Βασική στόχευση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων αποτελεί αφενός η λειτουργία πρότυπων και πειραματικών σχολικών μονάδων στη Θεσσαλία, την Πελοπόννησο, τα Ιόνια Νησιά και τη Στερεά Ελλάδα, που στερούνται, σήμερα, τέτοιων εκπαιδευτικών δομών, και αφετέρου η αύξηση και υποστήριξη των σχολείων ανά βαθμίδα σε εκείνες τις Περιφέρειες όπου ήδη υφίστανται. Τέλος είναι δυνατή και η περαιτέρω ενίσχυση και διασύνδεση των ήδη υφισταμένων μονάδων με καινούριες και περισσότερες βαθμίδες.
"ΒΗΜΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ"
ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ
Επιδίωξη του υπουργείου είναι να έχουμε σύντομα 100 πρότυπα και πειραματικά σχολεία, τα οποία και θα λειτουργήσουν ως εκπαιδευτικό μοντέλο προς μίμηση σε όλη τη χώρα.
Οι αιτήσεις θα υποβάλλονται μέσω» Διαδικτύου
Τις αιτήσεις για τον χαρακτηρισμό νέων σχολείων ως προτύπων ή πειραματικών θα τις καταθέτει ο διευθυντής ή διευθύντρια, ο προϊστάμενος ή προϊσταμένη της κάθε σχολικής μονάδας, ενώ θα υποβάλλονται μέσω Διαδικτύου στην ηλεκτρονική διεύθυνση του υπουργείου Παιδείας (protocol@minedu.gov.gr). Από εκεί θα συγκεντρωθούν και θα εξεταστούν τελικά από την επιστημονική επιτροπή για τη λειτουργία τους, η οποία και θα υποβάλει και τις τελικές εισηγήσεις επί του θέματος στην υπουργό Παιδείας και στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Σχέδιο για 100 πρότυπα και πειραματικά σχολεία
Στόχος να αποτελέσουν ένα εκπαιδευτικό μοντέλο προς μίμηση σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, ενώ αναμένεται να ιδρυθούν και πρότυπα επαγγελματικά λύκεια
Με ερωτήσεις κλειστού τύπου, όπως και την προηγούμενη χρονιά, θα γίνουν το καλοκαίρι οι εξετάσεις για τα πρότυπα σχολεία της χώρας, τα οποία αυξήθηκαν σε 28 πανελλαδικά, μετά τη μετατροπή 22 πειραματικών σχολείων. Ο αριθμός τόσο των πρότυπων όσο και των πειραματικών σχολείων αναμένεται μάλιστα να αυξηθεί την επόμενη χρονιά με την προσθήκη στον εκπαιδευτικό τους «στόλο» ακόμα 15-20 σχολείων. Ο στόχος είναι να έχουμε σύντομα συνολικά 100 πρότυπα και πειραματικά σχολεία (με τον διαφορετικό χαρακτήρα που έχουν οι δύο κατηγορίες), τα οποία και να λειτουργήσουν τα επόμενα χρόνια ως τα σχολεία που θα αποτελέσουν ένα εκπαιδευτικό μοντέλο προς μίμηση σε όλες τις περιφέρειες της χώρας. Τα πειραματικά σχολεία σήμερα είναι 34 πανελλαδικά, ενώ, όπως είναι γνωστό, σύντομα θα ιδρυθούν και θα λειτουργήσουν και πρότυπα επαγγελματικά λύκεια.
Το σύστημα εισαγωγής
Εξετάσεις βέβαια το καλοκαίρι θα γίνουν μόνο για τη εισαγωγή στα Γυμνάσια των πρότυπων σχολείων, καθώς στα συνδεδεμένα με αυτά Λύκεια οι μαθητές και οι μαθήτριές τους συνεχίζουν χωρίς άλλη αξιολόγηση. Πολλοί ωστόσο εισηγούνται να γίνονται στο μέλλον εξετάσεις εκ νέου και για την εισαγωγή στα Λύκεια, ώστε να έχουν περισσότερα παιδιά τη δυνατότητα να κριθούν και να παρακολουθήσουν τα προγράμματά τους. Αυτός άλλωστε ήταν και ο τρόπος με τον οποίο λειτούργησε στην προηγούμενη μορφή του ο θεσμός, την περίοδο 2012-2014. Έτσι, τα 28 πρότυπα σχολεία της χώρας θα δεχθούν φέτος υποψηφίους με εξετάσεις τον Ιούνιο, ενώ στα πειραματικά σχολεία η εισαγωγή των μαθητών και μαθητριών τους θα γίνει με κλήρωση. Μακροπρόθεσμα, στόχος είναι τα σχολεία αυτά να αλλάξουν σταδιακά τον εκπαιδευτικό «χάρτη» της χώρας, μεταφέροντας τελικά σε αυτόν το υγιές κίνητρο που μας θέλει διαρκώς να βελτιωνόμαστε και να ξεπερνάμε τον εαυτό μας, χωρίς να τρέχουμε για να κατακτήσουμε ένα «έπαθλο» αλλά στηρίζοντας το εκπαιδευτικό οικοδόμημα της χώρας με σταθερά βήματα.
Από την πλευρά του, ο νέος πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, ο έμπειρος φυσικός και καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γιώργος Τόμπρας, δεν χρησιμοποιεί τη λέξη «αριστεία» για να χαρακτηρίσει τη φιλοσοφία του θεσμού, αλλά τις λέξεις «διαρκής βελτίωση».,
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες του «Βήματος», οι εκπαιδευτικοί των σχολείων αυτών δεν θα διαχωριστούν ως προς την αξιολόγησή τους, όπως έγινε στο παρελθόν, αλλά θα αξιολογηθούν με το ίδιο σύστημα συνολικής και διαμορφωτικής αξιολόγησης που μελετάει σήμερα το υπουργείο Παιδείας και θα ανακοινώσει μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Πως θα κριθούν τα σχολεία
Ήδη το υπουργείο Παιδείας απηύθυνε πρόσκληση για τη μετατροπή σχολείων σε πρότυπα ή πειραματικά, δίνοντας τη δυνατότητα στους εκπροσώπους τους να καταθέσουν τα σχετικά δικαιολογητικά από τις 24 Μαρτίου 2021 έως τις 21 Απριλίου.
Οι προτάσεις θα υποβληθούν από τον διευθυντή ή προϊστάμενο κάθε σχολικής μονάδας παρουσιάζοντας τους λόγους για τους οποίους ο ίδιος ζητάει τη μετατροπή του σχολείου του σε πρότυπο ή πειραματικό.
Τα κριτήρια με βάση τα οποία θα κριθούν τα σχολεία για τη μετατροπή τους είναι:
α) τα προσόντα και η επάρκεια (οργανικότητα, αριθμός μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού με οργανική θέση κ.ά.) του εκπαιδευτικού προσωπικού,
β) η συμμετοχή ή διάκριση της σχολικής μονάδας ή ομάδας μαθητών σε εκπαιδευτικά προγράμματα, ερευνητικές και νέες δράσεις, δημιουργικές πρωτοβουλίες, πολιτιστικές και κοινωνικές εκδηλώσεις, πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς,
γ) η εμπειρία του σχολείου στο πεδίο της πρακτικής άσκησης φοιτητών,
δ) η διοργάνωση ή συμμετοχή σε δραστηριότητες που αναπτύχθηκαν σε συνεργασία με Α.Ε.Ι.,
ε) η διοργάνωση δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών,
στ) η λειτουργία μαθητικών ομίλων, η υλοποίηση καινοτόμων σχολικών δραστηριοτήτων όπως περιβαλλοντικά, πολιτιστικά προγράμματα και προγράμματα αγωγής υγείας,
ζ) οι ετήσιες απολογιστικές εκθέσεις και οι εκθέσεις εξωτερικής αξιολόγησης του σχολείου,
η) το μέγεθος της σχολικής μονάδας,
θ) η τοποθεσία της σχολικής μονάδας.
Σε τι διαφέρει όμως ο χαρακτήρας των δύο διαφορετικών «πυλώνων» του θεσμού; Η μεταξύ τους διάκριση έγκειται στο ότι τα μεν πρότυπα σχολεία είναι σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην καλλιέργεια και στη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα, τα δε πειραματικά σχολεία είναι σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίες στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών στο εκπαιδευτικό σύστημα, σε τυχαίο δείγμα του μαθητικού πληθυσμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου