psychology.gr
Αρθρογράφος: Ολυμπία Μαρία Ποντίκη
Τα παιδιά είναι το φως και η χαρά αυτού του κόσμου. Η ανεμελιά τους, η αγάπη, η ξεγνοιασιά και η ανιδιοτέλεια τους πραγματικά μπορεί να συγκινήσει την κάθε ψυχή. Το παιδί βλέπει τον κόσμο μέσα από το πρίσμα της ελπίδας, της αναγέννησης αλλά και της ομορφιάς.
Ψυχική ανθεκτικότητα και ψυχική υγεία παιδιών
Είναι πολύ σημαντικό αυτή την περίοδο της καραντίνας που έχει αλλάξει άρδην η πραγματικότητα και η καθημερινότητα των παιδιών, λόγω των περιοριστικών μέτρων για την προστασία μας από την πανδημία, να βρισκόμαστε όλοι και οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί και όλοι οι άνθρωποι εντός του κοινωνικού συνόλου σε εγρήγορση.
Έτσι θα μπορέσουμε να διαφυλάξουμε την ψυχική υγεία των παιδιών και να ενισχύσουμε την ψυχική τους ανθεκτικότητα.
Σε αυτό το άρθρο θα μελετήσουμε πέντε τρόπους με τους οποίους μπορούμε να ενισχύσουμε την ψυχική ανθεκτικότητα των παιδιών κατά την περίοδο της καραντίνας.
Αρχικά, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι μιλώντας για ψυχική ανθεκτικότητα εννοούμε την ικανότητα των παιδιών να μπορούν να διαχειριστούν δοκιμασίες και δυσκολίες όπως και αυτή της πανδημία με τρόπο ούτως ώστε να μην διαταράσσεται η ψυχική τους υγεία και να αντεπεξέρχονται στις δυσκολίες με θάρρος και αυτοεκτίμηση.
Πώς να εξηγήσουμε την πανδημία στα παιδιά
Πρώτα από όλα, καλό είναι να τους εξηγήσουμε πως αυτή η κατάσταση που πραγματικά όλους μας περιορίζει και μας φέρνει αντιμέτωπους με μία νέα πραγματικότητα είναι κάτι το οποίο είναι προσωρινό και δεν θα διαρκέσει για πάντα. Η πανδημία εισέβαλε στη ζωή όλων μας απρόοπτα αλλά δεν είναι κάτι το οποίο είναι μόνιμο και με τη βοήθεια της επιστήμης θα καταπολεμηθεί.
Οπότε, είναι πάρα πολύ σημαντικό τα παιδιά να γνωρίζουν ότι δεν θα υπόκεινται μόνιμα σε αυτή την δύσκολη κατάσταση του περιορισμού που να μην μπορούν να αγκαλιάσουν τους φίλους τους όπως έκαναν πριν.
Όταν λοιπόν υπάρχει η πεποίθηση ότι κάτι θα περάσει αυτό ταυτόχρονα ενισχύει την ψυχή του παιδιού με χαρά και δεν του αποκόβει το συναίσθημα να ελπίζει ότι πραγματικά θα επανέλθει στην προηγούμενη κατάσταση που όλα ήταν φυσιολογικά.
Είναι πολύ σημαντικό να εξηγήσουμε στα παιδιά ότι φορώντας τη μάσκα προστατευόμαστε και ότι παρότι φοράμε την μάσκα και δεν μπορούμε να έρθουμε σε επαφή με τους ανθρώπους που αγαπάμε αυτό δεν μεταβάλλει τα συναισθήματα που τρέφουμε για εκείνους.
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι τα παιδιά πολύ συχνά αγκαλιάζονται μεταξύ τους, παίζουν, χαμογελούν γιατί το άγγιγμα και η επαφή ιδιαίτερα στα παιδιά είναι πολύ συχνή.
Καλό είναι να τους εξηγήσουμε ότι αυτό το οποίο τώρα στερούνται γίνεται για την προστασία ενός υπέρτερου καλού, του καλού της υγείας μας και είναι κάτι το οποίο θα περάσει. Αυτό δεν μειώνει την αγάπη και όλο αυτό το πλούσιο συναίσθημα που αισθάνεται το ένα παιδί για το άλλο.
Φροντίδα της σχέσης γονέα και παιδιού
Δεύτερον, σημαντικό είναι να φροντίζουν οι γονείς κατά την περίοδο της καραντίνας να ασχολούνται με τα παιδιά τους ενεργητικά, να φροντίζουν τη σχέση στο Εδώ και τώρα.
Να βρίσκουν σε καθημερινή βάση μία δραστηριότητα που μπορούν να κάνουν από κοινού, να συζητούν μαζί τους τα προβλήματά τους, να αφήνουν τα παιδιά να εκφράζουν σε αυτούς την ανησυχία τους, τους προβληματισμούς, τους φόβους τους.
Όταν το παιδί αισθάνεται ότι πραγματικά έχει γονείς που μπορούν να το ακούσουν, δηλαδή να μπορεί να ακουστεί αυτό που έχει να πει, το παιδί τροφοδοτείται με ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και του αυτοσεβασμού και το βοηθάει πραγματικά να χτίσει μία υγιή και ανθεκτική προσωπικότητα.
Οπότε, οι γονείς είναι σημαντικό να αφήνουν χώρο στο καθημερινό τους πρόγραμμα και στις επαγγελματικές τους υποχρεώσεις για να ασχολούνται πραγματικά με το παιδί τους, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο της καραντίνας.
Μπορούν να παίξουν ένα παιχνίδι, να φτιάξουν ένα παζλ μαζί, να πάνε ένα περίπατο, οτιδήποτε θα δώσει θα χαρά αλλά και ψυχική ευεξία και θα βοηθήσει στην ουσιαστική και εποικοδομητική σύνδεσή τους με τους σημαντικούς άλλους και το περιβάλλον τους.
Επαφή με τη φύση
Επιπρόσθετα, τρίτος τρόπος ενίσχυσης της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών κατά την περίοδο της καραντίνας είναι να φροντίζουν τα παιδιά να μην παραμένουν εσώκλειστα μόνο στο σπίτι αλλά να μπορούν να κάνουν έστω ένα περίπατο με τους γονείς, δηλαδή να έρθουν σε επαφή με τη φύση, με το εξωτερικό περιβάλλον να μπορούν δηλαδή να απολαύσουν έστω μία βόλτα με το ποδήλατο.
Να έρθουν δηλαδή σε επαφή με όλα αυτά τα στοιχεία της φύσης, τα οποία θα τους ενισχύσουν την ψυχολογία και θα ενισχύσουν τη θετική ψυχολογία και χαρά.
Εξ αποστάσεως επικοινωνία με τους παππούδες
Ακόμη, είναι πάρα πολύ σημαντικό να τονίσουμε ότι επειδή τα παιδιά στερούνται τα αγαπημένα τους πρόσωπα όπως παππούδες και γιαγιάδες λόγω της καραντίνας είναι καλό να φροντίζουμε έστω και με εξ αποστάσεως μέσω όπως είναι το τηλέφωνο, το βίντεο να επικοινωνούν με τα αγαπημένα τους πρόσωπα και να μην αισθάνονται ότι εξαφανίζονται από τη ζωή τους.
Ισορροπημένη συμπεριφορά των γονιών
Επόμενος τρόπος για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών είναι η ισορροπημένη συμπεριφορά των γονιών. Δεν χρειάζεται οι γονείς να είναι ούτε υπερπροστατευτικοί και υπερβολικοί με τα παιδιά τους γιατί αυτό ουσιαστικά τα πνιγεί αλλά μπορούν βέβαια να τα βοηθούν να τηρούν τα προστατευτικά μέτρα χωρίς να έχουν υπερβολικές αντιδράσεις γιατί ουσιαστικά αυτό το παιδί το κάνει να φοβάται ακόμα περισσότερο.
Μπορούν και τα παιδιά να χτίσουν υγιή και ανθεκτική προσωπικότητα όταν αισθάνονται ότι παίρνουν μέρος στη λήψη των αποφάσεων στην οικογένεια, ότι μπορούν να κάνουν πολύ μικρές δραστηριότητες να πλύνουν ένα ποτηράκι, να βοηθήσουν στο στρώσιμο του τραπεζιού. Αυτό ποτίζει το παιδί με αυτοεκτίμηση, το βοηθά να αναλαμβάνει ευθύνες, να μπορεί να διαχειριστεί σιγά-σιγά την ζωή του και τον εαυτό του.
Οπότε και αυτή την περίοδο της πανδημίας συζητώντας με τα παιδιά οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί καλό είναι αισθάνονται ότι πραγματικά μετράει η γνώμη τους, είναι αξιοσέβαστα και αυτό χτίζει την αυτοεκτίμησή τους.
Η μοναδικότητα των παιδιών
Τα παιδιά είναι κιβωτός αγάπης και το κάθε παιδί είναι ανεξάρτητη προσωπικότητα. Έχει τα δικά του χαρίσματα, τα δικά του τάλαντα. Όπως το κάθε λουλούδι είναι μοναδικό και μπαίνουμε σε ένα κήπο και βλέπουμε πάρα πολλά λουλούδια και το κάθε ένα έχει το δικό του υπέροχο χρώμα και άρωμα ακριβώς έτσι είναι και τα παιδιά το καθένα είναι μοναδικό και υπέροχο με τα δικά του μοναδικά και υπέροχα ταλέντα.
Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι ιδιαίτερα κατά την περίοδο της καραντίνας χρειάζεται να είμαστε δίπλα στα παιδιά με ενσυναίσθηση, αγάπη, ειλικρίνεια και άνευ όρων αποδοχή.
Να δίνουμε ένα αισιόδοξο κλίμα στα παιδιά ότι αυτή η κατάσταση πραγματικά σε λίγο καιρό θα περάσει και θα είναι παρελθόν. Τα παιδιά είναι το μέλλον, είναι η χαρά, είναι η ζωή και οφείλουμε να τα προστατεύουμε γιατί είναι ό,τι πολυτιμότερο έχουμε.
Βιβλιογραφία
Mullet, E., Riviere, S. & Munoz Sastre, M.T. (2007). «Cognitive processes involved in blame and blame like- judgements and in forgiveness and forgiveness like- judgments» in Am J Psychol., 120, 1, pp. 25-46.
Oatley, K., & Jenkins, J. M. (2004). Συγκίνηση. Ερμηνείες και κατανόηση. Μτφρ. Μ. Σόλμαν & Μπ. Ντάβου. Αθήνα: Παπαζήση.
Recine, A.G., Werner, J.S. & Recine, L. (2007). «Concept analysis of forgiveness with a multi- cultural emphasis» in J Adv Nurs, 59, 3, pp. 308-16.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου