Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024

Αυτόματη υποβολή φορολογικών δηλώσεων μισθωτών και συνταξιούχων



Ο Διοικητής της ΑΑΔΕ παρουσιάζοντας το στρατηγικό σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής για το 2024, έκανε γνωστό ότι φέτος οι δηλώσεις μισθωτών και συνταξιούχων εκτός από προσυμπληρωμένες θα υποβάλλονται και αυτόματα στην ΑΑΔΕ, αν ο φορολογούμενος για τον οποιοδήποτε λόγο δεν προχωρήσει στην εμπρόθεση υποβολή τους.
  • Το μέτρο αφορά δυνητικά έως και 1 εκατομμύριο μισθωτούς και συνταξιούχους οι οποίοι έχουν αποκλειστικά εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις και δεν είχαν το προηγούμενο έτος μεταβολή στην οικογενειακή ή περιουσιακή τους κατάσταση.
  • Τα κουτάκια της δήλωσης θα συμπληρωθούν αυτόματα, ο φορολογούμενος απλώς θα τσεκάρει αν έχουν συμπληρωθεί σωστά και αν δεν χρειάζονται αλλαγές, με το πάτημα ενός κουμπιού η δήλωση θα υποβάλλεται με την αυτόματη έκδοση του εκκαθαριστικού.
  • Αν διαπιστωθούν λάθη ή παραλείψεις, το σύστημα θα επιτρέπει διορθώσεις και προσθήκες.
  • Στην καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης – απαιτούνται διατάξεις νόμου οι οποίες θα δώσουν σαφέστερη εικόνα για το χρόνο και τις διαδικασίες- αν ο φορολογούμενος δεν έχει προχωρήσει στην υποβολή της δήλωσης, θα το κάνει μόνη της η ΑΑΔΕ ενημερώνοντας το φορολογούμενο για το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης. Κάπως έτσι, μια μεγάλη μερίδα εκπρόθεσμων δηλώσεων βγαίνει από το κάδρο.
  • Το τρίτο τρίμηνο του 2024 σχεδιάζεται η προσυμπλήρωση του εντύπου Ε9 για δωρεές και γονικές παροχές ακινήτων, ενώ ακολουθεί το 2025, η προσυμπλήρωση και του εντύπου Ε2 για τα εισοδήματα από συμμετοχή σε εταιρείες και ακίνητα .Στα σκαριά βρίσκονται και οι προσυμπληρωμές δηλώσεις ΦΠΑ και Ε3, χωρίς να υπάρχει οριστικό χρονοδιάγραμμα.
Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών άλλωστε η ΑΑΔΕ σχεδιάζει εντός του έτους:
  1. Εφαρμογή κινητού για φορολογικές υπηρεσίες (πληρωμή φόρων, εξατομικευμένες ενημερώσεις και alerts, wallet με σημαντικά φορολογικά έγγραφα)
  2. Δυνατότητα έκδοσης τιμολογίου και δελτίου αποστολής από το κινητό
  3. Ενισχυμένο Τηλεφωνικό Κέντρο ΑΑΔΕ και Chatbot τεχνητής νοημοσύνης για παροχή ενημέρωσης και πλοήγηση στις ψηφιακές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ
  4. End-to-end ψηφιακή διακοπή επιχείρησης (α τρίμηνο)
  5. Ηλεκτρονική εφαρμογή για μείωση ΕΝΦΙΑ στα ασφαλισμένα ακίνητα (α τρίμηνο)
  6. Ψηφιοποίηση λοιπών δηλώσεων φορολογίας κεφαλαίου (β τρίμηνο)
  7. Αναλυτικές ψηφιακές βεβαιώσεις Μητρώου με QR (β τρίμηνο)
  8. Οίκοθεν ΑΦΜ σε ανήλικα από 1 έως 12 έτη (β τρίμηνο)
  9. Διαδοχή κληρονόμων στη διαχείριση αποβιωσάντων (β τρίμηνο)
  10. Αυτόματη συμπλήρωση Ε9 σε δωρεές και γονικές παροχές ακινήτων (γ τρίμηνο)
  11. Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (γ τρίμηνο)
  12. Διασύνδεση με ΓΕΜΗ για νέες μεταβολές λοιπών νομικών προσώπων (γ τρίμηνο)
  13. End-to-end ψηφιακές μεταβολές έδρας και ΚΑΔ επιχείρησης (γ'τρίμηνο)

Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2024

Τρείς ελληνικές αρχαιότητες επιστρέφουν άμεσα στην Ελλάδα



Στο Μουσείο Michael Carlos του Πανεπιστημίου του Emory στην Ατλάντα των ΗΠΑ, η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη παρέλαβε, σήμερα, τρεις ελληνικές αρχαιότητες, οι οποίες επιστρέφουν άμεσα στην Ελλάδα.

Οι αρχαιότητες προέρχονται από τρεις διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας, την Κρήτη, την Ήπειρο και την Αττική έχοντας ένα κοινό στοιχείο. Πρόκειται για προϊόντα λαθρανασκαφών που διακινήθηκαν από κυκλώματα αρχαιοκαπήλων και εξήχθησαν παράνομα από την χώρα μας, πριν καταλήξουν στο Μουσείο Carlos. Πρόκειται για:
  • Πήλινη μινωική λάρνακα του τύπου του λουτήρα, με διακόσμηση ψαριών στο εσωτερικό και στυλιζαρισμένου χταποδιού στο εξωτερικό που χρονολογείται στον 14ο αι. π.Χ.
  • Μαρμάρινο άγαλμα νεαρής γυναικείας μορφής, που στηρίζεται, με τον αριστερό της αγκώνα, σε υψηλό κορμό δένδρου και χρονολογείται στον 2ο αι. π.Χ. και
  • Μαρμάρινη ανδρική ιματιοφόρα μορφή καθισμένη σε δίφρο, προερχόμενη από τον ανάγλυφο διάκοσμο αττικού επιτύμβιου ναΐσκου του τρίτου τέταρτου του 4ου αι. π.Χ.
Στον χαιρετισμό της Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ανέφερε: «Χρειάστηκαν 16 και πλέον χρόνια μέχρι να φτάσουμε, σήμερα, στην αίσια έκβαση. Μέσα στο διάστημα αυτό η ελληνική πλευρά διαρκώς εμπλούτιζε με νέα στοιχεία την τεκμηρίωση της παράνομης διακίνησής τους. Ήδη από το 2007, όταν περιήλθαν σε γνώση των αρμοδίων Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού στοιχεία, που αμφισβητούσαν την νομιμότητα της απόκτησης από το Μουσείο της μινωϊκής λάρνακας και του αγάλματος της γυναικείας μορφής, άρχισαν οι επαφές των δύο πλευρών για την επιστροφή τους. …»

Τα 6+1 μέτρα της Κυβέρνησης για την στήριξη της οικογένειας και των νέων γονέων



Το επίδομα γέννησης αυξάνεται από 2000 ευρώ για κάθε τέκνο σε 2.400 έως 3.500 ευρώ (αύξηση κατά 400 έως 1.500 ευρώ) αναλόγως του αριθμού των τέκνων, όπως ανακοίνωσαν ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης και η Υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Αλληλεγγύης, Σοφία Ζαχαράκη. Συγκεκριμένα:
  • Για 1 τέκνο το επίδομα γέννησης ανέρχεται σε 2400, αυξάνεται δηλαδή κατά 400 ευρώ
  • Για 2 τέκνα ανέρχεται πλέον σε 2700, δηλαδή αύξηση 700 ευρώ
  • Για 3 τέκνα ανέρχεται σε 3000, δηλαδή αύξηση 1000 ευρώ
  • Για 4 ή περισσότερα τέκνα ανέρχεται πλέον σε 3500, δηλαδή αύξηση 1500 ευρώ.
Η καταβολή των αυξημένων ποσών, καθώς και η καταβολή αναδρομικών ποσών για τις γεννήσεις από 1/1/2023 προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί έως τον Απρίλιο του 2024.

Εκτός από την αύξηση του επιδόματος γέννησης, η Κυβέρνηση προχωρά στην υλοποίηση 6 επιπλέον μέτρων από 1/1/2024. Πιο αναλυτικά: 
  1. Αυξάνεται κατά 1.000 € το αφορολόγητο για οικογένειες με παιδιά (κόστος 135 εκατ. ευρώ ετησίως, 1,34 εκατ. φορολογούμενοι ωφελούμενοι).
  2. Αυξάνεται το επίδομα μητρότητας σε ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες από τους 4 στους 9 μήνες στο ύψος του κατώτατου μισθού (40 εκατ. ευρώ ετησίως).
  3. Για τον χειμώνα 2023-2024 προσαυξήθηκαν τα εισοδηματικά όρια του επιδόματος θέρμανσης από 3.000 ευρώ για κάθε παιδί σε 5.000 ευρώ για κάθε παιδί.
  4. Εισάγεται κοινωνικό τιμολόγιο ρεύματος πολυτέκνων (κόστος 11 εκατ. ευρώ ετησίως).
  5. Αναμόρφωση μισθολογίου δημοσίου τομέα με αύξηση του οικογενειακού επιδόματος κατά 20 ευρώ για το 1ο παιδί και κατά 50 ευρώ από το 2ο και κάθε επιπλέον παιδί (155 εκατ. ευρώ ετησίως, 330.000 ωφελούμενοι).
  6. Θεσπίστηκε πλαφόν περιθωρίου κέρδους στο βρεφικό γάλα.
Η αύξηση του επιδόματος γέννησης -και μάλιστα με αναδρομική ισχύ- για την στήριξη των οικογενειών, έρχεται σε συνέχεια μιας συνολικής δέσμης μέτρων που ήδη υλοποιούνται όπως: 
  • Το επίδομα για τη γέννηση κάθε παιδιού
  • Η μείωση του ΦΠΑ στα είδη βρεφικής ηλικίας
  • Η επέκταση του επιδόματος μητρότητας από 6 σε 9 μήνες
  • Οι έκτακτες οικονομικές ενισχύσεις
  • Το επίδομα μητρότητας για τις νέες μητέρες ελεύθερες επαγγελματίες και αγρότισσες.
Την ίδια στιγμή, η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει σημαντικές παρεμβάσεις στο πεδίο της στεγαστικής πολιτικής -ιδιαίτερα για τους νέους και τους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας- όπως: 
  • Το πρόγραμμα «Σπίτι μου» όπου διπλασιάστηκε ο προϋπολογισμός της συμμετοχής της ΔΥΠΑ στο πρόγραμμα στα 750 εκ. ευρώ και ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος στο 1 δις ευρώ.
  • Το πρόγραμμα «Κάλυψη»
  • Το «Στέγαση και Εργασία για αστέγους»
  • Το πρόγραμμα «Κοινωνική Στέγαση για τις πλέον ευάλωτες ομάδες»
  • Το «Ανακαινίζω - Νοικιάζω» καθώς και
  • Το πρόγραμμα «Κοινωνική Αντιπαροχή».
Για το δημογραφικό ζήτημα, επίκειται συνολική παρέμβαση την οποία επεξεργάζεται το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας.

Κυριακή 21 Ιανουαρίου 2024

ΕΣΠΑ 2021-2027: Δύο νέες δράσεις για μικρές επιχειρήσεις στη Δυτική Μακεδονία – Επιδοτήσεις έως 70%

Ημερομηνία έναρξης υποβολής των αιτήσεων χρηματοδότησης είναι η 8η Φεβρουαρίου 2024 με καταληκτική ημερομηνία την 8η Απριλίου 2024.



2 νέες δράσεις για μικρές επιχειρήσεις

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης ανακοινώνει τη δημοσίευση δύο νέων Δράσεων επιχειρηματικότητας μέσω του Προγράμματος «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» 2021-2027 που στοχεύουν στην ενίσχυση υφιστάμενων, νέων και υπό σύσταση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και των Δήμων Μεγαλόπολης, Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τρίπολης της Περιφέρειας Πελοποννήσου.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις Δράσεις:
  • «Ίδρυση Επιχειρήσεων & Ενίσχυση Νέων Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων σε περιοχές Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας & Μεγαλόπολης», με προϋπολογισμό 20.000.000 ευρώ και δικαιούχους νέες και υπό σύσταση μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
  • «Ενίσχυση Υφιστάμενων Πολύ Μικρών και Μικρών Επιχειρήσεων σε περιοχές Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας & Μεγαλόπολης», με προϋπολογισμό 30.000.000 ευρώ και δικαιούχους υφιστάμενες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Οι εν λόγω Δράσεις (τύπου de minimis) ενθαρρύνουν επενδυτικά σχέδια που στοχεύουν στην ανάπτυξη σύγχρονων τεχνολογιών και καινοτόμων διαδικασιών στην παραγωγική διαδικασία, στην αναβάθμιση των παραγόμενων προϊόντων και υπηρεσιών καθώς και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Έμφαση δίνεται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς προτεραιότητας της Εθνικής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης.

Τα επενδυτικά σχέδια αφορούν επιχορηγούμενο προϋπολογισμό από €20.000 έως €100.000, με το ποσοστό ενίσχυσης να ανέρχεται στο 70%. Στις επιλέξιμες δαπάνες των Δράσεων περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων κτίρια, εγκαταστάσεις και περιβάλλoν χώρος, εξοπλισμός και μεταφορικά μέσα, παροχή υπηρεσιών και δαπάνες λογισμικού.

Από την συζήτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον αρχισυντάκτη του περιοδικού “Foreign Policy” Ravi Agrawal, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός



Από την συζήτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον αρχισυντάκτη του περιοδικού “Foreign Policy” Ravi Agrawal, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός:
Μέση Ανατολή: «Μετρημένη» η στάση της Ελλάδας

Εμείς, ως Ελλάδα, θεωρώ ότι έχουμε λάβει μια πολύ μετρημένη στάση όσον αφορά την κρίση στη Μέση Ανατολή.
  • Προφανώς, αρχικά υποστηρίξαμε ξεκάθαρα το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα, επιμείναμε στην απελευθέρωση των ομήρων, αλλά ταυτόχρονα κάναμε και έναν πολύ σαφή διαχωρισμό μεταξύ της Χαμάς ως τρομοκρατικής οργάνωσης και του Παλαιστινιακού λαού.
  • Και όσο και αν υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα του Ισραήλ να υπερασπιστεί τον εαυτό του, ανησυχούμε όλο και περισσότερο για τα δεινά αθώων ανθρώπων στη Λωρίδα της Γάζας. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, ως χώρα που βρίσκεται σχετικά κοντά στην περιοχή των συγκρούσεων, προσπαθούμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να διασφαλίσουμε ότι η ανθρωπιστική βοήθεια θα φτάσει στη Γάζα όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά, κάτι που, όπως γνωρίζετε, εξακολουθεί να αποτελεί μια πολύ δύσκολη πρόκληση.
  • Οι εμπλεκόμενοι μας θεωρούν έντιμους διαμεσολαβητές. Μιλάμε σε όλους. Και μόλις αυτή η σύγκρουση τερματιστεί, πιστεύω ότι θα έρθει η ώρα για μια σοβαρή συζήτηση σχετικά με την πολιτική λύση αυτού του προβλήματος, το οποίο υπάρχει εδώ και πολλές δεκαετίες.
Ενισχύουμε την συμμετοχή των πολιτών νομοθετώντας την επιστολική ψήφο

Με τον τρόπο αυτόν, θα καταστεί δυνατό για τους Έλληνες του εξωτερικού να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές και να χρησιμοποιήσουν επιστολική ψήφο, και ουσιαστικά να επεκτείνουμε την ίδια δυνατότητα και στους Έλληνες εντός της χώρας.
  • “Για παράδειγμα: τον Ιούνιο που έχουμε εκλογές ένας νέος ή μία νέα που εργάζεται σε ένα από τα νησιά μας, δεν μπορεί να συμμετάσχει στις εκλογές, δεν μπορεί να φύγει για το Σαββατοκύριακο και να πάει να ψηφίσει. Θέλω να τους δώσω τη δυνατότητα της επιστολικής ψήφου για να ψηφίσουν με αυτόν τον τρόπο”.
  • “Πρέπει να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε πραγματικά τι είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους να μη συμμετέχουν στην εκλογική διαδικασία, διότι όσο λιγότεροι ψηφίζουν, τόσο μικρότερη η νομιμοποίηση. Στο τέλος της ημέρας, πρέπει να εφαρμόσουμε τις πολιτικές για τις οποίες εκλεγήκαμε”.
Επενδύουμε στις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης- αναγνωρίζουμε τους κινδύνους

Αναγκαία μια νέα συμμαχία μεταξύ των κυβερνήσεων και των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών για την αντιμετώπιση του «τεχνολογικού χάσματος»
  • Έχουμε χρέος «να εκπαιδεύσουμε την κοινή γνώμη σχετικά με τον κίνδυνο του τι μπορεί να συμβεί, για παράδειγμα, μέσω των «deepfakes» και, στη συνέχεια, να βρούμε τρόπους για τον εντοπισμό τους. Η απειλή είναι απολύτως πραγματική όταν πρόκειται για παρεμβάσεις στις εκλογές. Και δυστυχώς, η τεχνολογία μπορεί να είναι ένα βήμα μπροστά από εμάς.
  • Το στοίχημα είναι πώς θα χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για να κάνουμε τη συμμετοχική δημοκρατία πιο αποτελεσματική και να βρούμε άλλους τρόπους για να ενεργοποιήσουμε τους πολίτες προκειμένου ο δημόσιος διάλογος να γίνει πιο σχετικός και να λαμβάνουμε περισσότερο υπόψιν τις απόψεις των πολιτών.
Περισσότερα από 36 δις ευρώ για την πράσινη ανάπτυξη στην Ελλάδα από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης
  • Είμαι βαθιά αισιόδοξος για το μέλλον της Πράσινης Συμφωνίας, διότι όταν ξεκίνησε αυτή η συζήτηση πριν από μερικά χρόνια, το κύριο επιχείρημα υπέρ της Πράσινης Συμφωνίας είχε να κάνει κυρίως με τη σημασία της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για την προστασία του περιβάλλοντος.
  • Αντιμετωπίσαμε καταστροφικές πλημμύρες, για παράδειγμα, αυτό το καλοκαίρι. Έκτοτε, υποστήκαμε ένα γεωπολιτικό σοκ, και ήταν επίσης απόλυτα σαφές ότι ορισμένες από τις λύσεις που προσφέρει η Πράσινη Συμφωνία έχουν επίσης βαθύτατη οικονομική σημασία.
  • Έχει σημασία να τονίσουμε τους σημαντικούς πόρους για την πράσινη ανάπτυξη, που παρέχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Για την Ελλάδα, το συνολικό κονδύλι υπερβαίνει τα 36 δισεκατομμύρια ευρώ. Περισσότερο από το 25% αυτού κατευθύνεται προς την πράσινη μετάβαση.
Στόχος μας η Ελλάδα να μετατραπεί σε εξαγωγέα πράσινης ενέργειας
  • Από καθαρός εισαγωγέας ενέργειας, θέλουμε βραχυπρόθεσμα να γίνουμε πάροχος ενέργειας τουλάχιστον για τα Βαλκάνια, με την κατασκευή ισχυρών διασυνδέσεων, αγωγών, πλωτών μονάδων αποθήκευσης και επαναεριοποίησης στη Βόρεια Ελλάδα.
  • Να αξιοποιήσουμε τις μοναδικές γεωγραφικές μας δυνατότητες και το σημαντικό δυναμικό που διαθέτουμε, ιδίως όσον αφορά την υπεράκτια αιολική ενέργεια. ώστε μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα να γίνουμε εξαγωγείς πράσινης ενέργειας.

Τα fake news καταρρίπτονται σε Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Κράτος Δικαίου στην Ελλάδα



Για 6η φορά μέσα σε λίγο παραπάνω από ένα χρόνο, με πρωτοβουλία μιας εμμονικής μειοψηφίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συζητήθηκε στην ολομέλεια χθες «το κράτος δικαίου και η ελευθερία των μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα». Στη συζήτηση συμμετείχαν οι γνωστοί συνάδελφοι, που συστηματικά συκοφαντούν την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με κάθε ευκαιρία, (Sophie in 't Veld, Γιώργος Κύρτσος, Κώστας Αρβανίτης, Στέλιος Κούλογλου, κλπ) ενώ την Ελλάδα υπερασπίστηκαν και Ευρωβουλευτές του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος.

Οι εξελίξεις, θετικές ή αρνητικές, για το κράτος Δικαίου σε κάθε Κράτος – Μέλος αποτυπώνονται στην ετήσια Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία ανακοινώνεται κάθε Ιούλιο, μετά από ποιοτική αξιολόγηση που διενεργεί η ίδια η Επιτροπή, όπου αναλύονται οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν, απέναντι στις προκλήσεις και στις συμμορφώσεις που εντοπίστηκαν και υποδείχθηκαν στην προηγούμενη αντίστοιχη έκθεση, σε βασικούς τομείς για το κράτος δικαίου, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται και ο πλουραλισμός και η ελευθερία των μέσων ενημέρωσης.

H τελευταία Έκθεση για το Κράτος Δικαίου, του 2023, για την Ελλάδα, μεταξύ άλλων, αναφέρει: 
  • Έχει λάβει περαιτέρω μέτρα για την ενίσχυση της διαφάνειας του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των μέσων μαζικής επικοινωνίας μέσω νέας νομοθεσίας
  • Έχει κάνει σημαντικά βήματα για την προστασία και την ενίσχυση της θέσης των δημοσιογράφων με τη δημιουργία ομάδας εργασίας συντονισμού (Task force)
  • Υπάρχουν εγγυήσεις με σκοπό τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας των δημοσίων μέσων μαζικής επικοινωνίας
  • Ενώ σε θέματα βελτίωσης του θεσμικού πλαισίου που θέτει, αναφορικά με τη διαδικασία επιλογής της διοίκησης της ΕΡΤ, ήδη με τον Ν5062/2023 - «Επιλογή Διοικήσεων των Φορέων του Δημοσίου» διασφαλίζεται η ανεξαρτησία και αποκλείεται η όποια δυνατότητα πολιτικής επιρροής.
Η επόμενη Έκθεση για το Κράτος Δικαίου, του 2024, είναι αυτή που θα καταγράψει την πραγματική εικόνα της χώρας μας, για άλλη μια χρονιά, εικόνα που δεν έχει καμία σχέση με όλα όσα εντέχνως σε επίπεδο εντυπώσεων καλλιεργούνται.

Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024

Δέκα ερωτήσεις-απαντήσεις για το νέο πλαίσιο για τις παραλίες και τη δημόσια περιουσία στον αιγιαλό

 


1. Με ποιον τρόπο θα λειτουργήσουν οι ηλεκτρονικοί διαγωνισμοί για τις παραχωρήσεις σε αιγιαλούς και παραλίες;

Στόχος του νέου συστήματος είναι η διαφάνεια, η επιτάχυνση και η τυποποίηση της διαδικασίας. Οι διαγωνισμοί στο εξής θα γίνονται αποκλειστικά από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος (e-Auctions), το οποίο ήδη χρησιμοποιούνταν από αυτή, με ελάχιστο τίμημα που συνδέεται με τις αντικειμενικές αξίες και αυξημένο συντελεστή βαρύτητας ανάλογα με την περιοχή και μέγιστη διάρκεια τρία χρόνια. Αν δεν υπάρχει προσφορά τουλάχιστον με το κατώτατο μίσθωμα σε δύο δημοπρασίες, η παραχώρηση θα ματαιώνεται. Οι συμβάσεις παραχώρησης θα είναι τυποποιημένες και θα περιλαμβάνουν την έκταση που παραχωρείται σε μορφή πολυγώνου, τις ελάχιστες προδιαγραφές και υποχρεώσεις που προβλέπει ο νόμος, τη διάρκεια της μίσθωσης, το ύψος του μισθώματος. Στη λήξη του διαγωνισμού το σχέδιο της σύμβασης θα αποστέλλεται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στον παραχωρησιούχο. Σημειώνεται ότι το Δημόσιο θα εξακολουθήσει να αποδίδει στους Δήμους το 60% του ανταλλάγματος από τις παραχωρήσεις.

2. Τι είναι οι «απάτητες παραλίες»;

Οι απάτητες παραλίες θεσπίζονται με το σχέδιο νόμου και είναι οι παραλίες υψηλής προστασίας που βρίσκονται σε περιοχές Natura και για τις οποίες θα απαγορεύεται η παραχώρηση και κατ' επέκταση η τοποθέτηση ομπρελών, ξαπλωστρών κ.λπ. Οι απάτητες παραλίες θα καθοριστούν με κοινή απόφαση των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας με βάση τα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής (π.χ. η ύπαρξη προστατευόμενων οικοτόπων, σπάνιων ειδών χλωρίδας/ πανίδας, ο χαρακτηρισμός τους ως καίριων περιοχών βιοποικιλότητας), ύστερα από εισήγηση του ΟΦΥΠΕΚΑ και του γενικού διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής.

3. Πώς διασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις υπόλοιπες παραλίες και πώς αυτές προστατεύονται;

Πέρα από τις «απάτητες παραλίες», με το σχέδιο νόμου τίθεται πλαφόν στο εμβαδόν της παραχωρούμενης έκτασης: μέχρι 500 τ.μ. εκάστη παραχώρηση και όχι πάνω από το 50% του συνολικού εμβαδού του αιγιαλού. Έτσι, αν μια παραλία έχει εμβαδόν π.χ. 10 στρέμματα, τα 5 στρέμματα τουλάχιστον θα πρέπει να είναι ελεύθερα.

Περαιτέρω τίθεται πλαφόν στο εμβαδόν της έκτασης στην οποία επιτρέπεται η τοποθέτηση ομπρελών, ξαπλωστρών κ.λπ. το οποίο είναι μέχρι 60% της παραχωρούμενης έκτασης και 30% για περιοχές Natura.

Προβλέπεται ακόμη ότι ο παλαιός αιγιαλός που συνορεύει με «απάτητες παραλίες» είναι κοινόχρηστος, ενώ τα υπόλοιπα τμήματα του παλαιού αιγιαλού επανέρχονται στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και άρα θα μπορούν να αξιοποιούνται από την ΕΤΑΔ για ήπιες χρήσεις εφόσον είναι εφικτό.

Στην ίδια κατεύθυνση λειτουργεί και σειρά υποχρεώσεων που τίθενται προς τους παραχωρησιούχους, όπως ο τακτικός καθαρισμός της παραλίας, η εγκατάσταση υποδομών υγιεινής για τους λουόμενους, η απομάκρυνση του εξοπλισμού στη λήξη της θερινής περιόδου καθώς και στη λήξη της σύμβασης παραχώρησης.

4. Πώς διασφαλίζεται η επέκταση των ελέγχων με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας;

Αξιοποιούνται δύο νέα εργαλεία. Το πρώτο είναι η ψηφιακή εφαρμογή μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να υποβάλλουν απευθείας καταγγελίες για όποια παράβαση διαπιστώνουν, η οποία μπορεί να σχετίζεται από την κατάληψη της παραλίας μέχρι την μη εκπλήρωση των νέων υποχρεώσεων που θέτει η νομοθεσία από εδώ και στο εξής για τους παραχωρησιούχους για ελεύθερους χώρους, καθαριότητα, εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης των λουόμενων και ασφάλειας. Το δεύτερο είναι οι έλεγχοι που θα πραγματοποιούνται χωρίς την επιτόπια παρουσία των ελεγκτών, μέσω drones και δορυφορικών λήψεων, με αποτέλεσμα να εποπτεύονται ευρύτερες περιοχές. Στόχος της κυβέρνησης είναι η συμμόρφωση και όχι η επιβολή ποινών, όμως σε κάθε παρανομία θα επιβάλλονται αυστηρές κυρώσεις. Πέραν αυτών, ο ελεγκτικός μηχανισμός ενισχύεται με μεικτά κλιμάκια ελέγχου στελεχών της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου, της ΕΛΑΣ, της ΑΑΔΕ, των Δήμων, Εισαγγελικών Αρχών, με επικεφαλής εισαγγελέα ή στέλεχος της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου.

5. Πόσο αυστηρότερες γίνονται οι ποινές για τους παραβάτες;

Τα πρόστιμα αυστηροποιούνται σημαντικά και θα βεβαιώνονται άμεσα μέσω της ΑΑΔΕ. Συγκεκριμένα:

Σε περίπτωση αυθαίρετης κατάληψης παραλίας- χωρίς δηλαδή σύμβαση παραχώρησης- θα επιβάλλεται πρόστιμο 4πλάσιο του ανταλλάγματος που θα κατέβαλλε η επιχείρηση εάν είχε σύμβαση παραχώρησης με βάση το ελάχιστο τίμημα που προβλέπει το νέο πλαίσιο. Το ίδιο (4πλάσιο του κανονικού ανταλλάγματος) είναι το πρόστιμο αν υπάρχει σύμβαση παραχώρησης αλλά γίνεται υπέρβαση του παραχωρουμένου χώρου. Και στις δύο περιπτώσεις εκδίδεται πράξη άμεσης απομάκρυνσης εντός 48 ωρών των στοιχείων που έχουν τοποθετηθεί. Επιπλέον, αν δεν υπάρχει σύμβαση παραχώρησης, εκδίδεται διαταγή σφράγισης και διακοπής λειτουργίας της επιχείρησης που υλοποιείται εντός 24 ωρών. Οι δαπάνες τόσο για την κατεδάφιση όσο και για την απομάκρυνση του εξοπλισμού βαρύνουν τον υπαίτιο.

6. Πέρυσι παρατηρήθηκε ωστόσο το φαινόμενο να επιστρέφουν οι ξαπλώστρες μόλις έφευγαν οι ελεγκτές. Πώς θα διασφαλίσετε ότι δεν θα επαναληφθεί εφέτος;

Αναφέρθηκαν ήδη τα εργαλεία με τα οποία πολλαπλασιάζονται οι έλεγχοι (μεικτά κλιμάκια ελεγκτών, drones, application για υποβολή καταγγελιών από τους πολίτες), όπως και η αυστηροποίηση των ποινών. Επιπλέον:
  • Αν η παράβαση είναι εκτεταμένη, ακόμη και αν υπάρχει σύμβαση παραχώρησης, θα επιβάλλεται οριστική σφράγιση της επιχείρησης. Αν ο παραβάτης δεν απομακρύνει τις εγκαταστάσεις εντός 48 ωρών, θα το κάνει ο Δήμος και θα χρεώνει τις σχετικές δαπάνες στον παραβάτη.
  • Για εκείνους που τιμωρούνται ως υπότροποι θα προβλέπεται αποκλεισμός από νέες παραχωρήσεις.
Σε περίπτωση λειτουργίας επιχείρησης παρά τη σφράγιση, εφαρμόζεται για οποιονδήποτε βρεθεί εντός του χώρου που έχει σφραγισθεί, το άρθρο 178 του Ποινικού Κώδικα περί παραβίασης σφραγίδων που έθεσε η Αρχή, το οποίο προβλέπει φυλάκιση έως ένα έτος ή χρηματική ποινή.

7. Ποιες υποχρεώσεις αναλαμβάνουν οι παραχωρησιούχοι διά του νόμου;

Θεσπίζονται νέες υποχρεώσεις για τους παραχωρησιούχους οι οποίοι θα πρέπει:
  • Να διασφαλίζουν την ελεύθερη, απρόσκοπτη και ασφαλή διέλευση του κοινού στον αιγιαλό και την παραλία, μεριμνώντας ιδιαίτερα για την πρόσβαση ΑμεΑ και ατόμων με κινητικά προβλήματα.
  • Να περιορίζουν την ανάπτυξη των ομπρελών, ξαπλωστρών και θαλάσσιων μέσων αναψυχής σε ποσοστό του εμβαδού της παραχωρούμενης έκτασης που δεν υπερβαίνει το 60% ή 30% αν πρόκειται για παραλίες σε περιοχές Natura ώστε να διασφαλίζεται η ελεύθερη διέλευση του κοινού κάθετα και παράλληλα προς τη θάλασσα και να διατηρούν ελεύθερη ζώνη από την ακτογραμμή πλάτους τουλάχιστον τεσσάρων μέτρων,
  • Να διατηρούν καθημερινά καθαρό τον παραχωρούμενο χώρο αιγιαλού και παραλίας,
  • Να αναρτούν σε εμφανές σημείο στον αιγιαλό ή την παραλία πινακίδα με τις συντεταγμένες της παραχώρησης, τον αριθμό απόφασης παραχώρησης, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του κοινού και του παραχωρησιούχου, καθώς και QR code μοναδικού για κάθε παραχώρηση
  • Να τοποθετούν κινητά στοιχεία (π.χ. ντους, αποδυτήρια), για την εξυπηρέτηση του κοινού.
  • Να φροντίζουν για την διατήρηση της ισορροπίας του οικοσυστήματος του παραχωρούμενου χώρου, όπως με την διατήρηση της μορφολογίας της ακτής και της ακτογραμμής,
  • Να διασφαλίζουν την παρουσία ναυαγοσώστη και την εγκατάσταση sea tracks, αν η υποχρέωση αυτή δεν καλύπτεται από τον οικείο δήμο,
  • Να αφαιρούν τον εξοπλισμό (ομπρέλες κλπ.) στη λήξη της περιόδου χρήσης όπως και στη λήξη της παραχώρησης και να παραδίδουν τον χώρο στην αρχική κατάσταση.
Αυτές είναι οι ελάχιστες υποχρεώσεις που τίθενται από τον νόμο. Στη διακήρυξη μπορεί να προβλέπονται επιπλέον υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου για την προστασία, διατήρηση και ανάπτυξη του παραχωρούμενου αιγιαλού και παραλίας και την ενίσχυση της κοινοχρησίας.

Οι υποχρεώσεις αυτές θα επεκταθούν σταδιακά (καθώς λήγουν οι παλιές συμβάσεις) στο σύνολο των παραχωρήσεων στο βαθμό που δεν προβλέπονται ήδη από τις υφιστάμενες συμβάσεις.

8. Πώς μπορεί ένας πολίτης να διαπιστώσει αν κάποιος παραχωρησιούχος παραβιάζει τη σύμβαση (ή δεν έχει καθόλου) και πού θα κάνει καταγγελία;

Μία από τις υποχρεώσεις που προβλέπονται για τους παραχωρησιούχους είναι η ανάρτηση πινακίδας με την έκταση και τα λοιπά χαρακτηριστικά της παραχώρησης. Στην πινακίδα θα υπάρχει και QR code, μοναδικό για κάθε παραχώρηση που θα παραπέμπει σε πλατφόρμα υποδοχής καταγγελιών του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Το κάθε QR-code θα αναρτάται στην ιστοσελίδα της Κτηματικής Υπηρεσίας Δημοσίου, του οικείου Δήμου καθώς και του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Σκανάροντας το QR-code με την ειδική εφαρμογή (application) που θα διατίθεται δωρεάν, κάθε πολίτης θα μπορεί να δει το διάγραμμα του παραχωρούμενου αιγιαλού και να υποβάλει άμεσα καταγγελία αν διαπιστώσει υπέρβαση της παραχώρησης. Η εφαρμογή θα παρέχει τη δυνατότητα για άμεση αποστολή καταγγελίας και σε περίπτωση που δεν υπάρχει σήμανση επί του αιγιαλού ή της παραλίας. Αν δεν υπάρχει πινακίδα, ο πολίτης αντιλαμβάνεται άμεσα ότι η κατάληψη είναι αυθαίρετη.

9.Τι γίνεται με τις επιχειρήσεις (ταβέρνες, ξενοδοχεία κ.λπ.) που γειτνιάζουν με τις παραλίες;

Οι επιχειρήσεις αυτές μπορούν εφόσον το ζητήσουν να αναλάβουν την εκμετάλλευση της παραλίας με την οποία συνορεύουν. Μεταξύ των παραχωρήσεων θα πρέπει να υπάρχει ελεύθερη ζώνη πλάτους συνολικά 6 μέτρων (3 μέτρα σε κάθε πλευρά) για την ελεύθερη πρόσβαση του κοινού. Επίσης επισημαίνεται ότι ο περιορισμός που προβλέπει ότι τουλάχιστον το 50 % της παραλίας πρέπει να είναι ελεύθερο ισχύει παντού, και για τις παραλίες όπου υπάρχουν συνεχόμενες όμορες επιχειρήσεις.

Παράλληλα δημιουργείται one stop shop για τις περιπτώσεις που μεταξύ επιχείρησης και αιγιαλού παρεμβάλλεται ακίνητο που ανήκει στην ΕΤΑΔ. Ο ενδιαφερόμενος θα λαμβάνει μία ενιαία παραχώρηση από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου που θα περιλαμβάνει και την έκταση της ΕΤΑΔ σε συνέχεια σύμφωνης γνώμης της εντός σύντομης προθεσμίας.

10. Από πότε θα εφαρμοστεί το νέο πλαίσιο; Θα ισχύσει και για τις υφιστάμενες συμβάσεις;

Όλοι οι νέοι διαγωνισμοί που θα γίνονται από φέτος για παραχωρήσεις θα διεξαχθούν με το νέο σύστημα και θα προβλέπουν το νέο πλαίσιο υποχρεώσεων και κυρώσεων. Για το λόγο αυτό άλλωστε ενώ προβλέπεται ότι οι διαγωνισμοί πρέπει να ολοκληρώνονται μέχρι τις 31 Μαρτίου κάθε έτους ώστε να υπάρχει χρόνος προετοιμασίας ενόψει της τουριστικής περιόδου, κατ' εξαίρεση για την πρώτη εφαρμογή της νέας νομοθεσίας φέτος η προθεσμία είναι έως τις 15 Μαΐου.

Δεν θίγονται οι όροι των συμβάσεων παραχώρησης που έχουν ήδη συναφθεί και είναι σε ισχύ, αλλά θα ισχύει η νέα επιβολή των διοικητικών μέτρων και κυρώσεων.

Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2024

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την επιστολική ψήφο-Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο για την οπαδική βία



Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου «Εκλογή ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών».

Για τον σχεδιασμό της μεθοδολογίας της επιστολικής ψήφου, μελετήθηκαν εκτενώς περιπτώσεις εφαρμογής της ανά την Ευρώπη, στις ΗΠΑ και στην Αυστραλία. Σημαντικό βάρος δόθηκε στην πλήρη και αυστηρή ικανοποίηση των οδηγιών του Γραφείου Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Οργανισμού για την Ασφάλεια και την Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ).

Για τη διασφάλιση της διαδικασίας και ιδίως της γνησιότητας της έκφρασης της λαϊκής βούλησης και της μυστικότητας της ψήφου:
  1. Οι αιτήσεις των εκλογέων γίνονται σε ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή με τα διαπιστευτήρια που έχει ο εκλογέας, ενώ χρησιμοποιείται κωδικός μιας χρήσης με χρήση κινητού τηλεφώνου και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (άρθρο 8).
  2. Δίνεται δυνατότητα υποβολής της αίτησης σε προξενεία και στα κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών, με χρήση και της υπηρεσίας «my kep live». (παρ. 3 άρθρου 8).
  3. Δεν μπορεί να ψηφίσει με φυσική παρουσία ο εκλογέας ο οποίος έχει δηλώσει ότι επιθυμεί να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα με επιστολική ψήφο, παρά μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις στην περίπτωση που δεν απέστειλε τον φάκελο επιστροφής ή ο φάκελος δεν παρελήφθη εμπροθέσμως, ώστε να αποτραπεί η πιθανότητα διπλοψηφίας (παρ. 6 άρθρου 21).
  4. Οι Επιτροπές Συλλογής Επιστολικής Ψήφου και οι Εφορευτικές Επιτροπές Διαλογής Επιστολικής Ψήφου προεδρεύονται από δικαστικό και τα μέλη τους είναι νομικοί. Αντιστοίχως, στις Εφορευτικές Επιτροπές Διαλογής Επιστολικής Ψήφου δεν μπορούν να διοριστούν εκλογείς ως μέλη εφορευτικών επιτροπών (άρθρα 15, 16).
  5. Οι ειδικές κάλπες φύλαξης φακέλων επιστροφής επιστολικών ψήφων σφραγίζονται καθημερινά με ειδική διαδικασία και υπάρχει συνεχής καταγραφή σε κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης των χώρων όπου βρίσκονται. Το εκλογικό υλικό διατηρείται στο Πρωτοδικείο Αθηνών επί τριετία. Η Ελληνική Αστυνομία αναλαμβάνει τη φύλαξη του χώρου (παρ. 4 και 5 άρθρου 10).
  6. Ορίζεται Γενικός Έφορος, Αντιπρόεδρος ή μέλος του Αρείου Πάγου, ο οποίος επιβλέπει τη διαδικασία (άρθρο 18).
  7. Ο εκλογέας παρακολουθεί με σύστημα ιχνηλάτησης (tracking) την πορεία του φακέλου, μόλις αυτός αποσταλεί από το υπουργείο Εσωτερικών. (παρ. 4 άρθρου 11).
  8. Οι εταιρίες ταχυδρομικών και ταχυμεταφορικών υπηρεσιών λειτουργούν και την παραμονή της ημέρας διεξαγωγής των εκλογών, ώστε να φτάσουν εγκαίρως οι επιστολικές ψήφοι (παρ. 2 άρθρου 14).
  9. Λαμβάνεται ειδική μέριμνα για περιπτώσεις αντικατάστασης της αίτησης του εκλογέα και του ψηφοδελτίου δίχως να τίθεται σε κίνδυνο η μυστικότητα της ψήφου (άρθρο 12).
  10. Οι φάκελοι ψηφοφορίας όπου βρίσκεται το ψηφοδέλτιο είναι ανώνυμοι και δεν μπορούν να ταυτοποιηθούν με τον εκλογέα (άρθρο 12).
Με το νομοσχέδιο αρχίζει εξάλλου διαδικασία εκκαθάρισης των εκλογικών καταλόγων, με χρήση των διαθέσιμων μητρώων του Ελληνικού Δημοσίου. Επίσης εισάγονται ρυθμίσεις για τη διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των ατόμων με αναπηρία.

Καταπολέμηση της οπαδικής βίας: Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο

Στόχος της Κυβέρνησης είναι να απαλλαγεί ο ελληνικός αθλητισμός και ιδίως το ελληνικό ποδόσφαιρο από την τοξικότητα που το απαξιώνει και προκαλεί ένα σκηνικό επαναλαμβανόμενης βίας. Ταυτόχρονα απόλυτη προτεραιότητά μας είναι να αποδοθούν οι αθλητικοί χώροι με ασφάλεια στους αθλητές και σε όλους τους υγιείς φιλάθλους.

Οι διατάξεις του Νομοσχεδίου ενισχύουν και συμπληρώνουν το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, εξασφαλίζοντας την ουσιαστική και απαρέγκλιτη εφαρμογή του, με ρητές και συγκεκριμένες προβλέψεις. Πιο αναλυτικά:
  • Προβλέπονται αυτόματες διοικητικές ποινές, σε περιπτώσεις ρίψης αντικειμένων όπως επίσης παράνομης εισόδου στον αγωνιστικό χώρο, εφόσον διαπιστώνονται αυτά τα πραγματικά περιστατικά.
  • Εγκαθίσταται ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, κάμερες δηλαδή υψηλής ευκρίνειας σε κάθε περιοχή της αθλητικής εγκατάστασης και προβλέπεται η μη διεξαγωγή αθλητικών γεγονότων αν διαπιστωθεί η μη προσήκουσα εγκατάσταση και μη λειτουργία του συστήματος.
  • Τίθενται ασφαλιστικές δικλείδες για τον αποτελεσματικό έλεγχο της ταυτοπροσωπίας, μέσω εφαρμογής σε κινητό τηλέφωνο και ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
  • Θεσπίζεται ρήτρα παραβατικότητας που θα αφαιρεί ποσοστό χρηματοδότησης των ομάδων στις οποίες επιβάλλονται διοικητικά μέτρα από τους πόρους του Στοιχήματος.
  • Προβλέπεται μία Λέσχη Οργανωμένων Οπαδών ανά έμβλημα ομάδας, η οποία συνδέεται υποχρεωτικά με την ΠΑΕ. Η ΠΑΕ αναλαμβάνει την εποπτεία και την ευθύνη για τη Λέσχη.
  • Προβλέπονται ποινικές κυρώσεις για δημόσιες δηλώσεις ή δημοσιεύσεις που υποκινούν ή διεγείρουν σε πράξεις βίας σε βάρος των οργάνων του επαγγελματικού αθλητισμού. Οι κυρώσεις είναι αυστηρότερες στην περίπτωση που αυτές προέρχονται από μέλος διοίκησης, αξιωματούχο ή πραγματικό ιδιοκτήτη επαγγελματικής ομάδας.
  • Αναβαθμίζεται ο ρόλος της Διαρκούς Επιτροπής Αντιμετώπισης της βίας.

Κυριακή 7 Ιανουαρίου 2024

Κασσελάκης εναντίον Συρίγου

kathimerini.gr
Τάκης Θεοδωρόπουλος
Η χρονιά της πολιτικής μας ζωής εγκαινιάστηκε με την πατριωτική φλόγωση του κ. Κασσελάκη. Αφορμή για το οίδημα υπήρξε μια τοποθέτηση του βουλευτή Άγγελου Συρίγου για τη Συνθήκη της Λωζάννης. Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης θεώρησε πως ο κ. Συρίγος υιοθέτησε την αναθεωρητική στάση της Τουρκίας και τον κατακεραύνωσε με ένα λακωνικό, πλην όμως «μεστό περιεχομένου», μήνυμα από τον μυχό της αμερικανικής νύχτας όπου και υποδέχθηκε το νέον έτος. Του υπενθύμισε ότι η συνθήκη είναι ακρογωνιαίος λίθος της ελληνικής πολιτικής και ως εκ τούτου η δήλωσή του την αμφισβητεί. Για να μη μακρηγορώ: ο κ. Συρίγος είπε ότι πολλοί από τους όρους της συνθήκης είναι ξεπερασμένοι, όπως η αποστρατιωτικοποίηση των νησιών. Αυτό που είναι πάντα ενεργό και επίκαιρο είναι η χάραξη των συνόρων. Δεν μπορώ να καταλάβω πού αποκλίνει από τη θέση της Ελλάδας. Όμως αυτό είναι η λεπτομέρεια της υπόθεσης. Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι ο κ. Κασσελάκης θεωρεί εαυτόν αρμόδιο να δώσει μαθήματα διπλωματικού πατριωτισμού σ’ έναν άνθρωπο σαν τον Συρίγο, ειδικά στα ελληνοτουρκικά στα οποία ο βουλευτής έχει αφιερώσει τη ζωή του και την πανεπιστημιακή του σταδιοδρομία. Δεν σημαίνει ότι έχει το αλάνθαστο. Αυτό που σημαίνει είναι ότι ο κ. Κασσελάκης έχει το ακαταλόγιστο. Και προσφέρει με τη χαρακτηριστική άνεση τού άσχετου χιουμοριστικές πιρουέτες, που τις εμφανίζει ως πολιτικές προτάσεις.

Δεν είναι τυχαίο πρόσωπο ο κ. Κασσελάκης. Είχε έρθει στην Ελλάδα για διακοπές με τον σύζυγό του και τον σκύλο τους και έγινε αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Στέλνοντας στα αζήτητα των δημοσκοπήσεων όλους τους βαρύγδουπους που μας κυβερνούσαν πριν από μερικά χρόνια. Και χωρίς να ανοίξει μύτη άλλαξε τον υπότιτλο του κόμματός του από «ριζοσπαστική Αριστερά» σε «πατριωτική Αριστερά». Από μιαν άποψη δεν είναι και τόσο άσχημο ως τακτική επιβίωσης. Διαπιστώνοντας ότι δεν μπορεί να διεμβολίσει το ΠΑΣΟΚ κάνει μια κυκλωτική κίνηση και απευθύνεται στους ψηφοφόρους που κινούνται στα δεξιά της Ν.Δ. Με δυο τρεις δηλώσεις σαν κι αυτήν με τον Συρίγο, ποιος ξέρει, μπορεί να τους σαρώσει και να αναλάβει τους ψηφοφόρους τους υπό την προστασία του. Στο κάτω κάτω πώς κέρδισε τον ΣΥΡΙΖΑ. Ο Κασσελάκης έχει με το μέρος του την ανυπαρξία ιδεολογικών αναστολών. Έχει με το μέρος του και την ανυπαρξία πολιτικής πρότασης. Αλλά η ιδέα της «πατριωτικής Αριστεράς» δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Σε όποιον κι αν ανήκουν τα πνευματικά της δικαιώματα αυτός θα την καρπωθεί ως τη νέα εκδοχή του λαϊκισμού. Ολα αυτά μοιάζουν με ανέκδοτο. Όμως και το καλοκαίρι ο ΣΥΡΙΖΑ στα χέρια του Κασσελάκη έμοιαζε με ανέκδοτο.