Πέμπτη 30 Απριλίου 2020

Φασφαλής: ΟΧΙ ΣΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΗΣ "ΕΞ' ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ”.


ΦΑΣΦΑΛΗΣ ΝΙΚΟΣ 
ΑΙΡΕΤΟΣ ΚΥΣΠΕ
ΤΗΛ.:6975303105
email:nfasfalis1@gmail.com
Αθήνα, 30 Απριλίου 2020

Απόσυρση του Πολυνομοσχεδίου και διάλογος τώρα!

Με αφορμή το Νομοσχέδιο για την Παιδεία που δόθηκε για διαβούλευση και με βάση τη μέχρι τώρα λειτουργία των θεσμών του Κράτους, έγιναν αντιληπτά απ’ όλους μας τα πρώτα σημάδια της "νέας κανονικότητας".
Αυτή η ιδιαίτερη κατάσταση εξυπηρετεί σαφώς την Κυβέρνηση, η οποία εκμεταλλευόμενη την πανδημία και μη τηρώντας τους κανόνες του παιχνιδιού, νομοθετεί χωρίς κανένα διάλογο και χωρίς το φόβο αντιμετώπισης αγωνιστικών κινητοποιήσεων.
Και εδώ είναι που αρχίζει η κατάσταση να ξεφεύγει εκτός του πλαισίου των δημοκρατικών κανόνων και να γεννά δικαίως τις αντιδράσεις των Εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών, τη στιγμή που το “δίκαιο της έκτακτης ανάγκης” που επιβλήθηκε λόγω της πανδημίας δεν επιτρέπει την άσκηση θεμελιωδών συνταγματικών δικαιωμάτων όπως αυτά του “συνέρχεσθαι” και του “συνδικαλίζεσθαι”!!!
Τα Δικαιώματα αυτά, όπως όλοι γνωρίζουμε, αποτελούν προϋποθέσεις για την ίδια την ύπαρξη και τη λειτουργία των σύγχρονων κοινωνιών.
Μέσα σ' αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση το Υπουργείο της Παιδείας, με τη στήριξη των περισσότερων Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, προβάλλει την “Εξ αποστάσεως” διαβούλευση ως μέσο για τη διατύπωση των αντιρρήσεων ή προτάσεων των Εκπαιδευτικών, πράγμα αδύνατο, μιας και εκείνοι πρέπει με τη σειρά τους “εξ αποστάσεως” να συζητούν και να αποφασίζουν δράσεις που λόγω των απαγορευτικών μέτρων δεν μπορούν να υλοποιηθούν!
Το ζήτημα παίρνει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις για τα συνταγματικά μας δικαιώματα, αν σκεφτούμε ότι Δημοκρατία υποχωρεί συνεχώς μπροστά στο “προσωρινό” δίκαιο της ανάγκης που σε συνδυασμό με το “αόρατο τέλος” αυτής της δύσκολης περιόδου, όπως άρχισε να φαίνεται σε κάποιες χώρες, κάποιοι δε θα διστάσουν να το μετατρέψουν σε “μόνιμο δίκαιο της ισχύος”!
Οι εξελίξεις αυτές δεν πρέπει να αφήνουν αδιάφορο κανένα, γιατί αφορούν δικαιώματα και ελευθερίες που κατακτήθηκαν μετά από πολύχρονους αγώνες και αποτελούν συστατικά της Δημοκρατίας.
Οι καιροί είναι εξαιρετικά δύσκολοι και για να βγούμε νικητές δεν αρκεί μόνο η ατομική ευθύνη, η συλλογική δράση και η αλληλεγγύη, τις οποίες ο λαός μας και οι εργαζόμενοι έδειξαν με το παραπάνω, αλλά απαιτείται και από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας σεβασμός των θεμελιωδών δικαιωμάτων και επιδίωξη διαλόγου.
Η πολιτική ηγεσία πρέπει να γνωρίζει ότι οι εκπαιδευτικοί, όπως πάντα έτσι και τώρα, μπήκαν μπροστά στα δύσκολα και κράτησαν το Δημόσιο Σχολείο όρθιο και δεν θα ανεχθούν χωρίς τη δική τους συμμετοχή να ψηφιστεί ένα νομοσχέδιο που τους αφορά και θα κληθούν οι ίδιοι να υλοποιήσουν.
Ως αιρετός εκπρόσωπος των 80.000 εκπαιδευτικών στο ΚΥΣΠΕ, ζητώ από το Υπουργείο Παιδείας να αποσύρει το Πολυνομοσχέδιο, από το οποίο κατά γενική ομολογία απουσιάζει παντελώς το όραμα για ένα σχολείο του μέλλοντος που αξίζει στα παιδιά μας, και να αρχίσει σοβαρό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία.
Σε διαφορετική περίπτωση και αν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επιμείνει στην ψήφιση του Νομοσχεδίου, είναι σίγουρο ότι θα συναντήσει τον ανυποχώρητο αγώνα των εκπαιδευτικών γιατί όπως αποδεικνύεται κάποια πράγματα μπορεί να λειτουργήσουν και “εξ’ αποστάσεως”, η Δημοκρατία όμως όχι!!!
Πάντα κοντά σας,
Φασφαλής Νίκος

Παληγιάννης:Η παιδεία δεν αντέχει άλλα πλήγματα - Ανάγκη απόσυρσης του σχεδίου νόμου


Παληγιάννης Βασίλειος
Αιρετός Κ.Υ.Σ.Π.Ε. 
Τηλ. 6974750409
Fax: 2103442287 
e-mail:paligiannis@hotmail.gr Αθήνα, 30/4/2020 

Η παιδεία δεν αντέχει άλλα πλήγματα 
Ανάγκη απόσυρσης του σχεδίου νόμου 

Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα ο ήλιος της παιδείας μετά από 10 έτη οικονομικής κρίσης και ιδιαίτερα μετά από τους συνεχείς πειραματισμούς της προηγούμενης κυβέρνησης, είναι στη Δύση. 

Το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας χρειάζεται συνολική αναμόρφωση. Τα συσσωρευμένα χρόνια προβλήματα, η αίσθηση αδιεξόδου που προκαλούν τα σπασμωδικά και ασύνδετα μεταξύ τους εκπαιδευτικά μέτρα που λαμβάνονται κατά καιρούς και κυρίως η απουσία κοινωνικού διαλόγου, είναι οι κύριοι λόγοι που έχουν οδηγήσει σε έκρηξη τον χώρο της παιδείας. Η κατάσταση αυτή δεν επιτρέπεται να συνεχιστεί. Η παιδεία δεν αντέχει άλλα πλήγματα. Είναι ανάγκη να αλλάξουμε το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για ένα σχολείο που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις και προκλήσεις της εποχής και θα καθιστά ικανά τα παιδιά μας να σταθούν επάξια στο δύσκολο ευρωπαϊκό και παγκόσμιο περιβάλλον. 

Η εθνική διάσταση της παιδείας απαιτεί έναν ουσιαστικό, γόνιμο, συστηματικό διάλογο, αίσθημα ευθύνης από όλους, αλλαγή νοοτροπίας, αποφασιστικότητα, σοβαρότητα, υπευθυνότητα, αξιοποίηση όλων των δυνάμεων του τόπου ώστε να χαραχθεί μία εκπαιδευτική πολιτική ικανή να αντέξει στο χρόνο, στις αλλαγές υπουργών και κυβερνήσεων. Φτάνει πια το ράβε-ξήλωνε. Έφτασε, επιτέλους, η ώρα να χαράξουμε έναν μακροχρόνιο εκπαιδευτικό σχεδιασμό για την αναμόρφωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. 

Δυστυχώς και η σημερινή ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. επέλεξε, στην πιο ακατάλληλη συγκυρία εν μέσω πανδημίας, απαγόρευσης κυκλοφορίας και εν μέσω διακοπών του Πάσχα, χωρίς διάλογο με τα θεσμικά όργανα (Δ.Ο.Ε., Ο.Λ.Μ.Ε.) να δώσει στη δημοσιότητα το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία! 

Υιοθέτησε μία καταδικασμένη πρακτική της προηγούμενης κυβέρνησης (κατάργηση του Ε.Α.Ε.Π. στις διακοπές του Πάσχα, υπογραφή του Π.Δ. 79 στις διακοπές του καλοκαιριού, σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών στις διακοπές των Χριστουγέννων κλπ). 

Το νομοσχέδιο δημιούργησε ανησυχία, πολλά ερωτηματικά, ως προς την αποτελεσματικότητά του και τη σκοπιμότητά του καθώς και έντονες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών. 

Ανεξάρτητα από τις αλλαγές που φέρνει (λίγες θετικές και πολλές αρνητικές) από τη στιγμή που δεν είναι προϊόν διαλόγου με τους εμπλεκόμενους φορείς η μόνη λύση είναι η απόσυρση του σχεδίου νόμου και η έναρξη ενός θεσμικού, σοβαρού, ουσιαστικού και αποτελεσματικού διαλόγου. 

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η σταθερότητα και η βιωσιμότητα του εκπαιδευτικού συστήματος μπορεί να προέλθει μόνο μέσα από ένα θαρραλέο και ειλικρινή διάλογο. Προϋπόθεση για την επιτυχία του διαλόγου είναι να διεξαχθεί έστω και τώρα, μέσα σε ένα ήπιο κλίμα χωρίς προκαταλήψεις. 

Αν πιστεύουμε ότι όλα είναι θέμα παιδείας, οφείλουμε να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση μιας καλύτερης παιδείας για μία καλύτερη Ελλάδα. 

Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. οφείλει να μην προχωρήσει στην κατάθεση και ψήφιση του πολυνομοσχεδίου αν δεν πραγματοποιηθεί ο θεσμικός διάλογος για όλα τα θέματα της εκπαίδευσης και δεν υπάρξει συναίνεση της εκπαιδευτικής κοινότητας. 

Ας είναι η πράξη αυτή μια αναγνώριση του έργου και της προσφοράς των εκπαιδευτικών που κρατούν όρθιο το δημόσιο σχολείο σ΄ αυτές τις δύσκολες στιγμές που βιώνουμε όλοι μας αλλά και έκφραση της βούλησης να χαραχτεί μια εκπαιδευτική πολιτική ικανή να αντέξει στο χρόνο. 

Πάντα στη διάθεσή σας 
Παληγιάννης Βασίλειος

Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Η Β΄ δόση στους Δήμους της χώρας, για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων

Β΄ Κατανομή από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους έτους 2020, σε όλους τους Δήμους της Χώρας, για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών των σχολείων τους.

Επιμένω στην παλιά και δόκιμη ονομασία, Νομοί και όχι περιφερειακές ενότητες!*
Ν. ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
  1.  ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ 164.750
  2.  ΝΕΣΤΟΡΙΟ     9.920
  3.  ΑΡΓΟΥΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟΥ 46.040 
Ν. ΓΡΕΒΕΝΩΝ
  1.  ΓΡΕΒΕΝΩΝ  87.100
  2.  ΔΕΣΚΑΤΗΣ  23.590
Ν. ΚΟΖΑΝΗΣ
  1.  ΒΟΙΟΥ    74.170
  2.  ΕΟΡΔΑΙΑΣ  204.430
  3.  ΚΟΖΑΝΗΣ  299.800
  4.  ΒΕΛΒΕΝΤΟΥ  13.270
  5.  ΣΕΡΒΙΩΝ  52.310
Ν. ΦΛΩΡΙΝΑΣ
  1. ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ  82.430
  2. ΠΡΕΣΠΩΝ         6.790
  3. ΦΛΩΡΙΝΑΣ  165.120
* Τον όρο περιφερειακή ενότητα, ο λαός δεν το χρησιμοποιεί στην καθημερινότητα, γιατί αποδεικνύεται δύσχρηστος και "συναισθηματικά" αδόκιμος.
Η απόφαση για όλη την επικράτεια ΕΔΩ

Οι θέσεις των τέως Σχολικών Συμβούλων για το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου παιδείας

Ο καθείς με τον πόνο του...Ο θεσμός από το 2018 καταργήθηκε, αλλά η ένωσή τους υφίσταται! Πώς τα καταφέρνουν; Αξιοθαύμαστοι!

To σχέδιο νόμου που κατατέθηκε προς διαβούλευση με τον τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» διατηρεί σε βασικές γραμμές το υφιστάμενο σχολείο και επιχειρεί διορθωτικές παρεμβάσεις αρκετές εκ των οποίων είναι θετικές, ενώ άλλες χρήζουν ουσιαστικών βελτιώσεων και σημαντικών διευκρινίσεων.
Οι επιχειρούμενες ρυθμίσεις στηρίζονται εν πολλοίς στις υφιστάμενες εκπαιδευτικές δομές του αλυσιτελούς και αναξιοκρατικού νόμου 4547/18 που λόγω του σχεδιασμού τους είναι απόμακρες από τις σχολικές μονάδες και δεν μπορούν να προσφέρουν αυτό που η εκπαίδευση έχει ανάγκη.
Ωστόσο, σήμερα περισσότερο από ποτέ άλλοτε, είναι αναγκαία η ενσωμάτωση στο σχέδιο νόμου ενός πλαισίου αποτελεσματικής στήριξης των Εκπαιδευτικών και των Σχολικών Μονάδων, ενός σταθερού, δίκαιου και αξιοκρατικού πλαισίου επιλογής στελεχών εκπαίδευσης καθώς και η επαναφορά του θεσμού των Σχολικών Συμβούλων, σύμφωνα με τις κατ’ επανάληψη προεκλογικές εξαγγελίες αλλά και τις μετεκλογικές προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης στη Βουλή, όταν και έλαβε ψήφο εμπιστοσύνης.
Η ΠΕΣΣ ζητά την άμεση έναρξη του διαλόγου πάνω στο δημοσιοποιημένο σχέδιο νόμου ώστε μέσα από συγκλίσεις και συναινέσεις να προκύψει ένα σταθερό και μακρόπνοο θεσμικό πλαίσιο για την Εκπαίδευση και τους Εκπαιδευτικούς, που αυτό το διάστημα υπό ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες αποδεικνύουν καθημερινά ότι δεν φείδονται κόπου και χρόνου για την παροχή γνώσης προς όφελος των μαθητών μας.

Το Δ.Σ. της Π.Ε.Σ.Σ.

Τρίτη 28 Απριλίου 2020

Μητσοτάκης: Κλειδί για την επιτυχία θα είναι και πάλι η ατομική μας πειθαρχία. Η υπευθυνότητα. Η εμπιστοσύνη στις οδηγίες των ειδικών. Το αποτέλεσμα που πετύχαμε έως τώρα είναι μεγάλο. Είναι όμως ακόμα εύθραυστο...

Πρωθυπουργός με έμπνευση, ξέρει να ακούει, να τολμά και δεν προτρέχει. Έχει τοποθετήσει τους κατάλληλους συνεργάτες του σε κατάλληλες θέσεις, γι΄αυτό και η πλειονότητα του ελληνικού λαού στις κρίσιμες αυτές στιγμές τον εμπιστεύεται...

Η σημερινή δήλωση του πρωθυπουργού:
«Συμπολίτες μου,
Εδώ και μήνες η πατρίδα μας, αλλά και ο κόσμος ολόκληρος, δίνει μια μάχη με έναν αόρατο και ύπουλο εχθρό. Πήραμε μέτρα πρωτοφανή για να περιορίσουμε την εξάπλωσή του. Αποδεχτήκαμε, ως κοινωνία, την ανάγκη να παραλύσει η οικονομική δραστηριότητα για να σώσουμε ανθρώπινες ζωές. Μείναμε μακριά από ανθρώπους που αγαπάμε για να τους προστατεύσουμε. Δεν πήγαμε στις εκκλησίες μας. Και μείναμε στο σπίτι, ακολουθώντας τις συμβουλές των ειδικών. Επιδείξαμε, επιδείξατε, πρωτοφανή υπευθυνότητα και αλληλεγγύη. Έτσι, η ατομική στάση έγινε συλλογική επιτυχία. Και οι δεσμοί Πολιτείας και πολιτών πλαισιώθηκαν από μεταρρυθμίσεις που άλλοτε έμοιαζαν μακρινές ή και αδύνατες: Ψηφιακή δημόσια Διοίκηση που εξυπηρετεί γρήγορα, απλά και εύκολα. Εργασία και Εκπαίδευση από απόσταση. Ένα καλύτερο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Και μια Πολιτική Προστασία που απέδειξε ότι μπορεί να βρεθεί δίπλα μας σε κάθε ανάγκη. Όλα αυτά δεν ήταν προϊόν τύχης, αλλά σκληρής δουλειάς. Οι μεγάλες επιτυχίες οφείλονται στους πολλούς μικρούς ήρωες, που ανταποκρίνονται στο κάλεσμα της ευθύνης. Και οι ήρωες αυτοί είναι ο καθένας και η καθεμία σας. Σας ευχαριστώ που κάνατε την πατρίδα μας παράδειγμα σε ολόκληρο τον κόσμο.

Σήμερα, μπορούμε πια να πούμε με ασφάλεια ότι τα μέτρα που πήραμε απέδωσαν. Τα δεδομένα δεν επιδέχονται αμφισβήτηση: Εδώ και μέρες, τα νέα κρούσματα έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο. Πιο σημαντική, όμως, είναι η σταθερή μείωση των ασθενών με κορονοϊό στα νοσοκομεία. Όπως και η υποχώρηση του αριθμού των συμπολιτών μας που είναι διασωληνωμένοι στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας.

Θέλω να εκφράσω τη συμπαράστασή μου στις οικογένειες που έχασαν τους αγαπημένους τους. Ο πόνος τους δεν απαλύνεται από το γεγονός ότι στην Ελλάδα είχαμε πολύ λιγότερα θύματα από σχεδόν όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Καθώς περιορίσαμε το πρώτο κύμα του ιού, είμαστε πια έτοιμοι να περάσουμε στη 2η φάση του σχεδίου μας: Στη σταδιακή αποκλιμάκωση των μέτρων, καθώς σήμερα είμαστε πιο έτοιμοι απ’ όσο πριν από τρεις μήνες. Μπορούμε να κάνουμε πολύ περισσότερα τεστ, άρα να εντοπίζουμε γρηγορότερα πιθανές νέες εστίες του ιού. Η Πολιτική Προστασία ενισχύεται κι άλλο, για να μπορεί να ιχνηλατεί επαφές γρήγορα και αποτελεσματικά. Και τα νοσοκομεία μας διαθέτουν περισσότερο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Περισσότερο και καλύτερο εξοπλισμό. Μεγαλύτερη εμπειρία. Και καλύτερη οργάνωση. Διαθέτουμε, ωστόσο, και δύο ακόμα συμμάχους: Τον καλό καιρό, που θα μας επιτρέπει να περνάμε περισσότερο χρόνο έξω. Και, το σημαντικότερο, ευαισθητοποιημένους και ενημερωμένους πολίτες που γνωρίζουν, πλέον, τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνουν: Τηρούμε σχολαστικά τα μέτρα ατομικής υγιεινής. Δεν κάνουμε χειραψίες. Κρατάμε αποστάσεις. Φροντίζουμε ιδιαίτερα τους ευάλωτους συμπολίτες μας. Και μένουμε μέσα αν έχουμε βήχα ή πυρετό, ενημερώνοντας τον γιατρό μας. Ακούμε τις συμβουλές των ειδικών για την προστατευτική μάσκα. Η χρήση της ίσως θα καλύπτει κάποια χαρακτηριστικά μας. Θα σηματοδοτεί, όμως, το σοβαρό πρόσωπο της ευθύνης μας. Όλα αυτά πρέπει να μας γίνουν δεύτερη φύση, γιατί δεν υπάρχει επιστροφή στην «προ κορωνοϊού πραγματικότητα». Ζούμε, ήδη, αλλιώς.

Προετοιμαζόμαστε για το δεύτερο στάδιο του σχεδίου μας. Προσοχή, όμως: Δεν πρόκειται για τον επίλογο της περιπέτειας, αλλά για μια συνέχεια. Θα το ξαναπώ: Η έξοδός από την καραντίνα θα γίνεται βήμα - βήμα. Κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει μια πιθανή αναζωπύρωση της απειλής. Στόχος μας θα είναι να την εντοπίζουμε γρήγορα, ώστε οι όποιοι νέοι περιορισμοί να έχουν τοπικό χαρακτήρα και να μην αφορούν όλη την επικράτεια. Το σχέδιο μας για το επόμενο δίμηνo είναι εξαιρετικά αναλυτικό και επεξεργασμένο. Είναι όμως αυτό που δηλώνει η λέξη: Σχέδιο. Άρα, θα υπόκειται σε αναθεωρήσεις, ανάλογα με τις εξελίξεις των πραγμάτων και τις οδηγίες των ειδικών. Και μόνο η πειθαρχία του κάθε πολίτη θα είναι αυτή που θα κρίνει την επιτυχία του.

Κάποιες αρχές, πάντως, παραμένουν αδιαπραγμάτευτες. Προτεραιότητά μου ήταν και παραμένει η ζωή και η υγεία των Ελλήνων. Επιλογή μου είναι η κάθε απόφαση να έχει τη σφραγίδα της επιστημονικής γνώσης. Και στην ενημέρωση του πολίτη να υπάρχει απόλυτη διαφάνεια, ειλικρίνεια και λογοδοσία. Σας εμπιστεύτηκα και εσείς εμπιστευτήκατε όχι μόνο εμένα, αλλά και την Ελληνική Πολιτεία. Που δεν είναι άλλη, τελικά, από τη συλλογική μας υπόσταση. Και καθώς περνάμε στη δεύτερη φάση, αυτοί οι δεσμοί εμπιστοσύνης πρέπει να διατηρηθούν άρρηκτοι. Ο Μάιος δεν είναι Μάρτιος. Τότε, έπρεπε να αμυνθούμε για την υγεία μας και να σώσουμε ζωές, μένοντας σπίτι. Ενώ τώρα καλούμαστε να ξαναγυρίσουμε μεθοδικά, σταδιακά, σε κάποιες από τις γνώριμες δραστηριότητές μας. Το νέο μας σύνθημα, λοιπόν, είναι «Μένουμε Ασφαλείς». Βγαίνουμε από το σπίτι, όμως μένουμε πάντα υπεύθυνοι.

Αγαπητοί μου συμπολίτες,

Μετά από τις εισηγήσεις της Επιστημονικής Επιτροπής μπορώ σήμερα να ανακοινώσω τους άξονες μιας «γέφυρας ασφάλειας» προς τη νέα καθημερινότητα: Από την επόμενη Δευτέρα, 4 Μαΐου, αίρονται οι περιορισμοί στην μετακίνηση των πολιτών. Καταργούνται, με άλλα λόγια, η γραπτή άδεια και τα σχετικά SMS. Θα εξακολουθήσουν, όμως, να ισχύουν για τουλάχιστον δύο εβδομάδες οι περιορισμοί στην κυκλοφορία εκτός νομού της κατοικίας μας. Η ατομική άθληση θα επιτρέπεται στους ανοικτούς χώρους και στη θάλασσα. Αλλά οι οργανωμένες παραλίες θα παραμένουν ακόμα κλειστές. Την ίδια μέρα θα λειτουργήσουν και ορισμένα είδη καταστημάτων και υπηρεσιών. Αναφέρω ενδεικτικά: Βιβλιοπωλεία, ηλεκτρονικά είδη, ΚΤΕΟ και καταστήματα αθλητικών ειδών. Όπως και τα κομμωτήρια, πάντα όμως με ραντεβού. Το υπόλοιπο λιανεμπόριο θα επανεκκινήσει την Δευτέρα 11 Μαΐου, εκτός των εμπορικών κέντρων. Αυτά θα ανοίξουν την 1η Ιουνίου. Σε όλα τα καταστήματα, βεβαίως, θα ισχύουν όροι που θα περιορίζουν την πυκνότητα των επισκεπτών. Και θα λαμβάνονται αυστηρά μέτρα προστασίας των εργαζομένων.

Επιτρέψτε μου, εδώ, μία αναφορά στην Εκκλησία: Ευχαριστώ τον Αρχιεπίσκοπο και τον κλήρο για την κατανόηση και τη συνεργασία μας. Δεν ήταν εύκολη για κανέναν μας η εμπειρία του φετινού Πάσχα. Αποδείχθηκε, όμως, ότι ήταν αναγκαία για όλους. Από τις 4 Μαΐου οι εκκλησίες θα είναι ανοιχτές για ατομική λατρεία. Και από την Κυριακή 17 Μαΐου οι πιστοί θα μπορούν να συμμετέχουν και στη Θεία Λειτουργία και στις υπόλοιπες ακολουθίες. Πάντα όμως με αυστηρούς κανόνες που θα συμφωνηθούν με την Ιερά Σύνοδο και την επιστημονική κοινότητα.

Στην Εκπαίδευση, τα μαθήματα της Γ’ Λυκείου θα αρχίσουν ξανά στις 11 Μαΐου. Μια εβδομάδα μετά θα ακολουθήσουν οι υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου αλλά και το Γυμνάσιο. Τα σχολεία, όμως, θα λειτουργήσουν με άλλους κανόνες που θα περιορίσουν -όσο αυτό είναι εφικτό- τον συγχρωτισμό. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση θα εξακολουθεί να υποστηρίζει παιδιά τα οποία, για ειδικούς λόγους, δεν πρέπει να έρθουν στη τάξη. Δημοτικά και νηπιαγωγεία παραμένουν κλειστά. Ενδέχεται, επαναλαμβάνω ενδέχεται, να ανοίξουν την 1η Ιουνίου και μόνο αν είμαστε απολύτως σίγουροι ότι η πορεία της επιδημίας βαίνει καθοδικά. Αύριο, η Υπουργός Παιδείας θα κάνει μια πιο αναλυτική ενημέρωση. Βρίσκεται σε συνεχή συνεννόηση με την Επιτροπή Επιστημόνων για την καλύτερη δυνατή εφαρμογή των μέτρων προστασίας των παιδιών μας αλλά και των εκπαιδευτικών.

Την 1η Ιουνίου ξεκινά και η δραστηριότητα στον τομέα της Εστίασης, πάντα με προϋποθέσεις, που θα έχουν μέχρι τότε συμφωνηθεί. Την ίδια μέρα θα ανοίξουν τα ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας. Και τότε θα ενεργοποιηθεί και το δεύτερο κύμα εργασιών της Δικαιοσύνης. Μέσα στον Ιούνιο, τέλος, και ανάλογα με τις εξελίξεις, θα απελευθερωθεί σταδιακά και η υπόλοιπη οικονομική δραστηριότητα. Κρίνεται απίθανο ωστόσο να επιτραπούν μέσα στο καλοκαίρι οι μεγάλες συναθροίσεις, όπως φεστιβάλ, συναυλίες ή αθλητικά γεγονότα με θεατές. Όπως γίνεται σαφές, το πρόγραμμα της επόμενης φάσης είναι απόλυτα μελετημένο. Θα κλιμακώνεται ανά εβδομάδα αλλά θα αξιολογείται ανά 24ωρο, από ένα μεικτό Παρατηρητήριο Κυβέρνησης, Υπηρεσιών Υγείας και Πολιτικής Προστασίας.

Συμπολίτες μου,

Αναλυτικές λεπτομέρειες του μεταβατικού σχεδίου θα ανακοινωθούν αμέσως μετά. Κάθε Υπουργείο, άλλωστε, έχει επεξεργαστεί και επιμέρους επιχειρησιακά σχέδια, γιατί προσαρμογές θα υπάρξουν και στο σύνολο του Δημοσίου. Για παράδειγμα, η εργασία από το σπίτι και η ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των πολιτών πρέπει να επεκταθούν. Τα νοσοκομεία να γυρίσουν σε ομαλότερους ρυθμούς, ώστε να καλύψουν πιο αποτελεσματικά όλα τα τρέχοντα περιστατικά. Όπως και οι ώρες προσέλευσης των υπαλλήλων να μεταβληθούν για να αποφεύγεται ο συνωστισμός στους χώρους εργασίας αλλά και στα μέσα συγκοινωνίας. Και τα τελευταία, με τη σειρά τους, να πυκνώσουν τα δρομολόγια στις ώρες αιχμής για να κινούνται με λιγότερους επιβάτες.

Κλειδί, πάντως, και για την επιτυχία θα είναι και πάλι η ατομική μας πειθαρχία. Η υπευθυνότητα. Η εμπιστοσύνη στις οδηγίες των ειδικών. Το αποτέλεσμα που πετύχαμε έως τώρα είναι μεγάλο. Είναι όμως ακόμα εύθραυστο. Το να επιστρέψουμε στις ζωές και στις δουλειές μας είναι πιο δύσκολο από το να μείνουμε σπίτι. Γι’ αυτό και όσο χαλαρώνουν οι περιορισμοί, τόσο θα αυξάνεται ο ρόλος της προσωπικής ευθύνης. Το σύνθημα, λοιπόν, «Μένουμε Σπίτι» παραμένει σε ισχύ. Δεν βγαίνουμε χωρίς λόγο. Μένουμε ασφαλείς. Γιατί η επιστροφή δεν πρέπει να οδηγήσει σε υποτροπή. Αλλά σε μία επάνοδο, λελογισμένη και υπολογισμένη. Μέχρι τώρα, απέναντι στην πανδημία ορθώθηκε μία αποτελεσματική Πολιτεία, που προστάτεψε τους Έλληνες, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη τους. Και αυτοί, με τη σειρά τους, ανέδειξαν τον καλύτερο εαυτό τους: Σεβάστηκαν τις οδηγίες. Πειθάρχησαν στα μέτρα. Και προφύλαξαν την υγεία τους αλλά και την υγεία των διπλανών τους. Αυτές οι παρακαταθήκες αποτελούν εγγύηση για το αύριο. Γιατί δεν κινητοποίησαν μόνο πολύτιμα χαρακτηριστικά του λαού μας, που έμεναν χρόνια σε αδράνεια, αλλά και γιατί προσέφεραν μια νέα ποιότητα στην τραυματισμένη από τον λαϊκισμό Δημοκρατία μας. Σκεφτείτε, στο πεδίο της πολιτικής αμβλύνθηκαν οι επιφυλάξεις και η παλιά καχυποψία. Τώρα, πλέον, οι Ελληνίδες και οι Έλληνες ακούν τους εκπροσώπους της Πολιτείας, ξέροντας ότι θα τους ακούσουν και εκείνοι. Στην κοινωνική ζωή, ο νόμος τηρήθηκε συνειδητά, χωρίς τον φόβο κάποιας ποινής. Και πρωταγωνιστές έγιναν αθόρυβοι άνθρωποι. Που με τις πράξεις τους, όμως, έγιναν ηχηρά παραδείγματα για όλους. Ενώ και ο καθένας προσωπικά ξανασκέφτηκε, νομίζω, τον ρόλο του μέσα στο σύνολο. Περιοριστήκαμε αλλά δεν χωριστήκαμε. Θα έλεγα ότι ξαναγνωριστήκαμε και συστρατευτήκαμε. Ο κορωνοϊός μάς έμαθε, επίσης, ότι η φιλία δεν περιορίζεται σε μία χειραψία. Ούτε η φροντίδα σε μία αγκαλιά. Και πως όλα, τελικά, μπορούν να εκφραστούν με νέους τρόπους σε μία πρωτόγνωρη κατάσταση. Γιατί, πράγματι, στις 4 Μαΐου όλοι θα συναντηθούμε με μία νέα καθημερινότητα. Και αν τη διαχειριστούμε με ωριμότητα τότε, σταδιακά, θα την βελτιώνουμε για να την κάνουμε όλο και καλύτερη.

Μέχρι η επιστήμη να βρει το κατάλληλο εμβόλιο και μία αποτελεσματική θεραπεία, ο ιός θα ζει ανάμεσά μας. Κάποιοι δεν μπορεί παρά να νοσήσουν. Είναι στο χέρι μας αυτοί να είναι όσο το δυνατόν λιγότεροι και να τους παρέχουμε τη φροντίδα που χρειάζονται. Όποιος, λοιπόν, σε λίγο θα κλείνει πίσω του την πόρτα του σπιτιού, ταυτόχρονα θα ανοίγει την πόρτα της ευθύνης. Από την υπομονή, θα περνά στην επιμονή. Και από την αντοχή, στην προσοχή. Γιατί μόνο έτσι ο κίνδυνος θα συρρικνώνεται.

Συμπολίτες μου,

Ασφαλώς στον καιρό που έρχεται καραδοκούν δυσκολίες, στην Υγεία αλλά και στην Οικονομία, το παρατεταμένο «πάγωμα» της οποίας έχει κοινωνικό πρόσημο. Γιατί «παγώνει» ταυτόχρονα και τις αδικίες, πλήττοντας πρωτίστως τους πιο αδύναμους. Η σταδιακή επανεκκίνηση, συνεπώς, είναι χρέος κάθε υπεύθυνης κυβέρνησης. Κανείς δεν αρνείται ότι, μετά τον κορωνοϊό, η κρίση θα είναι βαθιά και παγκόσμια. Και καθώς η πανδημία χτύπησε όλους, όλοι θα πρέπει να σηκώσουν και τα βάρη των συνεπειών της. Με τρόπο όμως δίκαιο και με συμμάχους την αλήθεια και τον ρεαλισμό. Για όλα αυτά, όμως, θα μιλήσω αναλυτικά και στη Βουλή σύντομα. Στο μεταξύ, Πολιτεία και πολίτες οφείλουμε να συνεχίσουμε τον πόλεμο με τον αόρατο εχθρό, που θα παραμονεύει να χτυπήσει με τον παραμικρό εφησυχασμό. Γι’ αυτό και οι αρμόδιοι δεν θα διακόψουν την καθημερινή ενημέρωση. Και το Κράτος θα είναι σε μόνιμη επιφυλακή. Μέσα στην τελευταία δοκιμασία γεννήθηκε μια νέα αισιοδοξία. Μία ανανεωμένη εθνική αυτοπεποίθηση. Είμαι σίγουρος πως και η κοινωνία μας θα απαντήσει με ευθύνη και σοβαρότητα στη νέα πρόκληση που ανοίγεται μπροστά μας: Στην ομαλή, ασφαλή και σταδιακή επιστροφή σε πιο γνώριμους ρυθμούς της καθημερινής ζωής. Όπως το είπαμε: Επιστρέφουμε, αλλά προσέχουμε. Πάνω απ’ όλα Μένουμε Ασφαλείς.

Στο χέρι μας είναι να τα καταφέρουμε.

Aύριο, Τετάρτη 29/4 και ώρα 6 μμ, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, θα ανακοινώσει από το Υπουργείο Υγείας, σε κοινή συνέντευξη τύπου με τους κ.κ. Τσιόδρα και Χαρδαλιά, τα εξειδικευμένα μέτρα που αφορούν στη σταδιακή επαναλειτουργία δομών του ΥΠΑΙΘ.

Η ΔΑΚΕ/Π.Ε. εκφράζει την αντίθεσή της στη φιλοσοφία και το περιεχόμενο του νομοσχεδίου και καλεί την κυβέρνηση να το αποσύρει και να προχωρήσει άμεσα σε θεσμικό, σοβαρό και ουσιαστικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα με στόχο την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.


ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 
Ξενοφώντος 15Α |10551 Αθήνα 
27/04/2020

Η «αναβάθμιση του σχολείου»… αναζητείται!
Τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από την Τετάρτη 22/04/2020 σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας με τον παραπλανητικό τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου». Από την πρώτη στιγμή τοποθετηθήκαμε για τον τρόπο και τον χρόνο που επέλεξε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να δημοσιοποιήσει το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, τονίζοντας ότι επιδεικνύει απαξιωτική συμπεριφορά προς την εκπαιδευτική κοινότητα και καταπατά υποχρεώσεις όπως αυτή του κοινωνικού διαλόγου με τα αρμόδια θεσμικά όργανα, που είναι οι Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες πριν από την δημόσια διαβούλευση.
Προχωρώντας στις ρυθμίσεις που περιέχονται και αφορούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και τις συνέπειες που αυτές θα έχουν στη λειτουργία των σχολείων και την εκπαιδευτική διαδικασία, η Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.) έχει να παρατηρήσει ότι οι όποιες θετικές ρυθμίσεις χάνονται στην πληθώρα των αρνητικών. Ρυθμίσεις που προβληματίζουν σχετικά με τη στόχευση που υπηρετούν για το μέλλον του δημόσιου σχολείου.
Ως Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.) πιστεύουμε ότι κανένα θέμα δεν μπορεί και δεν πρέπει να εξετάζεται αποκομμένο από την εκπαιδευτική πραγματικότητα στην οποία καλούμαστε ως εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να λειτουργήσουμε. Το δημόσιο σχολείο που όλοι μας υπηρετούμε και θέλουμε να προασπίσουμε και να βελτιώσουμε είναι το «κουτσουρεμένο» σχολείο του ΣΥΡΙΖΑ, που δημιουργήθηκε από τις Υπουργικές Αποφάσεις του κ. Φίλη και το Π.Δ.79/2017 του κ. Γαβρόγλου. Κατά την εκτίμησή μας, πρωταρχική στόχευση έπρεπε να είναι η ριζική αλλαγή του συγκεκριμένου Π.Δ., η θέσπιση ολοήμερου νηπιαγωγείου και δημοτικού σχολείου σύμφωνα με τις θέσεις, τα οράματα και τις αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων του Κλάδου, η επαναφορά του Υπεύθυνου Ολοήμερου, οι αλλαγές στις δομές στήριξης του εκπαιδευτικού έργου, η στελέχωση των δομών αυτών με το απαραίτητο προσωπικό και η επιλογή νέων στελεχών, με νέο, επιστημονικά τεκμηριωμένο και αντικειμενικό νόμο επιλογής, στη διοικητική πυραμίδα της εκπαίδευσης.
Παρατηρούμε με εξαιρετική ανησυχία ότι ο συνολικός σχεδιασμός χαρακτηρίζεται από μια προσπάθεια αλλαγής της κεντρικής φιλοσοφίας του σχολείου από κοινότητα μάθησης, γνώσης και ολόπλευρης ανάπτυξης των μαθητών σε μηχανισμό απόκτησης ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων.
Προχωρώντας σε μια πρώτη, εκτίμηση για τις ρυθμίσεις, σταχυολογώντας ορισμένα σημεία που αφορούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (θα ακολουθήσει και επόμενη ανακοίνωση για τα υπόλοιπα) έχουμε να επισημάνουμε τα παρακάτω:

Δραστηριότητες στην Αγγλική Γλώσσα στο Νηπιαγωγείο
Στην παρ. 9 του άρθρου 3 του ν. 1566/1985 (Α΄167) προστίθεται ότι με Υπουργική Απόφαση «εισάγεται πιλοτικά στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου δράση για τη δημιουργική ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω της οργάνωσης και υλοποίησης δραστηριοτήτων, κατά τη διάρκεια των οποίων οι μαθητές αλληλεπιδρούν με έναν εκπαιδευτικό κλάδου ΠΕ06 Αγγλικής Φιλολογίας παρουσία του Νηπιαγωγού». Το θέμα αυτό είχε τεθεί και στη συζήτηση του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με την πολιτική ηγεσία στις αρχές Φεβρουαρίου, στην οποία εκφράστηκε ρητά η αντίθεσή μας, και τότε η πολιτική ηγεσία είχε δεσμευτεί ότι θα καλέσει και πάλι τη Δ.Ο.Ε. σε συνάντηση για συζήτηση επί του συγκεκριμένου ζητήματος, η οποία δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ.
Το θέμα απασχόλησε και τη σύσκεψη του Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. με τη Σύνοδο Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών για την ένταξη των αντικειμένων της Φυσικής Αγωγής και των Αγγλικών στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Σε σχετική ανακοίνωση που εκδόθηκε αναφερόταν: «Η Σύνοδος των Προέδρων και Κοσμητόρων των Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών και το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας εκφράζουμε την αντίθεσή μας στην πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας να τοποθετήσει εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής και Αγγλικών στα ελληνικά δημόσια Νηπιαγωγεία.
Μια τέτοια πρόθεση έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη φιλοσοφία του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του Νηπιαγωγείου, στερείται επιστημονικής τεκμηρίωσης παραβλέποντας βασικές παιδαγωγικές αρχές και τελικά οδηγεί στη σχολειοποίηση του Νηπιαγωγείου, αγνοώντας τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των νηπίων 4-6 ετών».
Τέλος, πρέπει να επισημάνουμε ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως αποτυπώνεται από την τελευταία σχετική έκθεση από το δίκτυο Ευρυδίκη, με τίτλο «Αριθμοί - Κλειδιά για τη Διδασκαλία των Ξένων Γλωσσών στα Σχολεία στην Ευρώπη» αναφέρεται ότι «στις περισσότερες χώρες οι μαθητές ξεκινούν την υποχρεωτική εκμάθηση μιας πρώτης ξένης γλώσσας μεταξύ 6 και 7 ετών, στα πρώτα χρόνια της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Σε μερικές χώρες η εκμάθηση ξένων γλωσσών ξεκινά περίπου στην ηλικία των 8 ή 9, ενώ μόλις τρία εκπαιδευτικά συστήματα ορίζουν ως υποχρεωτική την εκμάθηση ξένων γλωσσών στο προσχολικό επίπεδο».
Η άρση της επιστημονικά αβάσιμης ρύθμισης, της οποίας η τεκμηρίωση στην αιτιολογική έκθεση δεν ανταποκρίνεται στην εκπαιδευτική πραγματικότητα, αποτελεί κορυφαίο ζήτημα για την παράταξή μας.

Συλλογικός προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου
Ως Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.) έχουμε τοποθετηθεί θετικά στο ζήτημα του προγραμματισμού – αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων υπό την πολύ βασική προϋπόθεση να συμβάλλουν αποτελεσματικά στην ανατροφοδότηση - ενίσχυση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στη βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου δίχως όμως να αφήνουν περιθώρια για κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων και, πάσης φύσεως, τιμωρητική αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών.
Στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, όσον αφορά στον προγραμματισμό και αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου οι αλλαγές που προτείνονται δεν τροποποιούν τα σημεία που η απόφαση της 88ης Γενικής Συνέλευσης του κλάδου είχε χαρακτηρίσει ως προβληματικά στο Ν.4547/2018 της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ τα οποία και είχαμε τονίσει σε ανακοίνωσή μας από την 01/02/2019. Αντίθετα, στο υπό διαβούλευση σχέδιο εισάγονται ρυθμίσεις με αντιπαιδαγωγικό πρόσημο και εντείνουν τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών, όπως, για παράδειγμα: η ενίσχυση του ρόλου του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου (ενός θεσμού που η σημερινή κυβέρνηση έχει αναγγείλει ότι θα καταργήσει) σε κομβικό παράγοντα τόσο στην εσωτερική όσο και στην εξωτερική διαδικασία αξιολόγησης, η υποχρέωση για δημόσιες αναρτήσεις (μιας εσωτερικής, κατά τα άλλα διαδικασίας), η υποβάθμιση του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων, η διατήρηση της ρύθμισης ότι οι άξονες αναφοράς, τα στοιχεία και το περιεχόμενο της έκθεσης θα καθορίζονται με Υπουργική Απόφαση (και, συνεπώς, θα είναι στη βούληση της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας να τα αλλάζει άρδην και «κατά το δοκούν»), αφήνοντας έντονα την αίσθηση ότι επιδίωξη της κυβέρνησης είναι η θεσμοθέτηση ενός διοικητικού χαρακτήρα, ελεγκτικού συστήματος και όχι η πραγματική ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου προς όφελος των μαθητών, που πρέπει να είναι το ζητούμενο για το δημόσιο σχολείο.
Υπερασπιζόμαστε συνολικά την απόφαση της 88ης Γενικής Συνέλευσης της Δ.Ο.Ε. για τον προγραμματισμό και την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου στην οποία αναφέρεται και ότι «Σε επίπεδο σχολικής μονάδας κυρίαρχος πρέπει να είναι ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων, στο πλαίσιο τακτικών συνεδριάσεων προγραμματισμού, αποτίμησης και βελτίωσης του συνολικού εκπαιδευτικού έργου καθώς και καλύτερης οργάνωσης των διοικητικών και μη διαδικασιών, σε μια συνολική αξιολογική αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου που πραγματοποιείται εντός της, με στόχο την ανίχνευση των προβλημάτων και το σχεδιασμό των αναγκαίων παρεμβάσεων στην κατεύθυνση ανατροφοδότησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ανάπτυξης πνεύματος συνεργασίας και αλληλεγγύης με ευθεία αντανάκλαση στη βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Ο Σύλλογος Διδασκόντων είναι αυτός που θέτει τις προτεραιότητες και τα κριτήρια που λειτουργικά θα ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες της σχολικής μονάδας.»  

Εργαστήρια Δεξιοτήτων
Μετά, τις από καιρό, εξαγγελίες της πολιτικής ηγεσίας ότι ήταν στις προθέσεις της η ένταξη νέων θεματικών δεξιοτήτων στο νηπιαγωγείο και στο δημοτικό σχολείο αυτές παρουσιάζονται υπό τη μορφή ενδεικτικών θεματικών κύκλων και επιμέρους θεματικών  μόνο στην αιτιολογική έκθεση. Αν και τονίζεται ότι πρόκειται για πιλοτική εφαρμογή και θα περίμενε κανείς να παρουσιαστούν οι αντίστοιχες εισηγήσεις του ΙΕΠ με τη σχετική επιστημονική τεκμηρίωση, το διδακτικό υλικό που θα χρησιμοποιηθεί, οι τροποποιήσεις που θα επέλθουν στο πρόγραμμα των σχολείων που θα επιλεγούν για την πιλοτική εφαρμογή, το ποιοι εκπαιδευτικοί θα τις αναλάβουν, το χρονοδιάγραμμα της επιμόρφωσης (για την οποία σε Δελτίο Τύπου του ΙΕΠ από τις 29/01/2020 αναφέρεται ότι θα ξεκινήσει από τον Σεπτέμβριο του 2020) κλπ., όλα θα ρυθμιστούν από Υπουργικές Αποφάσεις. Οφείλουμε, επίσης, να επισημάνουμε ότι στην πλειοψηφία τους οι θεματικές που εξαγγέλθηκαν αποτελούν δραστηριότητες που ήδη πραγματοποιούνταν στις σχολικές μονάδες στο πλαίσιο εφαρμογής πολλών εκπαιδευτικών προγραμμάτων όπως, για παράδειγμα, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, κυκλοφοριακής αγωγής, φιλαναγνωσίας, ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ και E-Twinning, διαθεματικών πρότζεκτ κ.α. Ο τρόπος εισαγωγής τους, με, ενδεχόμενη, περικοπή ωρών του ωρολογίου προγράμματος αλλά και η αλλαγή προσανατολισμού του σχολείου από τη γνώση στη δεξιότητα, «ελαφρά την καρδία», μας δημιουργούν εξαιρετική ανησυχία.

Αύξηση ωρών διδασκαλίας του μαθήματος των Αγγλικών στην Α΄ και Β΄ τάξη
Η αφαίρεση διδακτικών ωρών από τον δάσκαλο της τάξης για την κάλυψη της αύξησης των ωρών διδασκαλίας των Αγγλικών στην Α’ και Β΄ τάξη (ίσως, και σε ορισμένα εργαστήρια δεξιοτήτων) οδηγούν σε περαιτέρω «γυμνασιοποίηση» του δημοτικού σχολείου, γεγονός που αντιβαίνει στη δομή της εκπαιδευτικής λειτουργίας, της μαθησιακής διαδικασίας και της κοινωνικής προσαρμογής του κάθε μαθητή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, βασικό στοιχείο της οποίας είναι η κομβική σχέση αναφοράς δασκάλου - μαθητή. Ειδικά για τα μαθήματα των ξένων γλωσσών το αναγκαίο θα ήταν, το Υ.ΠΑΙ.Θ. να σχεδιάσει τη διδασκαλία, όχι μόνο των Αγγλικών αλλά και της δεύτερης ξένης γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο, να γίνεται όχι στο σύνολο των μαθητών κάθε τμήματος αλλά σε υποτμήματα με λιγότερους μαθητές (π.χ. 8-12) που επιτρέπει την πιο άμεση και καλύτερη επαφή με την ξένη γλώσσα που διδάσκεται!

Εκπαιδευτικός Eμπιστοσύνης
Μία θελκτική, επικοινωνιακά, πρωτοβουλία η οποία έχει εγγενείς αδυναμίες και είναι προβληματική, ειδικά για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Όπως τονίσαμε και παραπάνω, στην ηλικία των μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κεντρικό πρόσωπο αναφοράς και εμπιστοσύνης για κάθε μαθητή είναι ο/η νηπιαγωγός και ο δάσκαλός του ή η δασκάλα του. Αυτή η σχέση διαπνέει όλο το πλέγμα των εκπαιδευτικών και κοινωνικοποιητικών δράσεων στο σχολείο. Η εμπλοκή ενός επιπλέον προσώπου το οποίο έχει τη δυνατότητα παρέμβασης σε μια σειρά ζητημάτων που περιγράφονται στο σχέδιο νόμο ακόμα και με δική του πρωτοβουλία, εφόσον υποπέσει στην αντίληψή του κατάσταση η οποία χρήζει ιδιαίτερης αντιμετώπισης, διαταράσσει την ισορροπία που υπάρχει και είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε συγκρούσεις. Αρμόδιος για όλα αυτά τα ζητήματα τόσο για τον μαθητή όσο και για τους γονείς και κηδεμόνες πρέπει να παραμείνει ο/η εκπαιδευτικός της τάξης και ο/η διευθυντής-ντρια, προϊστάμενος-η της σχολικής μονάδας.

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας σχολικών μονάδων
Κάθε σχολική μονάδα από την επόμενη σχολική χρονιά οφείλει να έχει εγκεκριμένο εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας, μέτρο που σε μια πρώτη ανάγνωση θα μπορούσε να θεωρηθεί θετικό. Και μπορεί να αποδειχθεί θετικό, αφού πρόκειται για εσωτερικό κανονισμό σχολικής μονάδας, αν κυρίαρχο ρόλο στη σύνταξη και την ευθύνη τήρησής του έχει ο Σύλλογος Διδασκόντων του κάθε Σχολείου, κάτι το οποίο δεν ισχύει με τον τρόπο με τον οποίο εισάγεται η ρύθμιση στο παρόν νομοσχέδιο.
Διπλή μοριοδότηση εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας – Ποινές Αναπληρωτών
Ένα θετικό μέτρο το οποίο, όμως, συνοδεύεται από ένα εξαιρετικά αρνητικό που αφορά στον αποκλεισμό (για μία διετία ή τριετία) από τους πίνακες πρόσληψης αναπληρωτών για όσους δεν αναλαμβάνουν υπηρεσία ή αναλαμβάνουν υπηρεσία και στη συνέχεια παραιτούνται. Είναι αδιανόητο να μην αντιλαμβάνεται η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ. το μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι περιπλανώμενοι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.

Αύξηση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τμήμα
Ενώ η Ν.Δ. όταν ήταν στην αντιπολίτευση είχε υπερψηφίσει τη ρύθμιση για σταδιακή μείωση του αριθμού των μαθητών σε 22 μαθητές ανά τμήμα που προβλέπεται στο άρθρο 74 του Ν.4589/2019, που άλλαζε τις ρυθμίσεις του Π.Δ.79/17, έρχεται και στο άρθρο 49 στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, προβλέπει την αύξηση του αριθμού των μαθητών τόσο στα νηπιαγωγεία όσο και στα δημοτικά σχολεία σε 24 με δυνατότητα προσαύξησης κατά ποσοστό 10% με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής μονάδας, δηλαδή 26-27 μαθητές! Παράλληλα, ο μικρότερος αριθμός για τη δημιουργία τμημάτων γίνεται 16 στο διθέσιο και πάνω νηπιαγωγείο και 20 στο 7/θεσιο και πάνω δημοτικό.
Είμαστε σε μία εποχή που όλες οι τελευταίες επιστημονικές έρευνες συγκλίνουν στην αναγκαιότητα μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα σε 15 στο Νηπιαγωγείο και 20 στο Δημοτικό Σχολείο, η οποία συμβάλλει σημαντικά στην αποτελεσματικότερη εκπαιδευτική διαδικασία. Την ίδια στιγμή βιώνουμε την αναγκαιότητα της προσαρμογής της σχολικής πραγματικότητας εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19 που επιβάλλει την κοινωνική απόσταση για λόγους προστασίας της υγείας των μαθητών, των εκπαιδευτικών και, κατά συνέπεια και των τοπικών κοινοτήτων. Και με αυτά τα δεδομένα η πολιτική ηγεσία από την επόμενη, κιόλας, σχολική χρονιά, για την οποία οι επιστήμονες κρούουν των κώδωνα του κινδύνου για δεύτερη φάση της εξάπλωσης του ιού, επιλέγει να αυξήσει τον αριθμό των μαθητών. Τι κρύβεται πίσω απ’ αυτή την αύξηση; Ποια πολιτική εξυπηρετείται; Μήπως αυτή του αριθμητικού περιορισμού των αναγκών για μόνιμους διορισμούς; Θυσιάζεται, για άλλη μια φορά η ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, στον βωμό της εξοικονόμησης πόρων και προσωπικού!
Η Δημοκρατική Ανεξάρτητη Κίνηση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.) εκφράζει την αντίθεσή της στη φιλοσοφία και το περιεχόμενο του νομοσχεδίου και καλεί την κυβέρνηση να το αποσύρει και να προχωρήσει άμεσα σε θεσμικό, σοβαρό και ουσιαστικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα με στόχο την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Ως προς τον προγραμματισμό της δράσης της Ομοσπονδίας, προτείνουμε:
Ø  να προχωρήσει άμεσα η Δ.Ο.Ε., σε συντονισμό με Ο.Λ.Μ.Ε. και Ο.Ι.Ε.Λ.Ε., στην ενημέρωση των κομμάτων του Κοινοβουλίου για την ανάδειξη της αντίθεσης της εκπαιδευτικής κοινότητας στις ρυθμίσεις του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου,
Ø  να υπάρξει συνεργασία με την πανεπιστημιακή κοινότητα με σειρά κειμένων και παρεμβάσεων που θα αναδεικνύουν τον αντιπαιδαγωγικό προσανατολισμό των προβλεπόμενων ρυθμίσεων,
Ø  να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες που μας δίνει το διαδίκτυο ώστε να αναδειχθούν οι προβληματισμοί των εκπαιδευτικών στην κοινωνία.
Ø  να οργανωθεί διαδικτυακή συνέντευξη τύπου, ώστε να αναλυθούν με λεπτομέρεια όλα τα σημεία που έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην εκπαίδευση
Ø  μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων στις μετακινήσεις να προχωρήσει ο κλάδος σε πολύμορφες δράσεις που θα εκφράζουν τη διαφωνία μας στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου και θα απαιτούν με δυναμικό τρόπο από την κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην ψήφισή του.

Από τη Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.