Τρίτη 16 Ιουλίου 2019

Νίκη Κεραμέως: Σύστημα αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, με αποκλειστικό στόχο τη διαρκή βελτίωση και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου

Αποσπάσματα από τη συνέντευξη της υπουργού στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ της Κυριακής

kathimerini.gr
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Οι μαθητές και οι οικογένειές τους δεν είναι πειραματόζωα

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών θα προχωρήσει, και θα έχει στόχο τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών και όχι την τιμωρία τους. Την ίδια στιγμή, με άξονα τη συνέχιση των ρυθμίσεων τις οποίες ψήφισε η κυβέρνηση –τυχόν αλλαγή τους θα δημιουργούσε αναστάτωση στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς– η νέα υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως δηλώνει ότι δεν θα προχωρήσει σε ανατροπές. Ετσι, θα γίνουν οι διορισμοί που εξαγγέλθηκαν για το 2020 στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Βεβαίως μένει να αξιολογηθεί από τη νέα κυβέρνηση ο αριθμός των διορισμών κατά τις επόμενες σχολικές χρονιές.

Από την άλλη, οι αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνουν από το 2021, και όχι από το 2020, για να μην αιφνιδιαστούν οι μαθητές της επόμενης Γ΄ Λυκείου που ήδη έχουν ξεκινήσει την προετοιμασία τους.

– Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εξαγγείλει 4.500 διορισμούς εκπαιδευτικών για την ειδική αγωγή κατά το επόμενο σχολικό έτος. Θα προχωρήσετε στο ίδιο πλαίσιο; Με ποια διαδικασία;
– Ναι, θα προχωρήσουμε με τον διορισμό των 4.500 εκπαιδευτικών της Ειδικής Αγωγής. Με τη διαδικασία της προκήρυξης που έχει ήδη δρομολογηθεί. Η ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής ήταν και παραμένει προτεραιότητα στο κυβερνητικό μας πρόγραμμα για την Παιδεία. Οι διαδικασίες έχουν προχωρήσει και το σχετικό κονδύλι έχει δεσμευθεί στον κρατικό προϋπολογισμό του 2019. Ανεξάρτητα από τις επιφυλάξεις που είχαμε σε θέματα διαδικασίας και όρων της προκήρυξης, υπάρχουν σημαντικά κενά στον ευαίσθητο τομέα της Ειδικής Αγωγής, και αυτά πρέπει να καλυφθούν το συντομότερο δυνατόν προς όφελος των μαθητών.

Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών –νηπιαγωγών, δασκάλων, καθηγητών– επί προηγούμενων κυβερνήσεων Ν.Δ. παρότι είχε εξαγγελθεί ουδέποτε έγινε. Μήπως θα έχουμε μια από τα ίδια υπό τον φόβο του πολιτικού κόστους;
– Εχουμε εξαγγείλει ένα σύστημα αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, με αποκλειστικό στόχο τη διαρκή βελτίωση και επιβράβευσή τους, αλλά και την αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου εν γένει. Συνεπώς η αξιολόγηση θα συνδέεται με την αντιμετώπιση αδυναμιών σε επίπεδο σχολικής μονάδας και με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, που θα είναι εστιασμένη στις ανάγκες τους. Γιατί θέλουμε να επενδύσουμε στον εκπαιδευτικό, να του δείξουμε ακόμα μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και να του δώσουμε περισσότερη ελευθερία. Ο καθορισμός των κριτηρίων και η αποτίμηση των αποτελεσμάτων θα γίνεται από την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η οποία και θα ενισχυθεί ουσιαστικά. Θα αναδεικνύονται, έτσι, και θα διαδίδονται ακολούθως βέλτιστες πρακτικές. Προσδοκούμε στη συνεργασία των εκπαιδευτικών για να ξεπεραστούν καχυποψίες του παρελθόντος.

– Με ποια διαδικασία θα δημιουργηθεί ένα δημόσιο πρότυπο σχολείο σε κάθε περιφέρεια;
– Πιστεύουμε στον θεσμό των προτύπων και πειραματικών σχολείων ως νησίδων αριστείας και καινοτομίας. Γι’ αυτό και έχουμε θέσει ως βασική προτεραιότητα την ενίσχυσή του. Θα αποκαταστήσουμε τη μεγάλη ζημιά που προκάλεσε, από ιδεοληψία εκτιμώ, η προηγούμενη κυβέρνηση. Και θα πάμε ακόμη παραπέρα. Ξεκινώντας από τις λιγότερο ανεπτυγμένες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Θα δημιουργήσετε νέα σχολικές δομές μέσα στο υπάρχον σχολικό δίκτυο;
– Οχι, δεν θα δημιουργήσουμε νέες δομές, αλλά θα μετατρέψουμε υπάρχουσες σχολικές μονάδες σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία, θωρακίζοντας το θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας τους.

Πώς θα εισάγονται τα παιδιά στα πρότυπα σχολεία;
– Η εισαγωγή στα πρότυπα σχολεία θα γίνεται με ένα αντικειμενικό σύστημα εξετάσεων, και όχι με κλήρωση.

Η προηγούμενη κυβέρνηση ψήφισε ένα νέο εξεταστικό σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ, το οποίο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τον Οκτώβριο του 2019. Θα το διατηρήσετε ως έχει ή θα κάνετε αλλαγές επ’ αυτού και ποιες;
– Δεν θα επαναλάβουμε τα λάθη του ΣΥΡΙΖΑ. Οι μαθητές και οι οικογένειές τους δεν είναι πειραματόζωα. Κάθε αλλαγή πρέπει να υλοποιείται προσεκτικά και κατόπιν ενδελεχούς μελέτης, καθώς επηρεάζει χιλιάδες οικογένειες σε όλη τη χώρα. Εχουμε διαμηνύσει σε όλους τους τόνους ότι δεν θα αιφνιδιάσουμε κανέναν, ειδικά τα παιδιά που μπαίνουν τώρα στην Γ’ Λυκείου και έχουν κάνει ήδη τον σχεδιασμό τους. Σκοπεύουμε, ωστόσο, να προβούμε σε επιμέρους βελτιωτικές κινήσεις, για να καταστήσουμε πιο λειτουργικό το ισχύον σύστημα που χαρακτηρίζεται από πλήθος στρεβλώσεων, όπως η εξεταστέα ύλη. Ουσιαστικότερες αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα θα γίνουν σε βάθος χρόνου, χωρίς αιφνιδιασμό και προχειρότητα.

Το νέο σύστημα εισαγωγής προβλέπει την αντικατάσταση των Λατινικών από την Κοινωνιολογία για τους υποψηφίους των ανθρωπιστικών σπουδών. Θα το διατηρήσετε;
– Η αλήθεια είναι πως οι μαθητές δεν χρωστούν κάτι, επειδή αλλάζουν οι κυβερνήσεις. Υπό την αρχή ότι δεν θέλουμε να αιφνιδιάσουμε τους υποψηφίους, οι μαθητές που θα δώσουν Πανελλαδικές Εξετάσεις το 2020 θα εξεταστούν στην Κοινωνιολογία, σύμφωνα με το ισχύον σύστημα. Είχαμε καταψηφίσει την αλλαγή αυτή, όπως θα θυμάστε, διαφωνώντας κάθετα με την απαλοιφή των Λατινικών από τα υποχρεωτικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Δεν γίνεται, ωστόσο, να ανατραπεί στη δεδομένη χρονική συγκυρία ο προγραμματισμός των μαθητών και των οικογενειών τους για την προσεχή χρονιά.

Ωστόσο μιλήσατε για αλλαγές, βελτιωτικές όπως τις χαρακτηρίσατε, του συστήματος που ψηφίστηκε προ τριμήνου.
– Θα κάνουμε άμεσα κινήσεις που στόχο θα έχουν να διορθώσουν στρεβλώσεις που θεωρούμε ότι υπάρχουν στο σύστημα. Ειδικά, θα προχωρήσουμε σε έναν εξορθολογισμό της ύλης, η κάλυψη της οποίας δεν είναι εφικτή αυτή τη στιγμή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου