ΡΕΠΟΡΤΑΖ:esos.gr
Η ΔΗΜΑΡ με ανακοίνωσή της για τη λειτουργία των σχολείων την τρέχουσα σχολική περίοδο τονίζει τα εξής:
Α. Επισημαίνει ότι, δύο και πλέον μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, εξαιρετικά μεγάλος αριθμός σχολικών μονάδων δεν λειτουργεί κανονικά λόγω της αδυναμίας του Υπουργείου Παιδείας να τοποθετήσει εκπαιδευτικούς στις σχολικές μονάδες εγκαίρως, ορθολογικά και με σεβασμό στην οικογενειακή και προσωπική ζωή τους.
Β.Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η απώλεια χιλιάδων διδακτικών ωρών, η ταλαιπωρία και η οικονομική επιβάρυνση των ελληνικών οικογενειών λόγω της υποβάθμισης της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, παρά τις προσπάθειες των ελλήνων εκπαιδευτικών. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι η υπολειτουργία του Ολοήμερου σχολείου που έχει φέρει σε απόγνωση τους γονείς των παιδιών που φοιτούν στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό .
Γ.Σχολεία και εκπαιδευτικοί βρίσκονται στα όριά τους και η κατάσταση αυτή οφείλεται βεβαίως στις αδικαιολόγητες απολύσεις εκπαιδευτικών, στις ανύπαρκτες προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών και στις λειτουργικές αδυναμίες που παρουσιάζει η Διοίκηση της Εκπαίδευσης να φέρει εγκαίρως σε πέρας ακόμα και απλές ενέργειες, όπως η μετάταξη εκπαιδευτικών από την μία στην άλλη βαθμίδα.
Δ.Η κατάσταση όμως αυτή, οξυμένη φέτος, παρουσιάζεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, και έχει τις ρίζες της στις δομικές ανεπάρκειες του συστήματος οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης και της εξάρτησής του από τις κομματικές παρεμβάσεις και όχι σπάνια, από ανορθολογικά «συνδικαλιστικά» αιτήματα.
Ε.Εκτιμούμε ότι η μεταρρύθμιση του συστήματος οργάνωσης και διοίκησης αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την αναβάθμιση της ποιότητας του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου, καθώς και για τη σχετική απόδοση λόγου στην ελληνική κοινωνία, εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας, των υπηρεσιών του, των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών .
Για το Προεδρικό Διάταγμα 152 (αξιολόγησης των εκπαιδευτικών)
Για το Προεδρικό Διάταγμα 152 που αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η ΔΗΜΑΡ σημειώνει τα εξής:
• Με την υπογραφή του ΠΔ 152/13 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση νομοθέτησης εντός συστήματος αξιολόγησης της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Μένει η εφαρμογή του στην πράξη που θα επανακαθορίσει και την μορφή που αυτό έλαβε.
• Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και η Κυβέρνηση οφείλουν να γνωρίζουν ότι η υλοποίηση της Αξιολόγησης στην Εκπαίδευση θα απαιτήσει συνεχή και ισχυρή χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους και δεν μπορεί πραγματοποιηθεί αποκλειστικά με πόρους από το ΕΣΠΑ. Η υλοποίηση της Αξιολόγησης στην Εκπαίδευση για να έχει θετικές επιδράσεις στην ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου απαιτεί την παράλληλη δημιουργία και στήριξη ενός διευρυμένου δικτύου συνεχούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Μόνο έτσι το εγχείρημα της αξιολόγησης τους αποκτά νόημα και επιδρά θετικά στο προσφερόμενο εκπαιδευτικό έργο.
• Ως προς το τελικό ΠΔ και τα ζητήματα που συνδέονται με αυτό, η ΔΗΜΑΡ εκτιμά ότι είναι βελτιωμένο σε σχέση με το σχέδιο του που κυκλοφόρησε μήνες πριν, αλλά είναι εξαιρετικά λεπτομερές σε κάποια δευτερεύουσας σημασίας θέματα (π.χ. ρουμπρίκες) που θα δημιουργήσουν προβλήματα στο μέλλον, ενώ δεν ρυθμίζει επαρκώς άλλα καίρια ζητήματα σε σχέση με την ισχύουσα νομοθεσία., π.χ. εφόσον ισχύσουν οι ποσοστώσεις σε ποιο διοικητικό επίπεδο θα κρίνονται οι εκπαιδευτικοί σε αυτό της διεύθυνσης ή της περιφέρειας;
• Δυστυχώς, το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την πρώτη εκδήλωση νομοθετικών πρωτοβουλιών για την Αξιολόγηση (Ν. 4142 για την ΑΔΙΠΠΔΕ) μέχρι τη δημοσίευση του 152 ΠΔ, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν φρόντισε να απεμπλέξει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από τις ατυχείς προβλέψεις που Ν. 4024/11 για τις ποσοστώσεις προαγωγής από βαθμό σε βαθμό.
• Επιπλέον, εκτιμάμε ότι η εφαρμογή στην πράξη ενός μικτού εθνικού συστήματος Αξιολόγησης της Εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών απαιτεί ρύθμιση σε επίπεδο ενιαίου νόμου, ώστε να αντιμετωπιστεί σειρά ζητημάτων που προκύπτουν από επιμέρους αντιφάσεις ή /και παραλήψεις που παρατηρούνται στις τρεις επιμέρους νομοθετικές ρυθμίσεις.
• Το όλο σύστημα αξιολόγησης στην Εκπαίδευση πρέπει να διαπνέεται από το πνεύμα της αυτοαξιολόγησης, που στην πράξη δηλώνει την πίστη της Πολιτείας στο υψηλό επιστημονικό επίπεδο των Ελλήνων εκπαιδευτικών και στο ισχυρό αίσθημα ευθύνης που διαθέτει η συντριπτική τους πλειονότητα.
• Τέλος, η υλοποίηση των διαδικασιών αξιολόγησης στην εκπαίδευση θέτει αμέσως και επιτακτικά το ζήτημα της οργανο-διοικητικής αναδιάρθρωσης του συνόλου των διοικητικών υπηρεσιών του Υπουργείου και πάνω από όλα της λειτουργίας των σχολικών μονάδων στην κατεύθυνση της αύξησης της αυτονομίας τους.
Α. Επισημαίνει ότι, δύο και πλέον μήνες μετά την έναρξη των μαθημάτων σε Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια, εξαιρετικά μεγάλος αριθμός σχολικών μονάδων δεν λειτουργεί κανονικά λόγω της αδυναμίας του Υπουργείου Παιδείας να τοποθετήσει εκπαιδευτικούς στις σχολικές μονάδες εγκαίρως, ορθολογικά και με σεβασμό στην οικογενειακή και προσωπική ζωή τους.
Β.Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής είναι η απώλεια χιλιάδων διδακτικών ωρών, η ταλαιπωρία και η οικονομική επιβάρυνση των ελληνικών οικογενειών λόγω της υποβάθμισης της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, παρά τις προσπάθειες των ελλήνων εκπαιδευτικών. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι η υπολειτουργία του Ολοήμερου σχολείου που έχει φέρει σε απόγνωση τους γονείς των παιδιών που φοιτούν στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό .
Γ.Σχολεία και εκπαιδευτικοί βρίσκονται στα όριά τους και η κατάσταση αυτή οφείλεται βεβαίως στις αδικαιολόγητες απολύσεις εκπαιδευτικών, στις ανύπαρκτες προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών και στις λειτουργικές αδυναμίες που παρουσιάζει η Διοίκηση της Εκπαίδευσης να φέρει εγκαίρως σε πέρας ακόμα και απλές ενέργειες, όπως η μετάταξη εκπαιδευτικών από την μία στην άλλη βαθμίδα.
Δ.Η κατάσταση όμως αυτή, οξυμένη φέτος, παρουσιάζεται σταθερά τα τελευταία χρόνια, και έχει τις ρίζες της στις δομικές ανεπάρκειες του συστήματος οργάνωσης και διοίκησης της εκπαίδευσης και της εξάρτησής του από τις κομματικές παρεμβάσεις και όχι σπάνια, από ανορθολογικά «συνδικαλιστικά» αιτήματα.
Ε.Εκτιμούμε ότι η μεταρρύθμιση του συστήματος οργάνωσης και διοίκησης αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την αναβάθμιση της ποιότητας του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου, καθώς και για τη σχετική απόδοση λόγου στην ελληνική κοινωνία, εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας, των υπηρεσιών του, των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών .
Για το Προεδρικό Διάταγμα 152 (αξιολόγησης των εκπαιδευτικών)
Για το Προεδρικό Διάταγμα 152 που αφορά την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η ΔΗΜΑΡ σημειώνει τα εξής:
• Με την υπογραφή του ΠΔ 152/13 ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση νομοθέτησης εντός συστήματος αξιολόγησης της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών. Μένει η εφαρμογή του στην πράξη που θα επανακαθορίσει και την μορφή που αυτό έλαβε.
• Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και η Κυβέρνηση οφείλουν να γνωρίζουν ότι η υλοποίηση της Αξιολόγησης στην Εκπαίδευση θα απαιτήσει συνεχή και ισχυρή χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους και δεν μπορεί πραγματοποιηθεί αποκλειστικά με πόρους από το ΕΣΠΑ. Η υλοποίηση της Αξιολόγησης στην Εκπαίδευση για να έχει θετικές επιδράσεις στην ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου απαιτεί την παράλληλη δημιουργία και στήριξη ενός διευρυμένου δικτύου συνεχούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Μόνο έτσι το εγχείρημα της αξιολόγησης τους αποκτά νόημα και επιδρά θετικά στο προσφερόμενο εκπαιδευτικό έργο.
• Ως προς το τελικό ΠΔ και τα ζητήματα που συνδέονται με αυτό, η ΔΗΜΑΡ εκτιμά ότι είναι βελτιωμένο σε σχέση με το σχέδιο του που κυκλοφόρησε μήνες πριν, αλλά είναι εξαιρετικά λεπτομερές σε κάποια δευτερεύουσας σημασίας θέματα (π.χ. ρουμπρίκες) που θα δημιουργήσουν προβλήματα στο μέλλον, ενώ δεν ρυθμίζει επαρκώς άλλα καίρια ζητήματα σε σχέση με την ισχύουσα νομοθεσία., π.χ. εφόσον ισχύσουν οι ποσοστώσεις σε ποιο διοικητικό επίπεδο θα κρίνονται οι εκπαιδευτικοί σε αυτό της διεύθυνσης ή της περιφέρειας;
• Δυστυχώς, το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από την πρώτη εκδήλωση νομοθετικών πρωτοβουλιών για την Αξιολόγηση (Ν. 4142 για την ΑΔΙΠΠΔΕ) μέχρι τη δημοσίευση του 152 ΠΔ, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν φρόντισε να απεμπλέξει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών από τις ατυχείς προβλέψεις που Ν. 4024/11 για τις ποσοστώσεις προαγωγής από βαθμό σε βαθμό.
• Επιπλέον, εκτιμάμε ότι η εφαρμογή στην πράξη ενός μικτού εθνικού συστήματος Αξιολόγησης της Εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών απαιτεί ρύθμιση σε επίπεδο ενιαίου νόμου, ώστε να αντιμετωπιστεί σειρά ζητημάτων που προκύπτουν από επιμέρους αντιφάσεις ή /και παραλήψεις που παρατηρούνται στις τρεις επιμέρους νομοθετικές ρυθμίσεις.
• Το όλο σύστημα αξιολόγησης στην Εκπαίδευση πρέπει να διαπνέεται από το πνεύμα της αυτοαξιολόγησης, που στην πράξη δηλώνει την πίστη της Πολιτείας στο υψηλό επιστημονικό επίπεδο των Ελλήνων εκπαιδευτικών και στο ισχυρό αίσθημα ευθύνης που διαθέτει η συντριπτική τους πλειονότητα.
• Τέλος, η υλοποίηση των διαδικασιών αξιολόγησης στην εκπαίδευση θέτει αμέσως και επιτακτικά το ζήτημα της οργανο-διοικητικής αναδιάρθρωσης του συνόλου των διοικητικών υπηρεσιών του Υπουργείου και πάνω από όλα της λειτουργίας των σχολικών μονάδων στην κατεύθυνση της αύξησης της αυτονομίας τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου