Κάθε χρόνο τέτοια περίοδο, το υπουργείο μας ζητά από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Α/θμιας και B/θμιας Εκπαίδευσης να καταθέσουν προτάσεις για καταργήσεις, συγχωνεύσεις, υποβιβασμούς, προαγωγές και ιδρύσεις σχολικών μονάδων.
Νομικό πλαίσιο
Σύμφωνα, λοιπόν, με τις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν.1966/1991, η κατάργηση και η συγχώνευση των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ο υποβιβασμός νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων, γίνονται με αποφάσεις του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Οι υπουργικές αποφάσεις εκδίδονται ύστερα από γνώμη των Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης, η οποία υποβάλλεται έως το τέλος Νοεμβρίου κάθε έτους, ύστερα από εισήγηση των Διευθυντών Εκπαίδευσης, η οποία εκδίδεται έως το τέλος Οκτωβρίου και η οποία λαμβάνει υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια, βεβαιώνοντας και τα αντίστοιχα πραγματικά δεδομένα:
α) την οργανικότητα, προκειμένου για σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 1566/1985 (άρθρο 4, παράγραφος 6)
β) το υφιστάμενο μαθητικό δυναμικό, καθώς και το προβλεπόμενο για τα επόμενα σχολικά έτη,
γ) τον αριθμό των μαθητών της σχολικής μονάδας που θα προκύψει από τη συγχώνευση,
δ) τη συστέγαση στο ίδιο κτήριο ή συγκρότημα κτηρίων σχολικών μονάδων ίδιου τύπου και βαθμίδας,
ε) τη δυνατότητα στέγασης της σχολικής μονάδας που θα προκύψει από τη συγχώνευση,
στ) τον αριθμό των μεταφερόμενων μαθητών,
ζ) τις δυνατότητες μεταφοράς των μαθητών, με βάση τη χιλιομετρική απόσταση της μεταφοράς, καθώς και τις ιδιαίτερες γεωγραφικές και κλιματολογικές συνθήκες και
η) τις ιδιαίτερες κοινωνικές και δημογραφικές επιπτώσεις,
θ) τον χρόνο μετακίνησης και την ύπαρξη ή
πρόβλεψη μέσων μεταφοράς από και προς τις σχολικές μονάδες δεδομένου ότι κατά
κανόνα ο μέγιστος χρόνος της κάθε μετακίνησης δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα
τριάντα (30) λεπτά.
Οι ανωτέρω υπουργικές αποφάσεις εκδίδονται
έως το τέλος Δεκεμβρίου κάθε έτους και ισχύουν από το επόμενο σχολικό
έτος.
Για όλα τα παραπάνω απαραίτητη η
γνωμοδότηση των οικείων δημοτικών συμβουλίων, υπογραμμίζοντας πως σε ισχύ
παραμένει και το άρθρο 50 του Ν. 1566/85, σύμφωνα με το οποίο, οι δημοτικές
επιτροπές παιδείας εισηγούνται μεταξύ άλλων την ίδρυση, κατάργηση και
συγχώνευση σχολείων.
Θέση και άποψή μου για τα σχολεία της
περιοχής μας...
Είναι αλήθεια πως είναι αναγκαίος και
απαραίτητος ο εξορθολογισμός της διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Πλην, όμως, η εκάστοτε συγκυρία καθώς και οι ιδιαίτερες επικρατούσες συνθήκες,
θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπ’ όψιν προκειμένου να αποφευχθούν βεβιασμένες
ενέργειες, οι οποίες πιθανόν να συγκρούονται με την εποχή τους, να μην συνάδουν
με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις των καιρών.
Στόχος και επιδίωξη όλων μας, εφόσον δεν
ιδρύονται πλέον νέα σχολεία λόγω της δραματικής μείωσης του μαθητικού
πληθυσμού, θα πρέπει να είναι -το ελάχιστο που μπορούμε να πράξουμε- η διατήρηση
των υφιστάμενων παρά τις όποιες αντιξοότητες παρουσιάζονται, τις όποιες πιέσεις
ασκούνται.
Για παράδειγμα, λοιπόν, στην πολύπαθη και
διαρκώς δοκιμαζόμενη περιοχή μας:
ü εν μέσω ενός ανίκητου για την ώρα υγειονομικού
«εχθρού»,
ü με προσωρινό, βραχείας θητείας καθεστώς διοίκησης στις
Διευθύνσεις Εκπαίδευσης,
ü με αδυναμία (λόγω της συγκυρίας, αλλά και της έλλειψης
χρόνου) για δια ζώσης διάλογο προκειμένου να πεισθούν και να συναινέσουν οι
τοπικές κοινωνίες και η εκπαιδευτική κοινότητα,
ü βεβιασμένα και με οριζόντιες λογικές και πρακτικές,
είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προκύψουν
«τριγμοί» και «επιπτώσεις», που θα μπορούσαν να αποφευχθούν, όταν και εφόσον θα
πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις.
Οπωσδήποτε θα πρέπει να γίνουν κάποιοι
υποβιβασμοί -και όχι συγχωνεύσεις- πολυθέσιων σχολικών μονάδων, σχολικές
μονάδες που αποδεδειγμένα για πολλά συνεχή σχολικά έτη λειτουργούν με πολύ
μικρότερο της οργανικότητάς τους αριθμό τμημάτων. Όπως, επίσης, θα πρέπει να
καταργηθούν: ένα -επί πολλά σχολικά έτη «ανενεργό»-Δημοτικό Σχολείο του νομού
μας το οποίο «εξυπηρετεί σκανδαλωδώς» κάποιους προνομιούχους και αρεστούς,
προσφέροντας τον μεγάλο αριθμό των μορίων του… καθώς και έτερο ολιγοθέσιο
δημοτικό σχολείο του Δήμου Άργους Ορεστικού, το οποίο, σύμφωνα με τον νόμο, πρέπει
να συγχωνευτεί με το κοντινότερο σε αυτό δημοτικό σχολείο…
Για την ώρα και υπό τις ισχύουσες κοινωνικο-οικονομικο-ψυχολογικές
συνθήκες, εκτιμώ ότι θα πρέπει να αρκεστούμε στις παραπάνω μεταβολές και να αναμένουμε την «ωρίμανση» του
εγχειρήματος με το πλήρωμα του χρόνου και τη δρομολόγηση των δεουσών,
απαιτούμενων ενεργειών προς αυτή την κατεύθυνση.
Η διασφάλιση του εργασιακού καθεστώτος των συναδέλφων, θα πρέπει να αποτελέσει προαπαιτούμενο, πριν τη λήψη της απόφασης και την κατάθεση της πρότασης για οποιασδήποτε μεταβολή. Τίποτε λιγότερο από αυτό…
Τέλος και οφείλω να το ομολογήσω, ο Διευθυντής Α/θμιας Εκπαίδευσης Καστοριάς προκειμένου να διαμορφώσει κάποια πρόταση-εισήγηση, ζητά από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (εκπαιδευτικούς, συλλόγους γονέων, τοπική αυτοδιοίκηση) να καταθέσουν τις απόψεις τους για το θέμα, απόψεις που ευελπιστούμε, βεβαίως, να ληφθούν υπ’ όψιν (!!!). Βέβαια, η σύγκληση των παραπάνω οργάνων είναι αδύνατη -για την ώρα- λόγω των έκτακτων μέτρων, οπότε και πάλι βρισκόμαστε στο σημείο μηδέν, κάτι που καθιστά επιτακτικότερη την αναβολή περαιτέρω ενεργειών για «σαρωτικές» μεταβολές. Εν μέσω «πολέμου» κάθε έτερη ενέργεια, εφόσον δεν εξασφαλίζεται η συμμετοχικότητα, στερείται «δημοκρατικής νομιμοποίησης».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου