Κυριακή 28 Ιουλίου 2019

Τα μπόινγκ της λαϊκής μας παράδοσης

kathimerini.gr
ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ
Η κατασκευή αεροσκαφών υπήρξε, ως γνωστόν, μία από τις παραδόσεις του νέου ελληνισμού. Κάτι σαν την τέχνη του πετρά, του αργυροχόου των Ιωαννίνων, του λυράρη, του σαμαρά ή του υπαλλήλου σε ΔΕΚΟ. Ολα αυτά τα επαγγέλματα τα κατάπιε ο παμφάγος καπιταλισμός, πλην όμως, ευτυχώς πρόλαβαν να αφήσουν κειμήλια πολύτιμα για την εθνική μας αυτογνωσία. Κτίσματα αιωνόβια, ασημικά, μουσικές που γεννούν οι χορδές της ψυχής μας, διατηρητέους συνταξιούχους, και τρία αεροσκάφη με τον λογότυπο της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Για εμάς τους κοινούς θνητούς, αυτά τα τελευταία δεν είναι παρά μεταλλικά κουφάρια. Είναι η βασική διαφορά ανάμεσα στον κοινό θνητό και στον ειδικό. Ο κοινός θνητός περπατώντας σκοντάφτει σε ένα αγκωνάρι, πονάει, βρίζει ενδεχομένως το αγκωνάρι και την απροσεξία του. Το ξάγρυπνο βλέμμα του ειδικού, όμως, αναγνωρίζει το αγκωνάρι όπου κάθισε για να ξαποστάσει μια μέρα ο Γέρος του Μωριά και στο οποίο χρωστάει το όνομα Κολοκοτρώνης.

Κατόπιν αυτών η εφορεία νεωτέρων μνημείων απεφάνθη πως τα αεροσκάφη είναι διατηρητέα, κειμήλια μιας ολόκληρης περιόδου της νεοελληνικής ιστορίας, αφού, εκτός των άλλων, συμβολίζουν και τη σύνδεση της μητέρας πατρίδας με την ομογένεια. Παρέλειψαν να κηρύξουν διατηρητέο και τον Κώστα Πρέκα ο οποίος διέπρεψε στον ρόλο του πιλότου. Πάντα υπάρχουν περιθώρια για βελτιώσεις.

Ο Aδωνις Γεωργιάδης, όμως, αντί να αγκαλιάσει με την απαιτούμενη αγάπη τα κειμήλια αυτά της λαϊκής μας παράδοσης, απειλεί ότι θα τα βγάλει από τη μέση. «Θέλει να τα στείλει στα παλιοσίδερα», ολοφύρεται η πρώην κ. Ζορμπά και προκαλεί την κ. Μενδώνη να αποφασίσει αν θα υποκύψει στην καταστροφική μανία του κ. Γεωργιάδη, ή ζυγίζοντας τη συνείδησή της θα σώσει τα διατηρητέα αεροσκάφη. Το ωραιότερο που άκουσα στην όλη υπόθεση είναι ότι διατηρητέα δεν είναι μόνον τα ίδια τα αεροσκάφη αλλά και οι θέσεις στις οποίες βρίσκονται. Πρέπει να μείνουν στο σημείο όπου τα ανακάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη. Η θέση τους δηλώνει ότι κάτι σημαντικό υπήρχε εκεί, μάλλον αεροδρόμιο κατά τους αρχαιολόγους, και αν συνεχιστούν οι ανασκαφές στο σημείο εκείνο μπορεί να ανακαλυφθούν και άλλα αεροσκάφη.

Θα μπορούσαν να τα μετατρέψουν σε μουσεία με κέρινα ομοιώματα. Η Μελίνα στην έξοδο με το φουλάρι της Hermès να ανεμίζει από το διατηρητέο μελτέμι, ο Ανδρέας Παπανδρέου όταν νεύει στη Δήμητρα Λιάνη, ο Aντονι Κουίν στον ρόλο του Ζορμπά και ο Κώστας Πρέκας στον ρόλο του πιλότου. Κυρίως αυτός ο τελευταίος. Δεν μου βγάζετε απ’ το μυαλό ότι αυτός είναι ο εμπνευστής της ωραίας αυτής υπόθεσης. Ακόμη κι αν δεν ζήτησε τη γνώμη του, η εφορεία νεωτέρων μνημείων είναι μάλλον βέβαιο ότι συνομίλησε με το πνεύμα του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου