athensvoice.gr
Ένα μήνα πριν από την ανακοίνωση των βάσεων, η τομεάρχης Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της ΝΔ, Νίκη Κεραμέως, εξηγεί στην A.V. ποια θεωρεί ότι είναι τα τρωτά σημεία του παρόντος συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και ποια τα πλεονεκτήματά του. Ασκεί κριτική στον υπουργό Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, και την κυβέρνηση για τις αντικρουόμενες δηλώσεις περί κατάργησης των πανελλήνιων εξετάσεων, και την παραβατικότητα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα και εξηγεί πώς θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο του brain drain.
Ο υπουργός Παιδείας ανακοινώνει διαρκώς την κατάργηση των πανελλήνιων εξετάσεων και την αντικατάστασή τους από νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ωστόσο δεν αποκαλύπτει ποιο θα είναι. Πώς σχολιάζετε τις διαρκείς εξαγγελίες;
Ο τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει επανειλημμένως αποτελέσει για την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ αντικείμενο δημαγωγίας και φθηνού λαϊκισμού. Από τις αρχές Μαΐου 2017, οπότε ο Πρωθυπουργός εξήγγειλε την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων, σωρεία αντικρουόμενων κυβερνητικών δηλώσεων αναστατώνει διαρκώς σύσσωμη την εκπαιδευτική κοινότητα. Ενδεικτικά:
- Ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας, σε λιγότερο από 24 ώρες μετά τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, δήλωνε ότι δεν μπορεί να ξεκαθαρίσει πώς θα μπαίνουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο γιατί δεν το γνωρίζει.
- Τον Ιούνιο 2017, διαβεβαίωνε ότι η εισαγωγή στις ανώτατες σχολές θα γίνεται χωρίς εξετάσεις, αλλά με το απολυτήριο Λυκείου.
- Στις αρχές Ιουλίου 2017, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), παρουσίασε το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, βασιζόμενο στις πανελλαδικές εξετάσεις.
- Στα μέσα Αυγούστου 2017, το Γραφείο Τύπου του Πρωθυπουργού ανακοίνωσε ότι το νέο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια θα προκύπτει «αυτομάτως» από τη νέα δομή του Λυκείου, χωρίς καμία περαιτέρω εξήγηση.
- Λίγες ημέρες αργότερα, ο ΥΠΕΘ δήλωνε ότι πρέπει να αλλάξει το ισχύον σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, όχι όμως και να καταργηθούν οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
- Στα τέλη Αυγούστου 2017, ενόψει της ΔΕΘ, δόθηκαν στη δημοσιότητα κάποιες σκέψεις σχετικά με τη μεταρρύθμιση του Λυκείου και του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προβλέποντας μάλιστα διπλές πανελλαδικές εξετάσεις.
- Τον Νοέμβριο 2017, ο Πρόεδρος του ΙΕΠ τόνιζε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να κοινοποιήσει το σχέδιο πρόσβασης στα ΑΕΙ το αργότερο τον Ιανουάριο του 2018.
- Στα μέσα Ιανουαρίου 2018, ο αρμόδιος Υπουργός ανέφερε πως το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα τεθεί σε εφαρμογή από τον Ιούνιο του 2020 και ότι θα είναι διαφορετικός ο τρόπος εισαγωγής, με τον βαθμό του απολυτηρίου να έχει κυρίαρχο ρόλο.
- Από τον Μάρτιο του 2018 και ως σήμερα, σε πλήθος συνεντεύξεών του, ο Υπουργός Παιδείας προαναγγέλλει μια νέα προσέγγιση σχετικά με το νέο σύστημα εισαγωγής, το οποίο ελπίζει να εφαρμοστεί για πρώτη φορά τον Ιούνιο του 2020, δηλαδή για τα παιδιά που τελείωσαν φέτος την Α' Λυκείου.Ωστόσο μέχρι σήμερα, δεν έχει κατατεθεί κανένα σχετικό νομοσχέδιο στη δημόσια διαβούλευση ή στη Βουλή, με αποτέλεσμα τον εύλογο συνειρμό ότι η ανεύθυνη Κυβέρνηση δεν έχει συγκεκριμένο σχέδιο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά εμπαίζει υποψηφίους, γονείς και εκπαιδευτικούς.
Δεν πρέπει ωστόσο κάποια στιγμή να υπάρξει μία συμφωνία ώστε ο τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να είναι σταθερός;
Σαφώς. Σε αντίθεση με τη δημαγωγική λογική της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, χρειάζονται συνετές λύσεις, πάντα σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς, και προσεκτικά, σταδιακά βήματα, δεδομένου μάλιστα ότι κάθε ανακοίνωση, και πολύ περισσότερο κάθε αλλαγή του εκπαιδευτικού συστήματος, επηρεάζει χιλιάδες οικογένειες. Οι πανελλαδικές εξετάσεις, όπως ισχύουν σήμερα, χαρακτηρίζονται από κάποια τρωτά σημεία, όπως η έμφαση στην αποστήθιση σε βάρος της κριτικής γνώσης και η αποτύπωση της στιγμής, αλλά έχουν και πλεονεκτήματα. Είναι ένα από τα λίγα πλήρως αδιάβλητα συστήματα της χώρας, και σε μεγάλο βαθμό αξιόπιστο, καθώς συνήθως οι καλοί μαθητές επιτυγχάνουν την εισαγωγή τους στις ανώτατες σχολές που επιθυμούν. Πρέπει, λοιπόν, κατά τη γνώμη μου, σε ένα πρώτο στάδιο και προτού προχωρήσουμε σε άλλες πιο ριζικές λύσεις, να διατηρήσουμε τα θετικά σημεία και να θεραπεύσουμε τα τρωτά. Ένας τρόπος θα ήταν ενδεχομένως να συνυπολογίζεται σε κάποιο ποσοστό η επίδοση του μαθητή κατά τα τρία χρόνια φοίτησης στο λύκειο, προκειμένου αφενός να αξιολογείται η μαθητική πορεία του και όχι μόνο η επίδοση στις πανελλαδικές, αφετέρου να ενισχυθεί στο Λύκειο ο αυτόνομος παιδαγωγικός και εκπαιδευτικός του ρόλος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου