Τρίτη 25 Ιουλίου 2023

Από την ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή...




Η δραματική αλλαγή στο κλίμα απαιτεί και μία αλλαγή κουλτούρας και συμπεριφοράς από όλους

Από την ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, στη συζήτηση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Άρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού»:

Βιώσαμε τον όλεθρο σε πολλές περιοχές και τελευταία δυστυχώς στη Ρόδο, το νησί πληγώθηκε από τις πυρκαγιές. Εξακολουθούμε, δυστυχώς, λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων να πρέπει να διαχειριστούμε διαρκείς αναζωπυρώσεις.
  • Ευτυχώς, όμως, παρά την πρωτοφανή επέλαση της φωτιάς, δεν χάθηκε καμία ζωή, δεν υπήρξε κανένας σοβαρός τραυματισμός, για να αποδειχθεί και πάλι ότι απέναντι στη μανία της φύσης κανένα μέτρο δεν θα είναι ποτέ αρκετό. Πολύ περισσότερο που το φετινό καλοκαίρι έχει απανωτούς έντονους καύσωνες, με υψηλότερες θερμοκρασίες, με μεγαλύτερη ξηρασία.
  • Παρόλα αυτά όμως, χιλιάδες άνθρωποι, δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι μεταφέρθηκαν οργανωμένα και εγκαίρως σε ασφαλή σημεία. Ευγνωμονούμε την Πυροσβεστική, την Πολιτική Προστασία, τις Ένοπλες Δυνάμεις, την Αστυνομία μας, το Λιμενικό, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους εθελοντές, για την αυταπάρνησή τους.
  • Ευχαριστώ όλους για την ευθύνη και την αλληλεγγύη τους και είναι κάτι το οποίο μέσα στη μεγάλη δυσκολία αναγνωρίζουν πρώτοι οι ίδιοι οι τουρίστες οι οποίοι σώθηκαν, αλλά και σύσσωμος ο διεθνής Τύπος. Ακούγεται, λοιπόν, τουλάχιστον παράδοξο κάποιες φωνές στην Ελλάδα να αμφισβητούν την ετοιμότητα του κράτους, όσο κυρίως την αυταπάρνηση των κατοίκων του νησιού.
Ολοκληρώνω αυτή την αναγκαία, σήμερα, εισαγωγή επαναλαμβάνοντας τη μεγάλη εικόνα και την πραγματικότητα που πρέπει να δούμε κατάματα: η κλιματική κρίση είναι ήδη εδώ. Θα εκδηλώνεται ολοένα και περισσότερο, με μεγαλύτερες φυσικές καταστροφές παντού στη Μεσόγειο, προφανώς και στη χώρα μας. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση οφείλει να μην αρκείται στην όποια πρόοδο έχουμε πετύχει, αλλά να προσαρμόζουμε γρήγορα τα σχέδιά μας στις νέες συνθήκες αναλαμβάνοντας και ειδικές πρωτοβουλίες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όμως αυτή η δραματική αλλαγή στο κλίμα απαιτεί και μία αλλαγή κουλτούρας και συμπεριφοράς από όλους. Από την κεντρική διοίκηση, η οποία αναλαμβάνει το βάρος που της αναλογεί, και την αυτοδιοίκηση, μέχρι τον κάθε πολίτη ξεχωριστά.

Αίρονται επιτέλους οι περιορισμοί στο δικαίωμα ψήφου των συμπολιτών μας οι οποίοι κατοικούν μόνιμα εκτός Ελλάδος

Από την ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, στη συζήτηση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Άρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού»:

Το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης αίρει επιτέλους όλους τους περιορισμούς στο δικαίωμα ψήφου των συμπολιτών μας οι οποίοι κατοικούν μόνιμα εκτός Ελλάδος.
  • Θα θυμάστε ασφαλώς ότι από το 2019 η κυβέρνηση προσπάθησε δύο φορές να δώσει αυτό το δικαίωμα σε αυτούς οι οποίοι ήταν εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, αλλά κατοικούν στο εξωτερικό. Όμως, για να υπάρξει τελικά η απαραίτητη πλειοψηφία αναγκαστήκαμε να κάνουμε συμβιβασμούς. Και ο πρώτος νόμος τον οποίο καταφέραμε και ψηφίσαμε έθετε πολλές γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, ενώ η δεύτερη απόπειρά μας να αρθούν τα εμπόδια συνάντησε και πάλι την άρνηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Έτσι, ένα μεγάλο εθνικό βήμα έμεινε, δυστυχώς, μετέωρο.
  • Σήμερα, χαίρομαι που διαπιστώνουμε ότι οι συνθήκες είναι ώριμες ώστε το βήμα αυτό να εδραιωθεί και να γίνει άλμα.
-Είναι μια κίνηση πατριωτική. Αφορά πρωτίστως τον οικουμενικό Ελληνισμό.
-Είναι, ταυτόχρονα, μια πρωτοβουλία βαθιά εκσυγχρονιστική. Εντάσσεται στο σχέδιο μας για τον πολυδύναμο εκσυγχρονισμό, για το οποίο μίλησα στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, αφού η χώρα μας είναι μία από τις ελάχιστες που δεν είχε αυτή την πρόβλεψη. Δεν έδινε, με άλλα λόγια, τη δυνατότητα σε κατοίκους οι οποίοι μπορούσαν να ψηφίζουν στον μόνιμο τόπο διαμονής τους, να το κάνουν.
-Ταυτόχρονα, είναι και μια ρύθμιση βαθιά δημοκρατική. Ουσιαστικά διευρύνει το εκλογικό σώμα με τις επιλογές ακόμα περισσότερων πολιτών.
-Ταυτόχρονα, η ρύθμιση ενσωματώνει την έως τώρα εμπειρία, διορθώνοντας λάθη και αστοχίες. Για παράδειγμα, με τις παλιές ασφυκτικές προϋποθέσεις, με πολύ μεγάλη προσπάθεια είχαμε στις τελευταίες εκλογές περί τους 25.000 εγγεγραμμένους στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους. Από αυτούς ψήφισαν 18.000 περίπου στις πρώτες κάλπες, λίγοι λιγότεροι ψήφισαν στις δεύτερες κάλπες. Ήταν φανερό, λοιπόν, ότι οι όροι της διετούς παραμονής αλλά και της κατάθεσης της φορολογικής δήλωσης στην Ελλάδα τα τελευταία δύο χρόνια, απέκλεισαν ουσιαστικά εκατοντάδες χιλιάδες δυνητικούς συμμετέχοντες στην εκλογική διαδικασία. Εμπόδια αποδείχθηκαν και οι μεγάλες αποστάσεις. Ακριβώς επειδή είχαμε λίγους εγγεγραμμένους τελικά στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού, μπορεί να αναγκαζόταν κάποιος πολίτης να ταξιδέψει πολύ μεγάλες αποστάσεις για να μπορέσει να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα, κάτι το οποίο, προφανώς, οι περισσότεροι και δεν το έκαναν.

Όλες αυτές οι δυσχέρειες αίρονται σήμερα, απλοποιώντας πλήρως τις διαδικασίες. Πρακτικά, οι απόδημοι οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους θα μπορούν πολύ απλά να ψηφίζουν από τον τόπο στον οποίο κατοικούν.

Η κυβέρνηση θα παραμένει ανοιχτή σε κάθε δημιουργική πρόταση, που όμως θα είναι ρεαλιστική και δεν θα αμφισβητεί τον πυρήνα της ρύθμισης. … Εμείς αντιμετωπίζουμε θετικά και την προοπτική της επιστολικής ψήφου, όταν είμαστε τεχνικά έτοιμοι και η διαδικασία θα πρέπει να μπορεί να διεξαχθεί άψογα. … Εμείς είμαστε έτοιμοι να κάνουμε αυτή τη συζήτηση για να δούμε αν μπορούμε να κάνουμε και το επόμενο βήμα. Δεν θα είμαστε σίγουρα έτοιμοι πριν από τις Ευρωεκλογές για ένα τέτοιο βήμα, αλλά αν διαπιστώσουμε ότι υπάρχει διάθεση από κόμματα και μπορούμε να φτάσουμε στις 200 ψήφους, είμαστε έτοιμοι σε τεχνικό επίπεδο αυτή τη συζήτηση να την ξεκινήσουμε και, γιατί όχι, πριν από τις επόμενες εθνικές εκλογές να την ολοκληρώσουμε.

Σχετικά με την υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομών και τον εκσυγχρονισμό των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς

Όσον αφορά στους μεγάλους οδικούς άξονες:
  • Ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος ολοκληρώνεται το 2025. Ήδη από την έναρξη των εργασιών τον Μάρτιο 2022 , το έργο έχει υλοποιηθεί σε βαθμό άνω του 15%. Ιδιαίτερη σημασία έχει η ολοκλήρωση του έργου βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στην υφιστάμενη Ε.Ο. τον Ιούλιο του 2023.
  • Ο Αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδας Ε65 στο σύνολό του ολοκληρώνεται μέχρι το 2027 ενώ τα τμήματα Λαμία- Ξυνιάδα και Τρίκαλα- Καλαμπάκα θα παραδοθούν αρχές του 2024.
  • Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, ένα εμβληματικό έργο το οποίο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Στο πρώτο εργοτάξιο στο τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος που εγκαταστάθηκε το 2022, έχουν ξεκινήσει εργασίες σε τμήμα 2,7 χλμ.. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη έχει συμβασιοποιηθεί από την άνοιξη του 2023 και τα εργοτάξια θα ξεκινήσουν εντός των πρώτων μηνών του 2024. Τέλος του Αυγούστου 2023 ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές του διαγωνισμού για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος. Εντός του 2024 όλα τα μέτωπα θα είναι ανοιχτά.
Ανανέωση του στόλου των λεωφορείων
-Ανανεώνεται ο γερασμένος στόλος των λεωφορείων, με την προμήθεια 650 νέων οχημάτων μηδενικών ρύπων, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Όπως δήλωσε και ο Πρωθυπουργός, στις αρχές του 2024 παραδίδονται τα πρώτα καινούρια 250 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία και δρομολογούνται στις γραμμές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
-Εντός του 2023 θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, κυρίως ηλεκτρικών, αργής και ταχείας φόρτισης. Τέλος εξετάζεται η ανανέωση ή/και επέκταση των συμβάσεων leasing και υπηρεσίας οχήματος με οδηγό από ιδιώτες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Οι άμεσες αυτές παρεμβάσεις αναβαθμίζουν και βελτιώνουν την παρεχόμενη υπηρεσία προς τον πολίτη. Ταυτόχρονα συμβάλλουν στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, της ηλεκτροκίνησης και μιας μετακίνησης πιο φιλικής προς το περιβάλλον.

Μετρό
  • Το Μετρό της Θεσσαλονίκης ένα έργο προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ θα διευκολύνει τις μετακινήσεις 300.000 πολιτών ημερησίως και θα λειτουργήσει εντός του 2024. Μέχρι το τέλος του 2023, εκτιμάται ότι θα έχει οριστικοποιηθεί η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του, ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στην τετραετία. Μετά την ολοκλήρωση του βασικού έργου, θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.
  • Η νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο το οποίο αυτή τη στιγμή υλοποιείται στη χώρα, ένα μεγάλο ανοιχτό εργοτάξιο στην Αθήνα, το οποίο όταν ολοκληρωθεί θα αλλάξει πλήρως τον χάρτη των μεταφορών στην πρωτεύουσα. Η πρόοδος των πρόδρομων εργασιών ανέρχεται στο 50% και ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής. Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το Φθινόπωρο.

Επένδυση στον σιδηρόδρομο

Μεγάλα έργα τα οποία έρχονται από το παρελθόν και αφορούν την ασφάλεια των τρένων μας θα ολοκληρωθούν, όπως είχαμε δεσμευθεί, εντός των επόμενων μηνών, προκειμένου να κλείσει και αυτή η πληγή η οποία τόσο πολύ μας έχει πονέσει.

Η ανάγκη για επένδυση στον σιδηρόδρομο του μέλλοντος, έχοντας μία αίσθηση της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας της χώρας, πάντα με έμφαση στη βασική μας γραμμή: από την Πάτρα στην Αθήνα και από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και μέχρι τα σύνορα συνιστά αντικείμενο ενός ευρύτερου πεδίου παρεμβάσεων.
  • Το σύστημα τηλεδιοίκησης θα εγκατασταθεί όπως έχει προγραμματιστεί.
  • Με συμφωνία του Δημοσίου με τον ΟΣΕ αυξάνεται η χρηματοδότηση του Οργανισμού από €45 εκατ. σε €75 εκατ. και δεσμεύεται ο φορέας για εποπτεία, λογοδοσία και μετρήσιμα αποτελέσματα.
  • Σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων και σύμφωνα με την τεχνική έκθεση που θα υποβληθεί τον Σεπτέμβριο συντονίζονται όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ & Hellenic Train).
Μέριμνα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας

Προωθείται η κύρωση ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου με όραμα εναρμονισμένο προς τις στρατηγικές και τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ο.Η.Ε., και με κεντρικό στόχο τη μείωση των ατυχημάτων κατά 30% ως το 2025 και κατά 50% ως το 2030. Το Στρατηγικό Σχέδιο περιλαμβάνει 44 δράσεις και 200 μέτρα οδικής ασφάλειας, μεταξύ άλλων:
  • Τη σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας,
  • την υλοποίηση Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής Οδικής Ασφάλειας,
  • την αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ.,
  • την ανάπτυξη Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων για την ψηφιακή καταγραφή των οδικών παραβάσεων
  • την ανάπτυξη Ψηφιακής Υποδομής Ταυτοποίησης Οχημάτων.

Προώθηση μετακίνησης πιο φιλικής προς το περιβάλλον

Προγραμματίζεται:
  • Η παροχή οικονομικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος ("Κινούμαι Ηλεκτρικά").
  • Η χρηματοδότηση αντικατάστασης παλαιών ρυπογόνων ΤΑΧΙ με αμιγώς ηλεκτρικά ("Πράσινα ΤΑΧΙ")
  • Η παροχή φορολογικών κινήτρων για κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων (απαλλαγή από καταβολή τελών κυκλοφορίας, ταξινόμησης και φόρου πολυτελείας)
  • Η σύνταξη του Εθνικού Σχεδίου Ηλεκτροκίνησης και λειτουργία 11.000 δημοσίων προσβάσιμων φορτιστών σε κοινόχρηστους χώρους αστικών κέντρων έως τις αρχές του 2026
  • Η δρομολόγηση ενός νέου θεσμικού πλαίσιου για την υδρογονοκίνηση και προωθείται η εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης στις αστικές επιβατικές μεταφορές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου