Τετάρτη 28 Ιουνίου 2017

Υποχρεωτικά τα Θρησκευτικά


kathimerini.gr
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Υποχρεωτικά παραμένουν τα Θρησκευτικά στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου, με τη βούλα της Εκκλησίας. Αυτό ανακοινώθηκε χθες στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος, παρότι η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) δεν θέτει το μάθημα μεταξύ των υποχρεωτικών. Μάλιστα, στην Ιεραρχία έγινε λόγος για ρητή διαβεβαίωση του υπουργού Κώστα Γαβρόγλου υπέρ της υποχρεωτικότητας του μαθήματος. Βεβαίως, στο θέμα των νέων προγραμμάτων σπουδών για τα οποία εξαιτίας της κόντρας του με την Εκκλησία φέρεται να απομακρύνθηκε από τον υπουργικό θώκο, ο πρώην υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης δήλωσε στην «Κ» ότι «τα νέα προγράμματα σπουδών θα εφαρμοστούν με επουσιώδεις αλλαγές».


Ειδικότερα, κατά τη χθεσινή έκτακτη συνεδρίαση της Ιεραρχίας, ο μητροπολίτης Υδρας, Σπετσών και Αιγίνης Εφραίμ, που μετείχε στην επιτροπή διαλόγου για τα Θρησκευτικά, επανέλαβε τις «κόκκινες γραμμές» της Εκκλησίας περί «υποχρεωτικότητος του μαθήματος, διατηρήσεως των ωρών διδασκαλίας, διασφαλίσεως του Ορθοδόξου προσανατολισμού και της ονομασίας “Θρησκευτικά”». Η σημασία της συγκεκριμένης αναφοράς αναδεικνύεται εμφατικά, εάν υπενθυμίσουμε ότι στις 17 Ιανουαρίου το ΙΕΠ ανακοίνωσε ότι στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου μεταξύ των μαθημάτων επιλογής θα είναι τα Ζητήματα Ηθικής και Θρησκειών. Σύμφωνα με την ίδια πρόταση, στη Γ΄ Λυκείου υποχρεωτικά θα είναι η Γλώσσα, η Γυμναστική και ένα δίωρο μάθημα δραστηριοτήτων. Τότε υπήρξαν έντονες αντιδράσεις της Εκκλησίας και χθες ο κ. Εφραίμ τόνισε προς τους Ιεράρχες: «Υπήρξαν ρητές διαβεβαιώσεις του κ. Υπουργού και του προέδρου του ΙΕΠ, σε όλες τις συναντήσεις, ότι δεν υφίσταται κανένα ζήτημα ως προς την υποχρεωτικότητα, τις ώρες διδασκαλίας και την ονομασία του μαθήματος, ενώ θα παραμείνει στον κορμό των μαθημάτων Β΄ και Γ΄ Λυκείου, χωρίς να γίνει επιλεγόμενο».

Μάλιστα, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών κ. Ιερώνυμος στην ομιλία του έκανε λόγο για συναπόφαση με την πολιτεία και διάλογο από μηδενική βάση και πρόσθεσε ότι υπό τον έλεγχο της Εκκλησίας θα περάσει, μετά τα προγράμματα σπουδών, και ο Φάκελος του Μαθητή, όπως ονομάζεται το υλικό που θα δοθεί στους μαθητές για την επόμενη σχολική χρονιά, μέχρι να συγγραφούν και να διανεμηθούν καινούργια βιβλία το 2018. «Το υλικό πριν τυπωθεί θα τεθεί στη διάθεση της Εκκλησίας για την απαιτουμένη δογματική παρακολούθηση» δήλωσε ο κ. Ιερώνυμος, προσθέτοντας ότι «εδώ οφείλω να καταθέσω μια δήλωση του υπουργού Κωνσταντίνου Γαβρόγλου προς εμέ προσωπικώς: Αν κάτι προκύψει προβληματικό, είμαστε έτοιμοι οι δύο πλευρές να το αντιμετωπίσουμε».

Τις εξελίξεις στηλίτευσε το Ποτάμι. «Ηταν να μην πάρει φόρα ο κ. Τσίπρας, υπογράφει παντού μνημόνια! Νέο μνημόνιο συνεργασίας με την Εκκλησία αυτή τη φορά, καθώς σύμφωνα με δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, η Εκκλησία θα συναποφασίζει με την πολιτεία για τη διδασκαλία, το περιεχόμενο και τα βιβλία των Θρησκευτικών» ανέφερε, προσθέτοντας: «Τελικά μετά και την “άδολη” συνηγορία του ΣΥΡΙΖΑ υπέρ του κ. Καμμένου σε ό,τι κάνει φανερά ή κρυφά, μάλλον πρέπει να αλλάξει η μαρκίζα στην κυβέρνηση από ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σε ΑΝΕΛ-ΣΥΡΙΖΑ».

Αντιδράσεις

Από την πλευρά του, πάντως, ο κ. Φίλης ανέφερε ότι «ισχύουν απολύτως όσα έχω δηλώσει με κατακλείδα την εκτίμηση “Ο Φίλης έφυγε, οι αλλαγές στα Θρησκευτικά έμειναν”. Οι προσπάθειες της ηγεσίας της Εκκλησίας να δημιουργήσει παραπλανητικές εντυπώσεις για εσωτερική κατανάλωση, έχουν εξ αντικειμένου διαψευστεί. Ούτε την ίδια την Εκκλησία ούτε την ενότητα του λαού βοηθάει ο αναμηρυκασμός του θέματος, για λόγους αυτοδικαίωσης ή για να εξημερώσει την ισχυρή στους κόλπους της Ιεραρχίας “Ακροδεξιά του Κυρίου”. Οσα ισχυρίζεται ο κ. Ιερώνυμος και τινές περί αυτόν περί “συναπόφασης” και “διαλόγου από μηδενική βάση”, ανήκουν στη σφαίρα των ευσεβών τους πόθων. Τα επικαλούνται για να αποκρύψουν τη στρατηγική υποχώρηση στην οποία εξαναγκάζονται λόγω της αποδοχής του νέου μαθήματος από μαθητές και τη συντριπτική πλειοψηφία των θεολόγων». Βεβαίως, δεν έλειψαν οι αντιδράσεις στην Ιεραρχία με εντονότερη του μητροπολίτη Καλαβρύτων Αμβρόσιου, που απείχε από τη συνεδρίαση κάνοντας λόγο για προδοσία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου