ΑΡΓΟΣ ΟΡΕΣΤΙΚΟΝ

ΟΡΟΠΕΔΙΟ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΡΕΣΤΙΔΟΣ

ΣΧΟΛΙΚΑ ΓΕΥΜΑΤΑ = ΦΤΩΧΟΠΟΙΗΣΗ

Οι 300 βουλευτές δεν είναι σπατάλη για τη μικρή και πολύπαθη χώρα μας!!

Πότε, λοιπόν, θα μειωθεί ο αριθμός των Βουλευτών;


ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ

Αγαπητοί επισκέπτες του ιστολογίου μας,

Πολλές δημοσιεύσεις-αναρτήσεις μας (κείμενα-φωτογραφίες), είναι πρωτότυπες. Υπάρχουν και αναδημοσιευμένες για τις οποίες αναφέρεται η πηγή.

Επιτρέπεται η χρήση των κειμένων και των φωτογραφιών μας αρκεί να αναφέρεται η πηγή προέλευσης. Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπουμε τη χρήση αυτών για εμπορικούς σκοπούς.

Παρασκευή 28 Ιουλίου 2023

Άσμα ηρωικό και πένθιμο


kathimerini.gr
Τάκης Θεοδωρόπουλος

«Ήρωας», μία από τις αρχαιότερες λέξεις της γλώσσας μας. Κατάφερε να επιβιώσει αλώβητη μέσα από τόσους αιώνες χρήσης, αν εξαιρέσουμε εκείνη την υπέροχη δασεία που της αφαίρεσε το κουρείο του μονοτονικού. Η Ζακλίν ντε Ρομιγί έγραψε πως ο ήρωας και ο ηρωισμός είναι μία από τις μεγάλες επινοήσεις των Ελλήνων. Μια χειρονομία ζωής που ξεπερνάει τα όρια της ανθρώπινης συνθήκης χωρίς όμως να χάσει τα χαρακτηριστικά της. Όμως ό,τι δεν κατάφεραν οι αιώνες, το κατάφεραν μερικές δεκαετίες σύγχρονης ζωής κατά τη διάρκεια των οποίων πολλές λέξεις, και οι χειρονομίες ζωής που σηματοδοτούν, έχουν χάσει τη σημασία τους. Πόσες φορές και πόσους έχουμε χαρακτηρίσει «ήρωες», από τους φανταστικούς νεκρούς της ΕΡΤ ώς τους «ηρωικούς» θεατές που άντεξαν τις τρεισήμισι ώρες της «Μήδειας» στην Επίδαυρο το περασμένο Σαββατοκύριακο. Έτσι, όταν χρειαστείς τη λέξη για να εκφράσεις αυτό που στην πραγματικότητα σημαίνει σου φαίνεται τόσο φθαρμένη που δεν σου φτάνει. Ναι, δεν σου φτάνει να χαρακτηρίσεις «ήρωες» τους δύο σμηναγούς που σκοτώθηκαν στον πόλεμο με τη φυσική καταστροφή. Κι ας ξέρεις μέσα σου πως αυτή αποδίδει το μεγαλείο των δύο αυτών νέων ανθρώπων, του Χρήστου Μουλά και του Περικλή Στεφανίδη. Είναι σπάνια το θάρρος και η προσήλωση στον στόχο που επιδεικνύει ένας άνθρωπος, αφορά όμως όλη την κοινωνία.

Πολλοί θα πουν ότι έκαναν το καθήκον τους. Λες και είναι δεδομένο στην επικράτεια του εγωισμού και της αδιαφορίας της οποίας είμαστε όλοι υπήκοοι να κάνεις το καθήκον σου. Μία ακόμη λέξη που έχει χάσει τη σημασία της. Τόσο που ακούς το περίφημο «παράβαση καθήκοντος» και δεν μπορείς παρά να χαμογελάσεις συγκαταβατικά. Από τη μια ο σταθμάρχης της Λάρισας και από την άλλη οι δύο σμηναγοί. Δεν σκέφτηκαν αν το όπλο που είχαν στα χέρια τους ήταν κουρασμένο, γερασμένο ή αναποτελεσματικό. Αυτό είχαν και μ’ αυτό πολέμησαν.

Και τέλος το αίσθημα της αδικίας. Πώς ανταμείβει η πολιτεία όλους αυτούς τους μαχητές, όπως και όσους ιπτάμενους προστατεύουν καθημερινά το Αιγαίο ή τους λιμενικούς που φυλάνε τα θαλάσσια σύνορα από τον υβριδικό πόλεμο με τους μετανάστες; Πάντως με λιγότερα από όσα ανταμείβει τον σταθμάρχη της Λάρισας. Σίγουρα δεν μπορείς να αποτιμήσεις σε χρήμα την αξία μιας ανθρώπινης ζωής. Όμως εκείνο που μπορείς να κάνεις ως κοινωνία είναι να δείξεις ότι μπορείς να ιεραρχήσεις τις πραγματικές σου ανάγκες. Και αντί να συμμετέχουμε στον διαγωνισμό ρητορείας που ακολουθεί όποτε κάποιος απ’ αυτούς χάσει τη ζωή του, ας σκεφτούμε πώς μπορούμε να τους φροντίσουμε όσο είναι εν ζωή.

Τρίτη 25 Ιουλίου 2023

Άργος Ορεστικό: ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΟΡΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ

Στης Αγίας μας λοιπόν την εορτή και μνήμη καλούμαστε όλοι να συμμετάσχουμε, αποδίδοντάς της έτσι, το σεβασμό, την τιμή, και την αγάπη που της αξίζει. 

Από την ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή...




Η δραματική αλλαγή στο κλίμα απαιτεί και μία αλλαγή κουλτούρας και συμπεριφοράς από όλους

Από την ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, στη συζήτηση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Άρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού»:

Βιώσαμε τον όλεθρο σε πολλές περιοχές και τελευταία δυστυχώς στη Ρόδο, το νησί πληγώθηκε από τις πυρκαγιές. Εξακολουθούμε, δυστυχώς, λόγω των πολύ ισχυρών ανέμων να πρέπει να διαχειριστούμε διαρκείς αναζωπυρώσεις.
  • Ευτυχώς, όμως, παρά την πρωτοφανή επέλαση της φωτιάς, δεν χάθηκε καμία ζωή, δεν υπήρξε κανένας σοβαρός τραυματισμός, για να αποδειχθεί και πάλι ότι απέναντι στη μανία της φύσης κανένα μέτρο δεν θα είναι ποτέ αρκετό. Πολύ περισσότερο που το φετινό καλοκαίρι έχει απανωτούς έντονους καύσωνες, με υψηλότερες θερμοκρασίες, με μεγαλύτερη ξηρασία.
  • Παρόλα αυτά όμως, χιλιάδες άνθρωποι, δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι μεταφέρθηκαν οργανωμένα και εγκαίρως σε ασφαλή σημεία. Ευγνωμονούμε την Πυροσβεστική, την Πολιτική Προστασία, τις Ένοπλες Δυνάμεις, την Αστυνομία μας, το Λιμενικό, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους εθελοντές, για την αυταπάρνησή τους.
  • Ευχαριστώ όλους για την ευθύνη και την αλληλεγγύη τους και είναι κάτι το οποίο μέσα στη μεγάλη δυσκολία αναγνωρίζουν πρώτοι οι ίδιοι οι τουρίστες οι οποίοι σώθηκαν, αλλά και σύσσωμος ο διεθνής Τύπος. Ακούγεται, λοιπόν, τουλάχιστον παράδοξο κάποιες φωνές στην Ελλάδα να αμφισβητούν την ετοιμότητα του κράτους, όσο κυρίως την αυταπάρνηση των κατοίκων του νησιού.
Ολοκληρώνω αυτή την αναγκαία, σήμερα, εισαγωγή επαναλαμβάνοντας τη μεγάλη εικόνα και την πραγματικότητα που πρέπει να δούμε κατάματα: η κλιματική κρίση είναι ήδη εδώ. Θα εκδηλώνεται ολοένα και περισσότερο, με μεγαλύτερες φυσικές καταστροφές παντού στη Μεσόγειο, προφανώς και στη χώρα μας. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση οφείλει να μην αρκείται στην όποια πρόοδο έχουμε πετύχει, αλλά να προσαρμόζουμε γρήγορα τα σχέδιά μας στις νέες συνθήκες αναλαμβάνοντας και ειδικές πρωτοβουλίες σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όμως αυτή η δραματική αλλαγή στο κλίμα απαιτεί και μία αλλαγή κουλτούρας και συμπεριφοράς από όλους. Από την κεντρική διοίκηση, η οποία αναλαμβάνει το βάρος που της αναλογεί, και την αυτοδιοίκηση, μέχρι τον κάθε πολίτη ξεχωριστά.

Αίρονται επιτέλους οι περιορισμοί στο δικαίωμα ψήφου των συμπολιτών μας οι οποίοι κατοικούν μόνιμα εκτός Ελλάδος

Από την ομιλία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή, στη συζήτηση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: «Άρση περιορισμών για την εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού»:

Το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης αίρει επιτέλους όλους τους περιορισμούς στο δικαίωμα ψήφου των συμπολιτών μας οι οποίοι κατοικούν μόνιμα εκτός Ελλάδος.
  • Θα θυμάστε ασφαλώς ότι από το 2019 η κυβέρνηση προσπάθησε δύο φορές να δώσει αυτό το δικαίωμα σε αυτούς οι οποίοι ήταν εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, αλλά κατοικούν στο εξωτερικό. Όμως, για να υπάρξει τελικά η απαραίτητη πλειοψηφία αναγκαστήκαμε να κάνουμε συμβιβασμούς. Και ο πρώτος νόμος τον οποίο καταφέραμε και ψηφίσαμε έθετε πολλές γραφειοκρατικές προϋποθέσεις, ενώ η δεύτερη απόπειρά μας να αρθούν τα εμπόδια συνάντησε και πάλι την άρνηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Έτσι, ένα μεγάλο εθνικό βήμα έμεινε, δυστυχώς, μετέωρο.
  • Σήμερα, χαίρομαι που διαπιστώνουμε ότι οι συνθήκες είναι ώριμες ώστε το βήμα αυτό να εδραιωθεί και να γίνει άλμα.
-Είναι μια κίνηση πατριωτική. Αφορά πρωτίστως τον οικουμενικό Ελληνισμό.
-Είναι, ταυτόχρονα, μια πρωτοβουλία βαθιά εκσυγχρονιστική. Εντάσσεται στο σχέδιο μας για τον πολυδύναμο εκσυγχρονισμό, για το οποίο μίλησα στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, αφού η χώρα μας είναι μία από τις ελάχιστες που δεν είχε αυτή την πρόβλεψη. Δεν έδινε, με άλλα λόγια, τη δυνατότητα σε κατοίκους οι οποίοι μπορούσαν να ψηφίζουν στον μόνιμο τόπο διαμονής τους, να το κάνουν.
-Ταυτόχρονα, είναι και μια ρύθμιση βαθιά δημοκρατική. Ουσιαστικά διευρύνει το εκλογικό σώμα με τις επιλογές ακόμα περισσότερων πολιτών.
-Ταυτόχρονα, η ρύθμιση ενσωματώνει την έως τώρα εμπειρία, διορθώνοντας λάθη και αστοχίες. Για παράδειγμα, με τις παλιές ασφυκτικές προϋποθέσεις, με πολύ μεγάλη προσπάθεια είχαμε στις τελευταίες εκλογές περί τους 25.000 εγγεγραμμένους στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους. Από αυτούς ψήφισαν 18.000 περίπου στις πρώτες κάλπες, λίγοι λιγότεροι ψήφισαν στις δεύτερες κάλπες. Ήταν φανερό, λοιπόν, ότι οι όροι της διετούς παραμονής αλλά και της κατάθεσης της φορολογικής δήλωσης στην Ελλάδα τα τελευταία δύο χρόνια, απέκλεισαν ουσιαστικά εκατοντάδες χιλιάδες δυνητικούς συμμετέχοντες στην εκλογική διαδικασία. Εμπόδια αποδείχθηκαν και οι μεγάλες αποστάσεις. Ακριβώς επειδή είχαμε λίγους εγγεγραμμένους τελικά στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού, μπορεί να αναγκαζόταν κάποιος πολίτης να ταξιδέψει πολύ μεγάλες αποστάσεις για να μπορέσει να ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα, κάτι το οποίο, προφανώς, οι περισσότεροι και δεν το έκαναν.

Όλες αυτές οι δυσχέρειες αίρονται σήμερα, απλοποιώντας πλήρως τις διαδικασίες. Πρακτικά, οι απόδημοι οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους θα μπορούν πολύ απλά να ψηφίζουν από τον τόπο στον οποίο κατοικούν.

Η κυβέρνηση θα παραμένει ανοιχτή σε κάθε δημιουργική πρόταση, που όμως θα είναι ρεαλιστική και δεν θα αμφισβητεί τον πυρήνα της ρύθμισης. … Εμείς αντιμετωπίζουμε θετικά και την προοπτική της επιστολικής ψήφου, όταν είμαστε τεχνικά έτοιμοι και η διαδικασία θα πρέπει να μπορεί να διεξαχθεί άψογα. … Εμείς είμαστε έτοιμοι να κάνουμε αυτή τη συζήτηση για να δούμε αν μπορούμε να κάνουμε και το επόμενο βήμα. Δεν θα είμαστε σίγουρα έτοιμοι πριν από τις Ευρωεκλογές για ένα τέτοιο βήμα, αλλά αν διαπιστώσουμε ότι υπάρχει διάθεση από κόμματα και μπορούμε να φτάσουμε στις 200 ψήφους, είμαστε έτοιμοι σε τεχνικό επίπεδο αυτή τη συζήτηση να την ξεκινήσουμε και, γιατί όχι, πριν από τις επόμενες εθνικές εκλογές να την ολοκληρώσουμε.

Σχετικά με την υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομών και τον εκσυγχρονισμό των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς

Όσον αφορά στους μεγάλους οδικούς άξονες:
  • Ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος ολοκληρώνεται το 2025. Ήδη από την έναρξη των εργασιών τον Μάρτιο 2022 , το έργο έχει υλοποιηθεί σε βαθμό άνω του 15%. Ιδιαίτερη σημασία έχει η ολοκλήρωση του έργου βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στην υφιστάμενη Ε.Ο. τον Ιούλιο του 2023.
  • Ο Αυτοκινητόδρομος κεντρικής Ελλάδας Ε65 στο σύνολό του ολοκληρώνεται μέχρι το 2027 ενώ τα τμήματα Λαμία- Ξυνιάδα και Τρίκαλα- Καλαμπάκα θα παραδοθούν αρχές του 2024.
  • Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης, ένα εμβληματικό έργο το οποίο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Στο πρώτο εργοτάξιο στο τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος που εγκαταστάθηκε το 2022, έχουν ξεκινήσει εργασίες σε τμήμα 2,7 χλμ.. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη έχει συμβασιοποιηθεί από την άνοιξη του 2023 και τα εργοτάξια θα ξεκινήσουν εντός των πρώτων μηνών του 2024. Τέλος του Αυγούστου 2023 ανοίγουν οι οικονομικές προσφορές του διαγωνισμού για το τμήμα Χανιά – Χερσόνησος. Εντός του 2024 όλα τα μέτωπα θα είναι ανοιχτά.
Ανανέωση του στόλου των λεωφορείων
-Ανανεώνεται ο γερασμένος στόλος των λεωφορείων, με την προμήθεια 650 νέων οχημάτων μηδενικών ρύπων, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Όπως δήλωσε και ο Πρωθυπουργός, στις αρχές του 2024 παραδίδονται τα πρώτα καινούρια 250 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία και δρομολογούνται στις γραμμές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
-Εντός του 2023 θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, κυρίως ηλεκτρικών, αργής και ταχείας φόρτισης. Τέλος εξετάζεται η ανανέωση ή/και επέκταση των συμβάσεων leasing και υπηρεσίας οχήματος με οδηγό από ιδιώτες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Οι άμεσες αυτές παρεμβάσεις αναβαθμίζουν και βελτιώνουν την παρεχόμενη υπηρεσία προς τον πολίτη. Ταυτόχρονα συμβάλλουν στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, της ηλεκτροκίνησης και μιας μετακίνησης πιο φιλικής προς το περιβάλλον.

Μετρό
  • Το Μετρό της Θεσσαλονίκης ένα έργο προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ θα διευκολύνει τις μετακινήσεις 300.000 πολιτών ημερησίως και θα λειτουργήσει εντός του 2024. Μέχρι το τέλος του 2023, εκτιμάται ότι θα έχει οριστικοποιηθεί η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του, ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στην τετραετία. Μετά την ολοκλήρωση του βασικού έργου, θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.
  • Η νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο το οποίο αυτή τη στιγμή υλοποιείται στη χώρα, ένα μεγάλο ανοιχτό εργοτάξιο στην Αθήνα, το οποίο όταν ολοκληρωθεί θα αλλάξει πλήρως τον χάρτη των μεταφορών στην πρωτεύουσα. Η πρόοδος των πρόδρομων εργασιών ανέρχεται στο 50% και ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής. Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το Φθινόπωρο.

Επένδυση στον σιδηρόδρομο

Μεγάλα έργα τα οποία έρχονται από το παρελθόν και αφορούν την ασφάλεια των τρένων μας θα ολοκληρωθούν, όπως είχαμε δεσμευθεί, εντός των επόμενων μηνών, προκειμένου να κλείσει και αυτή η πληγή η οποία τόσο πολύ μας έχει πονέσει.

Η ανάγκη για επένδυση στον σιδηρόδρομο του μέλλοντος, έχοντας μία αίσθηση της γεωγραφικής ιδιαιτερότητας της χώρας, πάντα με έμφαση στη βασική μας γραμμή: από την Πάτρα στην Αθήνα και από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και μέχρι τα σύνορα συνιστά αντικείμενο ενός ευρύτερου πεδίου παρεμβάσεων.
  • Το σύστημα τηλεδιοίκησης θα εγκατασταθεί όπως έχει προγραμματιστεί.
  • Με συμφωνία του Δημοσίου με τον ΟΣΕ αυξάνεται η χρηματοδότηση του Οργανισμού από €45 εκατ. σε €75 εκατ. και δεσμεύεται ο φορέας για εποπτεία, λογοδοσία και μετρήσιμα αποτελέσματα.
  • Σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων και σύμφωνα με την τεχνική έκθεση που θα υποβληθεί τον Σεπτέμβριο συντονίζονται όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ & Hellenic Train).
Μέριμνα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας

Προωθείται η κύρωση ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου με όραμα εναρμονισμένο προς τις στρατηγικές και τις δράσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ο.Η.Ε., και με κεντρικό στόχο τη μείωση των ατυχημάτων κατά 30% ως το 2025 και κατά 50% ως το 2030. Το Στρατηγικό Σχέδιο περιλαμβάνει 44 δράσεις και 200 μέτρα οδικής ασφάλειας, μεταξύ άλλων:
  • Τη σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας,
  • την υλοποίηση Εθνικής Επικοινωνιακής Πολιτικής Οδικής Ασφάλειας,
  • την αναθεώρηση του Κ.Ο.Κ.,
  • την ανάπτυξη Συστήματος Διαχείρισης Παραβάσεων για την ψηφιακή καταγραφή των οδικών παραβάσεων
  • την ανάπτυξη Ψηφιακής Υποδομής Ταυτοποίησης Οχημάτων.

Προώθηση μετακίνησης πιο φιλικής προς το περιβάλλον

Προγραμματίζεται:
  • Η παροχή οικονομικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτρικού ή υβριδικού οχήματος ("Κινούμαι Ηλεκτρικά").
  • Η χρηματοδότηση αντικατάστασης παλαιών ρυπογόνων ΤΑΧΙ με αμιγώς ηλεκτρικά ("Πράσινα ΤΑΧΙ")
  • Η παροχή φορολογικών κινήτρων για κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων (απαλλαγή από καταβολή τελών κυκλοφορίας, ταξινόμησης και φόρου πολυτελείας)
  • Η σύνταξη του Εθνικού Σχεδίου Ηλεκτροκίνησης και λειτουργία 11.000 δημοσίων προσβάσιμων φορτιστών σε κοινόχρηστους χώρους αστικών κέντρων έως τις αρχές του 2026
  • Η δρομολόγηση ενός νέου θεσμικού πλαίσιου για την υδρογονοκίνηση και προωθείται η εισαγωγή της ηλεκτροκίνησης στις αστικές επιβατικές μεταφορές

Σάββατο 22 Ιουλίου 2023

Ψευδαισθήσεις που κάηκαν στις φλόγες

kathimerini.gr
Τάκης Θεοδωρόπουλος

Το 1981, όταν κάηκαν τα βόρεια προάστια της Αθήνας η κλιματική αλλαγή και η υπερθέρμανση του πλανήτη μας ήσαν άγνωστες. Τότε η πλειονότητα πίστευε πως οι φωτιές είναι «πολιτικές». Οικοπεδοφάγοι έκαιγαν τα δάση για να τα εκμεταλλευθούν. Με την ανοχή της επαράτου Δεξιάς. Οταν ο τότε πρωθυπουργός Γεώργιος Ράλλης μίλησε για τις κουκουνάρες που μετατρέπονται σε βόμβες που μεταδίδουν τη φωτιά έγινε αντικείμενο χλευασμού. Δύο μήνες μετά το ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου σάρωνε στις εκλογές. Μεταξύ άλλων είχε υποσχεθεί πως θα προστάτευε τα δάση από τις πυρκαγιές. Oι πυρκαγιές συνεχίστηκαν. Ψηφίστηκαν νόμοι που απαγόρευαν την οικοδόμηση σε καμένες δασικές εκτάσεις, οι οικοπεδοφάγοι έχασαν το κίνητρό τους όμως οι φωτιές συνέχισαν το καταστροφικό τους έργο. Βοσκοί που ήθελαν βοσκότοπους – ας μην ξεχνάμε ότι με μια τέτοια πυρκαγιά στην Ηπειρο στις αρχές του 19ου αιώνα ξεκινάει ο Ελληνικός Oρθρος του Πετσάλη-Διομήδη. Το παραμελημένο δίκτυο της ΔΕΗ. Τούρκοι κατάσκοποι. Και βέβαια η κοινή, κοινότατη και δημοκρατικά μοιρασμένη βλακεία, μαζί με την ενδημική αδιαφορία για τον δημόσιο χώρο. Η υπόθεση της επιχειρηματικής εκμετάλλευσης επανήλθε έπειτα από χρόνια, με τις ανεμογεννήτριες. Oπως ο πρωτόγονος έβλεπε έναν θεό πίσω από τον κεραυνό. Ο φόβος της φωτιάς, όπως και ο σεισμός, ξυπνάει τον πρωτόγονο που κοιμάται στο βάθος της συνείδησής μας. Ωσπου φτάσαμε στη μεγάλη φωτιά της Πελοποννήσου το 2007 με 87 νεκρούς. Και τη δολοφονική πυρκαγιά στο Μάτι το 2018 με πάνω από 100 νεκρούς όπου και αποκαλύφθηκε η γύμνια του κρατικού μηχανισμού. Αυτή η τελευταία μας έκανε κατά τι σοφότερους. Καταλάβαμε ότι απέναντι στο θηρίο προέχει η σωτηρία της ανθρώπινης ζωής αλλά και της πανίδας. Εν τω μεταξύ, συνειδητοποιήσαμε ότι οι πυρκαγιές δεν είναι μόνον ελληνικό φαινόμενο. Κοινώς θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τις πυρκαγιές, όπως μάθαμε να ζούμε με τους σεισμούς.

Ψευδαισθήσεις που κάηκαν στις φλόγες. Πρώτον ότι οφείλονται αποκλειστικά σε δόλο. Ο δόλος παίζει ρόλο, όπως παίζουν ρόλο και η βλακεία και η αμέλεια. Δεύτερον ότι ο εξοπλισμός σε εναέρια μέσα θα μας επιτρέψει να τελειώνουμε με τις καταστροφές. Αν δεν κάνω λάθος έχουμε έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως. Οσοι εμπρηστές, είτε εκ προμελέτης είτε εξ αμελείας, κι αν συλληφθούν, το πρόβλημα δεν πρόκειται να εκλείψει. Κι ας μην ξανακούσουμε του χρόνου ότι η κυβέρνηση θα φροντίσει για τον καλύτερο συντονισμό της Πυροσβεστικής με τη δασική υπηρεσία. Κι ας συνειδητοποιήσουμε επιτέλους ότι οι αντιπυρικές ζώνες και ο καθαρισμός της εύφλεκτης ύλης είναι εξίσου σημαντικά με τις αντισεισμικές προδιαγραφές στις οικοδομές. Τα υπόλοιπα είναι για τους συνωμοσιολόγους της καλοκαιρινής βάρδιας.

Πέμπτη 20 Ιουλίου 2023

Η Επίδαυρος και η επαρχία μας


kathimerini.gr
Τάκης Θεοδωρόπουλος

Την παράσταση δεν την είδα. Όμως κρίνοντας από τη φασαρία που ξεσήκωσαν οι «Σφήκες» σε διασκευή και σκηνοθεσία της Λένας Κιτσοπούλου, μου δίνεται η ευκαιρία να μιλήσω για ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί το σύγχρονο θέατρο. Είναι η αλαζονεία του σκηνοθέτη ο οποίος συμπεριφέρεται στα κείμενα σαν να είναι ιδιοκτησία του και μπορεί να τα κάνει ό,τι θέλει. Για φαντασθείτε ένα διευθυντή συμφωνικής ορχήστρας να πιάνει στα χέρια του μια παρτιτούρα του Μπετόβεν και ν’ αρχίσει να προσθέτει και να αφαιρεί φράσεις κατά βούληση. Γιατί δεν τολμά κανείς να το κάνει, ενώ ο σκηνοθέτης θεωρεί δικαίωμά του να παρεμβαίνει και να τροποποιεί τα κείμενα όπως τον βολεύει; Ως ποιο σημείο το τελικό αποτέλεσμα δικαιούται να φέρει την υπογραφή του Αριστοφάνη ή του Ευριπίδη χωρίς να την καπηλεύεται; Τα κείμενα αυτά έχουν διασχίσει τους αιώνες επειδή άντεξαν στη φθορά του χρόνου. Αν κάποιος σκηνοθέτης τα θεωρεί ξεπερασμένα για τα γούστα του, γιατί τα πιάνει στα χέρια του; Οι υπερασπιστές της παράστασης είπαν πως ο Αριστοφάνης, με τους «Σφήκες» του, στηλιτεύει τη δικομανία των Αθηναίων της εποχής του και η Κιτσοπούλου τον χρησιμοποίησε για να στηλιτεύσει τη σύγχρονη δικομανία με τον τρόπο της. Απορία αφελούς: Γιατί τότε δεν έγραφε ένα δικό της έργο; Δύο απαντήσεις στο ερώτημα. Η πρώτη είναι ότι δεν έχει την ικανότητα να το κάνει. Λογικόν. Η δεύτερη είναι ότι το όνομα Αριστοφάνης τής δίνει το διαβατήριο για την Επίδαυρο με ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται, χρηματοδότηση, προβολή κ.τ.λ.

Κι απ’ την αλαζονεία του σκηνοθέτη ας περάσουμε τώρα στην κατάντια των Επιδαυρίων. Η Επίδαυρος είναι ένα από τα ωραιότερα αρχαία θέατρα στον κόσμο, αν όχι το ωραιότερο. Σίγουρα πιο εντυπωσιακό και από την Ταορμίνα και από το θέατρο των Συρακουσών. Εχει ζήσει μεγάλες στιγμές. Και θα μπορούσε ακόμη και σήμερα, ή μάλλον ειδικά σήμερα, να έχει διεθνή απήχηση, όπως το Μπαϊρόιτ για παράδειγμα. Με άλλα λόγια, να φιλοξενεί ό,τι πιο ενδιαφέρον υπάρχει σε σύγχρονες παραστάσεις αρχαίου δράματος και όχι μόνον. Αντ’ αυτού έχει περιοριστεί στον άχαρο ρόλο του ελεήμονος οικοδεσπότη ο οποίος περιθάλπει τον θεατρικό μικρόκοσμο της επαρχίας μας. Η Επίδαυρος είναι ένας τρόπος για να βγάλουν τα έξοδα του χειμώνα οι συντελεστές και να εισπράξουν χειροκρότημα από το κοινό της επαρχίας μας. Οι «ξένοι» είναι τουρίστες που την εντάσσουν στις περιοδείες τους και πανάθεμά με αν καταλαβαίνουν τι βλέπουν. Η Επίδαυρος είναι το πιο φωναχτό παράδειγμα της αδυναμίας μας να παράγουμε πολιτισμική υπεραξία από την αρχαία κληρονομιά μας. Ξέρουμε να την ξοδεύουμε μεταξύ μας, όμως δεν μάθαμε να την αξιοποιούμε.

Δευτέρα 17 Ιουλίου 2023

Για το ενδεχόμενο προσφυγής στη Χάγη



Για το ενδεχόμενο προσφυγής στη Χάγη

Η προσφυγή στη Χάγη, για την επίλυση της διαφοράς που έχουμε με την Τουρκία, δηλαδή την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών, ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας, αποτελεί πάγια θέση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής εδώ και δεκαετίες. Δεν είναι σημερινή θέση. Είναι προς όφελος της Ελλάδας να επιλύσει με δίκαιο τρόπο και με γνώμονα το Διεθνές Δίκαιο, αυτή τη διαφορά που έχουμε με την Τουρκία; Η απάντηση είναι «ναι».
  • Η υπαγωγή της διαφοράς μας με την Τουρκία στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης δεν είναι απλή διαδικασία και σίγουρα δεν είμαστε εκεί ακόμη. Μεσολαβούν πάρα πολλά βήματα που πρέπει να γίνουν μέχρι να φτάσουμε σε αυτό το σημείο και δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα γίνουν.
  • Το κυριότερο είναι ότι θα πρέπει να αλλάξει στάση η Τουρκία και να υποχωρήσει από τις σημερινές της θέσεις. Αυτή πρέπει να κάνει τα μεγαλύτερα βήματα υποχώρησης, αποδεχόμενη τους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και το Δίκαιο της Θάλασσας, ως πλαίσιο για την επίλυση της διαφοράς. Από μόνη της αυτή η πιθανή εξέλιξη είναι σημαντική. Είναι σαφές ότι η Τουρκία έχει να καλύψει το μεγαλύτερο κενό και όχι εμείς.
  • Από εκεί και πέρα η συμμετοχή σε μία διαπραγμάτευση, προϋποθέτει ότι αυτή θα καταλήξει σε λύση της διαφοράς μας η οποία θα είναι συμβατή με την υπεράσπιση των εθνικών μας συμφερόντων. Αλλιώς δεν έχει κανένα νόημα να συμμετέχουμε.
  • Μία διαπραγμάτευση όμως, ως γνωστόν, απαιτεί αμοιβαίες υποχωρήσεις σε κάποια θέματα από αυτά με τα οποία ξεκινάς (ο Πρωθυπουργός πουθενά δεν μίλησε για ζητήματα κυριαρχίας όπως λέει ο ΣΥΡΙΖΑ). Ξέρουμε ότι σε αυτή τη διαδικασία, δεν πρόκειται να ικανοποιηθεί το 100% αυτών που επιδιώκουμε όπως και η άλλη πλευρά ξέρει το ίδιο. Αυτό που θέλουμε είναι να λυθεί ένα ζήτημα με τρόπο θετικό για τα εθνικά μας συμφέροντα.
  • Η ίδια η αποδοχή της Χάγης από την πλευρά της Τουρκίας, θα ήταν μια σημαντική υποχώρηση εκ μέρους της.
  • Και επειδή είμαστε ακόμα μακριά από αυτό το σενάριο, αν ποτέ φτάναμε σε αυτό το σημείο, θα είχαν να παίξουν μείζονα ρόλο και η Βουλή και τα κόμματα.

Τρίτη 11 Ιουλίου 2023

Τι δήλωσε η Δόμνα Μιχαηλίδου για τους μισθούς των εκπαιδευτικών...

Συμπεριλαμβανομένων και των "τενεκέδων" Διευθυντών; 


Μιλώντας στο mega, η Δόμνα Μιχαηλίδου ανέφερε πως για τα επόμενα τέσσερα χρόνια θα προσλαμβάνονται περίπου 4.000 με 5.000 εκπαιδευτικοί ετησίως για την στελέχωση των σχολικών μονάδων.
Για τους μισθούς των στελεχών εκπαίδευσης (Διευθυντών) και των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών συμπλήρωσε, πως «τώρα έχουμε διορίσει διευθυντές. Οι διευθυντές διορίζονται κάθε τέσσερα χρόνια και κοιτάμε που μπορεί να υπάρχουν κενά. Μέχρι τώρα η πολιτεία δεν έχει θεραπεύσει το έξτρα κίνητρο που πρέπει να δώσει σε ένα δημόσιο λειτουργό για να γίνει διευθυντής σχολείου και να πάρει την ευθύνη πάνω του».
«Είναι προτεραιότητά μας να αυξήσουμε τους μισθούς των εκπαιδευτικών που μπαίνουν τώρα στην εκπαίδευση, αλλά και στις θέσεις ευθύνης, όπως αυτές των διευθυντών», δήλωσε.

Δευτέρα 10 Ιουλίου 2023

Μητσοτάκης: Οι δέκα εθνικοί στόχοι έως το 2027...




Οι δέκα εθνικοί στόχοι 

Από τη δευτερολογία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Βουλή στη συζήτηση για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης:

Εμείς είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε στο δρόμο τον οποίο μας έδειξαν οι πολίτες, υπερψηφίζοντας το δικό μας κυβερνητικό πρόγραμμα. Με γνώμονα μία σειρά από εθνικούς στόχους, οι οποίοι εκτυλίσσονται στο άνοιγμα της τετραετίας -θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2027, δέκα τον αριθμό- που θα επαναλάβω πολύ σύντομα σήμερα, χάριν της οικονομίας της συζήτησης.
  • Στην ανάγκη η χώρα να ανακτήσει την επενδυτική βαθμίδα, κάτι το οποίο είμαι απολύτως σίγουρος ότι θα γίνει εντός του 2023, και στην αποπληρωμή των διμερών δανείων του πρώτου μνημονίου.
  • Στην ανάγκη η χώρα, ναι, να παράγει πρωτογενή πλεονάσματα και να μειώνει το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ.
  • Είναι ο στόχος υποχώρησης της ανεργίας στο 8% και αύξησης των εξαγωγών στο 60% του ΑΕΠ. Είμαστε ήδη στο 50% στις εξαγωγές, το τονίζω, αγαθών και υπηρεσιών. Αυτός είναι ο δείκτης τον οποίον πρέπει να κοιτάμε. Η ελληνική οικονομία έχει κάνει σημαντικά βήματα εξωστρέφειας την τελευταία τετραετία, πάνω στα οποία πρέπει να επενδύσει.
  • Τέταρτος στόχος, ο στόχος των μισθών. Κατώτατος μισθός 950 ευρώ, 1.500 ευρώ μέσος μισθός, αλλά ναι, και μείωση των ανισοτήτων. Εδώ πιστεύω ότι μπορεί να βρεθεί ένας κοινός τόπος. Το έχω πει πολλές φορές, ότι η ανάπτυξη την οποία οραματιζόμαστε δεν πρέπει απλά να είναι μία ανάπτυξη περιβαλλοντικά φιλική. Πρέπει να είναι μία ανάπτυξη ψηφιακή, που να στηρίζεται στην οικονομία της γνώσης, πρέπει να είναι και μία ανάπτυξη η οποία να «μικραίνει» τις κοινωνικές ανισότητες. Και αν δείτε τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε κάνει βήματα σε αυτή την κατεύθυνση. Αλλά πρέπει να κάνουμε περισσότερα.
  • Πέμπτος στόχος, όπως έχουμε πει, οι παρεμβάσεις στην υγεία. Δεν θα επαναλάβω αυτά τα οποία είπα και αυτά τα οποία παρουσίασε και ο Υπουργός, αλλά θα δώσω έμφαση στην ανάγκη της ταχύτατης παρέμβασης στα τμήματα επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων και στα κέντρα υγείας, όπως και στις παρεμβάσεις οι οποίες πρέπει να γίνουν στο ΕΚΑΒ, έτσι ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό.
  • Έκτος στόχος, οι στόχοι που αφορούν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Όπως σας είπα, είμαστε πρωταγωνιστές: τον Μάιο -όλο τον Μάιο, όχι μόνο για μία μέρα- παρήγαμε παραπάνω από το 50% της ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αυτό μας γλιτώνει ακριβές εισαγωγές, αλλά ταυτόχρονα μας επιτρέπει να συνεισφέρουμε κι εμείς στο στόχο για τη μείωση των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου.
  • Έβδομος στόχος, η συνέχιση του ψηφιακού κράτους. Εκεί νομίζω ότι οι πολίτες, ανεξαρτήτως κομματικής προέλευσης, μας πιστώνουν μια σημαντική πρόοδο, θα έλεγα ένα άλμα, μια επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν με το κράτος. Αλλά ξέρουμε ότι έχουμε πολλά να κάνουμε ακόμα στον τομέα αυτό.
  • Όγδοος στόχος, τα ζητήματα της Παιδείας. Έγινε αρκετά εκτενής αναφορά. Εγώ θα σταθώ περισσότερο στις προτεραιότητές μας που αφορούν τα σχολεία αλλά και την προσχολική αγωγή, τον τεχνολογικό εξοπλισμό, την τεχνική εκπαίδευση, στην οποία δεν έχουμε επενδύσει αρκετά ως χώρα και το πληρώνουμε σήμερα με μεγάλες ασυνέχειες οι οποίες υπάρχουν στην αγορά εργασίας.
  • Ένατος εμβληματικός στόχος, τα ζητήματα που αφορούν τη Δικαιοσύνη και την ταχύτητα απονομής της. Έχουμε κάνει σημαντικά βήματα προόδου την τελευταία τετραετία, αλλά ξέρουμε ότι πρέπει να τρέξουμε πιο γρήγορα.
  • Και, βέβαια, δέκατος κεντρικός στόχος, η συνέχιση της υλοποίησης μιας στιβαρής και εθνικά υπεύθυνης εξωτερικής πολιτικής, με τη συνέχιση των εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Κυριακή 9 Ιουλίου 2023

Μητσοτάκης στο TikTok: Οι 10 υποσχέσεις που θα τηρήσω και η μία που θα σπάσω...

 


Με νέο βίντεο στο Tik Tok επανήλθε το βράδυ του Σαββάτου (8/7) ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μετά το τέλος της συζήτησης της Βουλής επί των Προγραμματικών Δηλώσεων και της ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση που ακολούθησε.

Στο νέο του μήνυμα, ο πρωθυπουργός παρουσίασε 10 υποσχέσεις που, όπως είπε, θα τηρήσει για το 2027 αλλά και μία που θα "σπάσει".

"Πήγα λοιπόν στη Βουλή και παρουσίασα τις προγραμματικές μας δηλώσεις. Πόσες σελίδες είναι; 50. Μία ώρα φυσικά δεν θα σας διαβάσω 50 σελίδες αν και επιτρέπεται από τον κανονισμό. Τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, οι οποίες τυπικά αναγιγνώσκονται, έχει δικαίωμα ο ομιλητής να τις διαβάζει. Κανονικά, καμία άλλη ομιλία δεν επιτρέπεται να τη διαβάζει κανείς" φαίνεται να λέει στην αρχή του βίντεο.

Στη συνέχεια του βίντεο, εξηγεί αναλυτικά ποιοι είναι οι 10 βασικοί στόχοι για το 2027 και τους παραθέτει:
  • Το 80% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας να προέρχεται από πράσινες πηγές, πρωτίστως από τον ήλιο και τον άνεμο.
  • Youth Pass σε κάθε νέο 18 και 19 ετών. Καταβάλλονται 150 ευρώ για πρώτη φορά το φθινόπωρο για δράσεις πολιτισμού και για ταξίδια.
  • Επενδύουμε στο gov.gr. Μέσα σε τέσσερα χρόνια θα έχουμε ψηφιοποιήσει το 90% των διαδικασιών του δημοσίου.
  • Διπλασιάζουμε τους πόρους για το πρόγραμμα «Στέγη μου». Φτιάχνουμε νέες φοιτητικές εστίες για 8.500 φοιτητές για τα δημόσια πανεπιστήμιά μας.
  • Αύξηση κατώτατου μισθού στα 950 ευρώ και στόχος ο μέσος μισθός στην πατρίδα μας να είναι το 2027 στα 1.500 ευρώ.
  • Εφαρμογή του σχεδίου για τα ΑμεΑ στην προσβασιμότητα
  • Πλήρης αναμόρφωση του ΕΚΑΒ με πολλά μέτρα όπως για παράδειγμα 250 μοτοσικλετιστές οι οποίοι θα μπορούν να παρεμβαίνουν, ειδικά στην Αθήνα, πολύ γρήγορα και να φτάνουν εντός λεπτών σε ένα επείγον περιστατικό.
  • Πλήρης εφαρμογή της στρατηγικής για τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα
  • Δημιουργία συμβουλευτικής επιτροπής για τα θέματα τεχνητής νοημοσύνης με τα πιο λαμπρά ελληνικά μυαλά που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
  • ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ όχι απλά δεν ιδιωτικοποιούνται αλλά επιστρέφουν στον άμεσο έλεγχο του δημοσίου.
Σχετικά, δε, με την πρώτη υπόσχεση που δεν θα τηρήσει, ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην υπόσχεσή του να εμφανιστεί με ολόσωμη φόρμα, υπόσχεση που δόθηκε σε προηγούμενο βίντεο.