Δευτέρα 1 Ιουνίου 2020

Κεραμέως:«Ψηφίζοντας το νομοσχέδιο για την Παιδεία, θα επιτρέψουμε στο σχολείο να γυρίσει σελίδα»

"Ακαταλαβίστικα" πράγματα!
Κυρία υπουργέ, απορώ και εξίσταμαι τι συνειρμοί λειτούργησαν για την προτεινόμενη αύξηση μαθητών/μαθητριών ανά τμήμα, τη στιγμή που στο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας δεν αναφέρεται κάτι τέτοιο και ταυτόχρονα, ένα χρόνο πριν, είχατε ψηφίσει ως κόμμα τη μείωση μαθητών/μαθητριών ανά τμήμα, σε τροπολογία που είχε καταθέσει στην ολομέλεια της Βουλής (Ν.4589/2019-άρθρο 74) ο προκάτοχός σας, Κωνσταντίνος Γαβρόγλου!
Απεναντίας, περιμέναμε να κάνετε ένα βήμα μπροστά και να καταθέσετε διάταξη, που να ορίζει πως ο αριθμός μαθητών/μαθητριών ανά τμήμα να μην υπερβαίνει το 2ο!
Η εκπαιδευτική κοινότητα αναμένει τις τοποθετήσεις των Βουλευτών όλων των κομμάτων και την απόσυρση τελικά των επίμαχων διατάξεων του "πολυνομοσχεδίου", που είναι εριστικές, επιζήμιες και αναστατώνουν...
Λεωνίδας Ι. Οικονομίδης
Δάσκαλος

Αποσπάσματα από την ομιλία της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκης Κεραμέως, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, που αφορούν κυρίως την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
«Καλώ όλους τους βουλευτές, συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης, να καταθέσουν προτάσεις, να καταθέσουν προτεινόμενες βελτιώσεις, για να συνθέσουμε ένα νομοθετικό έργο το οποίο θα επιτρέψει στο σχολείο να γυρίσει σελίδα»

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Συζητάμε σήμερα επί της αρχής του νομοσχεδίου με τίτλο: «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».

Επιτρέψτε μου τέσσερα εισαγωγικά σχόλια πριν μπω στην ουσία των ρυθμίσεων:
Το νομοσχέδιο αυτό στην ουσία του είναι γνωστό από τον Νοέμβριο 2018. Γιατί από τότε; Γιατί τότε παρουσιάστηκε το πλήρες πρόγραμμα της ΝΔ για την παιδεία, όταν η ΝΔ ήταν Αξιωματική Αντιπολίτευση. Υλοποιούμε λοιπόν σήμερα τις δεσμεύσεις μας στην παιδεία στη βάση των οποίων εκλεγήκαμε ως Κυβέρνηση.
Ως γνωστόν, οι ρυθμίσεις που εφαρμόζονται στο σχολείο πηγάζουν από διαφορετικές νομικές πράξεις. Άλλα ρυθμίζονται με νόμο, άλλα με Υπουργικές Αποφάσεις, άλλα με Εγκυκλίους. Επιλέξαμε να θέσουμε στο δημόσιο διάλογο όχι μόνο τις ρυθμίσεις που προβλέπονται με νόμο, αλλά και άλλες που ρυθμίζονται π.χ. με ΥΑ. Γιατί; Για να θέσουμε με απόλυτη διαφάνεια το προτεινόμενο πλαίσιο για το σχολείο και να ακούσουμε απόψεις. Π.χ. η ρύθμιση για το «κόντρα» μάθημα στην Γ’ Λυκείου, δεν προβλέπεται σε νόμο αλλά σε ΥΑ. Εσκεμμένα, λοιπόν, παρουσιάσαμε συνολικά ρυθμίσεις για το σχολείο, και συμπεριλάβαμε και ρυθμίσεις για το Γυμνάσιο και το Λύκειο που ρυθμίζονται με ΥΑ.
Η διαβούλευση που έλαβε χώρα ήταν, κατά τη γνώμη μου, εξαιρετικά γόνιμη. Διαβούλευση που κινήθηκε σε δύο κυρίως άξονες: α) ηλεκτρονική, με ρεκόρ συμμετοχής πολιτών και μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας και β) με θεσμικούς φορείς. Η Κυβέρνηση αυτή ακούει, καταγράφει και φέρνει αλλαγές όπου θεωρεί ότι αυτές είναι επί τα βελτίω. Αυτός είναι ο πλούτος της διαβούλευσης, και το ίδιο ισχύει βεβαίως και για την κοινοβουλευτική διαδικασία που εκκινεί σήμερα.
Η γενική προσέγγιση του νομοσχεδίου είναι «από κάτω προς τα πάνω», με αλλαγές που αρχίζουν από το νηπιαγωγείο, όπως η εισαγωγή νέων θεματικών και η εισαγωγή δημιουργικών δραστηριοτήτων στα αγγλικά, και φθάνουν μέχρι τις εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που στοχεύουν στην ενίσχυση των πανεπιστημίων, όπως για παράδειγμα η προώθηση της εξωστρέφειας των ελληνικών ΑΕΙ με την ίδρυση ξενόγλωσσων προγραμμάτων και τη συνεργασία με ΑΕΙ του εξωτερικού. Για το νομοσχέδιο αυτό θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους δύο Υφυπουργούς καθώς και τους Γενικούς Γραμματείς.

Αλλαγές στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και εκπαιδευτικές διαδικασίες: 
Α) Εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στο υποχρεωτικό, ωρολόγιο πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το ερχόμενο σχολικό έτος (2020-21).

Απομακρυνόμαστε από τη στείρα μετάδοση γνώσεων και σηματοδοτούμε τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο, σε ένα σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στους μαθητές: ήπιες δεξιότητες, δεξιότητες ζωής, δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης, όπως ενδεικτικά κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία, επικοινωνία, ευελιξία και προσαρμοστικότητα, πρωτοβουλία, οργανωτική ικανότητα, ενσυναίσθηση και κοινωνικές δεξιότητες, επίλυση προβλημάτων, ψηφιακός και τεχνολογικός γραμματισμός.

Τονίζω ορισμένες πτυχές του προγράμματος:

  • Υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα. Όχι σε κάποια ευέλικτη ζώνη, όχι προαιρετικά.
  • Θεωρητικές και βιωματικές πτυχές. Και μάθημα στην τάξη, π.χ. οικολογική συνείδηση, και δράση εκτός σχολείου, π.χ. καθαρισμός παραλίας. Ενίσχυση της βιωματικής μάθησης.
4 βασικοί θεματικοί κύκλοι:
  1. Ευ ζην, με επιμέρους θεματικές όπως η πρόληψη από εξαρτήσεις (π.χ. κάπνισμα, δεδομένου και ότι χτες ήταν η παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος), η υγιεινή διατροφή, η οδική ασφάλεια, η σεξουαλική αγωγή,
  2. Περιβάλλον, με μαθήματα όπως η οικολογική συνείδηση, η πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές,
  3. Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, που περιλαμβάνει προγράμματα εθελοντισμού, αλληλοσεβασμού και διαφορετικότητας,
  4. Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία, με θεματικές που αφορούν σε τεχνολογίες αιχμής, επιχειρηματικότητα, ρομποτική και επαγγελματικό προσανατολισμό.
  • Κάθε θεματική θα είναι σταθμισμένη με την εκπαιδευτική βαθμίδα και την ηλικία των μαθητών. Δεν διδάσκονται όλες οι θεματικές σε όλες τις ηλικίες.
  • Μεγάλο κομμάτι σε όλο αυτό: η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε μεθοδολογίες εργαστηριακής (μη τυπικής) προσέγγισης της διδασκαλίας.
  • Εξαιρετικά πολύτιμη η συνδρομή φορέων, που έχουν ήδη εκπονήσει σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα: λάβαμε 313 προτάσεις εκπαιδευτικού υλικού στους επιμέρους αυτούς τομείς.
Β) Εισάγεται πιλοτικά στο νηπιαγωγείο η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.

Στόχος του εγχειρήματος είναι η διεύρυνση της γλωσσολογικής αντίληψης των παιδιών, να τους δώσουμε εφόδια που θα τους είναι πολύτιμα στο μέλλον.Τονίζω και εδώ συγκεκριμένες πτυχές του πιλοτικού προγράμματος:
Εισάγεται μάθημα Αγγλικών; Όχι, η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική θα γίνεται μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, σε απόλυτη συναρμογή με τον ενιαίο και διαθεματικό χαρακτήρα του νηπιαγωγείου. Άρα, καμία σχολειοποίηση του νηπιαγωγείου.
Έχουμε διεθνείς παραστάσεις για αυτό το μέτρο; Βεβαίως: ενδεικτικά, η ξένη γλώσσα διδάσκεται από την ηλικία των 3 ετών σε 14 ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα (όπως Βέλγιο, Εσθονία, Ισπανία, Κύπρος, Κροατία, Λουξεμβούργο, Πορτογαλία, Φινλανδία). Συμβαίνει, βέβαια, και στη χώρα μας: τα περισσότερα ιδιωτικά νηπιαγωγεία έχουν εισάγει και αυτά δραστηριότητες στην αγγλική.
Ο εκπαιδευτικός Αγγλικών θα υλοποιεί τις δραστηριότητές του με την παρουσία του εκάστοτε νηπιαγωγού, με σεβασμό στην ιδιαιτερότητα της σχέσης μεταξύ του νηπιαγωγού και των μικρών παιδιών.
Προβλέπεται ειδική επιμόρφωση από το ΙΕΠ για το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα.

Όπως είχαμε δεσμευθεί, προχωρούμε με την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου (βασισμένη στο τρίπτυχο «Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση»).

Θα βασίζεται σε τρεις πυλώνες. Πρώτον, στο συλλογικό προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου και σχεδιασμού δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών. Ο Σύλλογος θα πρέπει να συνεδριάζει τουλάχιστον ανά δίμηνο για να παρακολουθεί την πορεία υλοποίησης του αρχικού προγραμματισμού και των δράσεων και ερευνητικών διαδικασιών που έχουν σχεδιασθεί. Δεύτερον, στην εσωτερική αξιολόγηση, δηλαδή στην αυτοαξιολόγηση του σχολείου από το σύλλογο διδασκόντων, που θα περιλαμβάνει ετήσια απολογιστική έκθεση για τους τομείς που αποτέλεσαν αντικείμενο εστίασης, τους στόχους που είχαν τεθεί και την τεκμηριωμένη αποτίμηση της επίτευξής τους, τις δράσεις βελτίωσης της σχολικής μονάδας, επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, τις δυσκολίες υλοποίησης που παρουσιάστηκαν κ.ά. Και τρίτον, στην εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, δηλαδή στην υποβολή και ανταλλαγή παρατηρήσεων και προτάσεων προς τη σχολική μονάδα για τη βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου και τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, με τη συμμετοχή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και της Αρχής για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αναρτώνται διαδικτυακά σε ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα του ΙΕΠ, καθώς και στις ιστοσελίδες του σχολείου και του οικείου ΠΕΚΕΣ.
Και ξεκινάει το επόμενο διάστημα και η διαδικασία σύνταξης του πλαισίου για την αξιολόγηση εκπαιδευτικών.

Εισάγονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον:

Θεσμοθέτηση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει την παροχή συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας. Ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής λειτουργεί συμπληρωματικά ή ενισχυτικά προς το σύλλογο διδασκόντων και λοιπά στελέχη της εκπαίδευσης, αλλά και προς τους υφιστάμενους θεσμούς και μηχανισμούς υποστήριξης των σχολικών μονάδων. Θεσμοθετείται και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείων).

Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων.

Διαχωρισμός πρότυπων και πειραματικών σχολείων. Πρότυπα: ενίσχυση του προτύπου της αριστείας με την έννοια της διαρκούς αυτό-βελτίωσης των μαθητών, εισαγωγή με εξετάσεις. 
Πειραματικά Σχολεία: έμφαση σε υλοποίηση πειραματικών μεθόδων, πρακτικών και νέων εκπαιδευτικών εργαλείων σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού, εισαγωγή με κλήρωση. 
Οι εξετάσεις για όλα τα πρότυπα – τα παλιά και τα νέα – θα γίνουν στις 29 Ιουνίου όπως είχαμε προαναγγείλει. Η κλήρωση για τα πειραματικά θα γίνει στις 25 Ιουνίου. Τα σχολεία αυτά αποτελούν από κοινού ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο εθνικών διαστάσεων για το σχεδιασμό και την εφαρμογή διαφοροποιημένων και καινοτόμων εκπαιδευτικών πολιτικών. Από το Σεπτέμβριο 2020, προβλέπεται η λειτουργία 28 Πρότυπων και 34 Πειραματικών Σχολείων. Πειραματικά παραμένουν τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των Πανεπιστημίων Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Μακεδονίας, Πάτρας και Κρήτης (Ρέθυμνο). Τα λοιπά λειτουργούντα σήμερα ως ΠΕΙ.Σ. δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χαρακτηρίζονται πλέον ως Πρότυπα. Ταυτόχρονα προβλέπεται η έκδοση ανοιχτής πρόσκλησης από το 2020 για μετατροπή και άλλων δημοσίων σχολείων σε πρότυπα και πειραματικά, βάσει κριτηρίων που θα εξειδικευθούν.

Οι εκπαιδευτικοί τοποθετούνται στα σχολεία αυτά επί θητεία. Η εισαγωγική θητεία είναι ενός έτους, στη διάρκεια της οποίας προβλέπεται αξιολόγηση. Σε περίπτωση επιτυχούς αξιολόγησης δίνεται η δυνατότητα τοποθέτησης των εκπαιδευτικών για 4ετή θητεία και πάλι με δυνατότητα ανανέωσής της, μετά από επιτυχή αξιολόγηση χωρίς περιορισμό στον αριθμό των θητειών. Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι η παιδαγωγική επάρκεια, η διδακτική επάρκεια και η υπηρεσιακή επάρκεια των εκπαιδευτικών.

Προβλέπεται εκτενής αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου σε δύο άξονες: εσωτερική και εξωτερική.

  • Λαμβάνονται ειδικά μέτρα για την αποτελεσματικότερη στελέχωση σχολικών μονάδων – διορθώνουμε χρόνιες παθογένειες:
  • μέσω διπλής μοριοδότησης για τις δυσπρόσιτες περιοχές,
  • μείωση της διάρκειας των πινάκων από 3 σε 2 χρόνια, για να προσμετράται πιο γρήγορα η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών,
  • προβλέπεται 2ετής αποκλεισμός από προσλήψεις για όσους εκπαιδευτικούς δεν αναλάβουν υπηρεσία σε σχολεία των περιοχών που έχουν επιλέξει, και 3ετής αποκλεισμός αν δεν αναλάβουν υπηρεσία στα ίδια τα σχολεία που έχουν επιλέξει μετά από ονομαστικές προσκλήσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου