεπαρκείς».
Περιγραφική Αξιολόγηση Μαθητών. Ο νέος υπουργός μίλησε για ένα πιλοτικό πρόγραμμα περιγραφικής αξιολόγησης το οποίο θα επεκταθεί σταδιακά σε όλες τις σχολικές μονάδες από την επόμενη σχολική χρονιά. Ένα πρόγραμμα που ουδείς γνωρίζει τους σκοπούς και τους στόχους του, τα μέσα και τη μεθοδολογία που θα υιοθετήσει, τις διαδικασίες ανατροφοδότησης που θα ακολουθηθούν κοκ. Και γι’ αυτό το πρόγραμμα πρέπει να δηλώσουν συμμετοχή οι εκπαιδευτικοί και να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους με βάση τις οδηγίες και τις κατευθύνσεις που θα τους δοθούν!!! Οποία λογική! Ας παρουσιαστεί πρώτα στην εκπαιδευτική κοινότητα ο συνολικός σχεδιασμός και τα βήματα εφαρμογής του νέου συστήματος. Οποιαδήποτε διαδικασία πέρα απ’ αυτή τη σειρά δείχνει αποσπασματικότητα και προχειρότητα από πλευράς Υπουργείου και ΙΕΠ.
Διορισμοί στην Εκπαίδευση. Οι 20.000 διορισμοί, τον προγραμματισμό και την υλοποίηση των οποίων ουδέποτε είδε η εκπαιδευτική κοινότητα, επισήμως ακυρώνονται! Η ρητορική του Υπουργείου Παιδείας όλους τους περασμένους μήνες, όπως άλλωστε το είχαμε επισημάνει, ακολουθούσε το άσμα «τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα…».Ο νέος υπουργός έκανε σαφές ότι χρονοδιάγραμμα μόνιμων διορισμών δεν υπάρχει! Η όποια συζήτηση θα ανοίξει ανάλογα με την έκβαση της αξιολόγησης και πάντα στη βάση των δημοσιονομικών δεσμεύσεων της χώρας από το 3ο Μνημόνιο που έχει υπογραφεί.
Όπως είναι φανερό σε όλους η πολιτική ηγεσία παρουσίασε μια έκθεση ιδεών, χωρίς δεσμεύσεις και χωρίς βήματα εφαρμογής των υποσχέσεων που αφειδώς μοίρασε. Θα κινηθεί και αυτή στην κατεύθυνση της εφαρμογής μια καθαρά διαχειριστικής λογικής, ενδεδυμένης με νέα όργανα και συμβούλια που γίνονται για το «φαίνεσθαι» (βλ. Επιτροπή για τα Οικονομικά της Εκπαίδευσης και Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και Ανθρωπίνου Δυναμικού), κάτω από τις οδηγίες της ενδιάμεσης και της τελικής έκθεσης του ΟΟΣΑ αλλά κυρίως κάτω από τις μνημονιακές πολιτικές των τελευταίων χρόνων.
Η Δημόσια δωρεάν Παιδεία δεν αποτελεί προτεραιότητα για τις κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων στην Ελλάδα και οι εκπαιδευτικοί υποβαθμίζονται οικονομικά και απαξιώνονται κοινωνικά. 
Η Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα συνεχίσει να αγωνίζεται στην κατεύθυνση της υπεράσπισης του δημόσιου σχολείου, των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και της επιστημονικής – οικονομικής αναβάθμισης των εκπαιδευτικών με το θεσμικό ρόλο που πάντοτε υπηρετεί στο πλαίσιο της λειτουργίας των Συλλόγων Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.Ο.Ε.


Από τη Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου