Αθήνα, 21 / 10 / 2009
Ανακοίνωση για το συνέδριο στο Καρπενήσι με θέμα: «Ευρήματα έρευνας του ΙΠΕΜ-ΔΟΕ: Νέα Σχολικά Βιβλία - Εμπειρίες των Εκπαιδευτικών»
Το 2ήμερο συνέδριο της ΔΟΕ στις 16 και 17 Οκτωβρίου στο Καρπενήσι, όπου παρουσιάστηκαν τα ευρήματα της έρευνας που πραγματοποίησε το ΙΠΕΜ - ΔΟΕ σχετικά με τις απόψεις των εκπαιδευτικών για τα νέα βιβλία του Δημοτικού Σχολείου, αποτέλεσε, αν μη τι άλλο, το έναυσμα για την έναρξη μιας πολύ ουσιαστικής συζήτησης στην εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία, θέλουμε να πιστεύουμε ότι, θα φανεί ιδιαίτερα χρήσιμη στο μέλλον.
Αυτό που ανέδειξαν οι εισηγήσεις και οι τοποθετήσεις των συνέδρων ήταν αυτό που μπορεί να διακρίνει και κάποιος που θα μελετήσει τα αποτελέσματα της έρευνας δίχως προκαταλήψεις: Τα πολλά και σημαντικά προβλήματα που αφορούν πολλά βιβλία και ιδιαίτερα των Μαθηματικών των Β΄ και Ε΄ τάξεων του δημοτικού σχολείου.
Προβλήματα που ξεκίνησαν κατά τη διαδικασία της συγγραφής των βιβλίων. Απευθείας, στην ουσία, αναθέσεις στις συγγραφικές ομάδες σε πάρα πολλές περιπτώσεις, με την εμπλοκή και τις πιέσεις των εκδοτικών οίκων που ήθελαν ο καθένας για λογαριασμό του τα μεγάλα… «διδακτικά πακέτα».
Προχειρότητα στο σχεδιασμό, αφού το απαραίτητο στάδιο της πιλοτικής εφαρμογής παρακάμφθηκε, με αποτέλεσμα να μην επισημανθούν τα πολλά και ουσιαστικά προβλήματα στόχων, δομής και περιεχομένου.
Τεράστιες καθυστερήσεις στο διάστημα 2001-2004 που οδήγησαν στη βεβιασμένη είσοδο τους στη σχολική πραγματικότητα εξ αιτίας των πιεστικών προθεσμιών που ορίζονταν στις συμφωνίες ώστε να εισπραχθούν τα κοινοτικά κονδύλια.
Απουσία ουσιαστικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, αφού δεν υπήρξε καμία πρόβλεψη στο σχεδιασμό για την ένταξη της συγκεκριμένης πράξης στη χρηματοδότηση από το Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.
Δεν υπήρξε αξιολόγηση των βιβλίων μετά την εφαρμογή τους ώστε να επισημανθούν τα προβλήματα που αντιμετώπισαν εκπαιδευτικοί και μαθητές.
Το συνέδριο κατέληξε σε συμπεράσματα που συμπυκνώνονται στην ανάγκη άμεσης αντιμετώπισης του συνόλου των προβλημάτων που έχουν εντοπιστεί σε όλα σχεδόν τα βιβλία, αλλά κυρίως στην καθολική απαίτηση για αντικατάσταση των βιβλίων των Μαθηματικών της Ε΄, αλλά και της Β΄ τάξης.
Αν, όμως, κάτι δημιουργεί ιδιαίτερο προβληματισμό σχετικά με την ίδια την έρευνα είναι το ότι δεν έχει ακόμα γίνει η επεξεργασία των ποιοτικών ευρημάτων από τις ανοιχτές ερωτήσεις, ώστε να αποτυπωθούν αναλυτικότερα συμπεράσματα και οι προτάσεις των εκπαιδευτικών.
Πιστεύουμε πως είναι επιτακτική η ανάγκη της δημοσιοποίησης όλων των στοιχείων ώστε να μην υπάρχουν σκιές πάνω από μια προσπάθεια, η οποία σε πείσμα αυτών που, οχυρωμένοι πίσω από ιδεοληψίες και σκοπιμότητες, προσπάθησαν να τη σαμποτάρουν παραπλανώντας τους συναδέλφους και καλώντας τους να μην πάρουν μέρος, αποτύπωσε την αγωνία των εκπαιδευτικών για ένα από τα βασικότερα εργαλεία της δουλειάς τους, τα βιβλία.
Από τη συζήτηση προκύπτει συμπερασματικά πως σε μελλοντική αλλαγή αναλυτικών προγραμμάτων και βιβλίων θεωρούμε απαραίτητη :
Τη συμμετοχή περισσότερων μάχιμων εκπαιδευτικών της τάξης στη σύνταξη προγραμμάτων και στη συγγραφή βιβλίων.
Την πιλοτική εφαρμογή των νέων βιβλίων.
Την πρόβλεψη ουσιαστικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Την πρόβλεψη για βιβλία και εκπαιδευτικό υλικό για τα νηπιαγωγεία, τα ειδικά σχολεία καθώς επίσης και για τα ολιγοθέσια σχολεία.
Την αξιολόγηση των αναλυτικών προγραμμάτων και βιβλίων με την ουσιαστική συμμετοχή των εκπαιδευτικών.
Η Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε. πιστεύει πως η προσπάθεια για ποιοτική αναβάθμιση της Δημόσιας Εκπαίδευσης αποτελεί στόχο πέρα και πάνω από παρατάξεις και κόμματα. Γι’ αυτό και καλεί όλους τους εκπαιδευτικούς να συνδράμουν σ’ αυτήν την προσπάθεια.
ΑΠΟ ΤΗ Δ.Α.Κ.Ε./Π.Ε.