Χρόνια τώρα οι 300 της Βουλής απλοί παρατηρητές! Επιτέλους, κύριε πρωθυπουργέ, πότε θα εξυγιάνετε το χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;
Απόστολος Λακασάς
Μεθοδεύσεις έγιναν στο εκλεκτορικό σώμα, ώστε να μετέχουν καθηγητές από άλλα ΑΕΙ, οι οποίοι είναι φίλα προσκείμενοι –ιδεολογικά, πολιτικά και επιστημονικά– στην ηγετική ομάδα στο τμήμα. Καταγγέλλεται μάλιστα ότι στο εκλεκτορικό σώμα μετείχε και καθηγητής που επέβλεψε τη διδακτορική διατριβή υποψηφίου, με την οποία ο τελευταίος διεκδίκησε τη θέση· στοιχείο ακαδημαϊκά αντιδεοντολογικό και νομικά ελέγξιμο. Στόχος ήταν να επιλεγεί υποψήφιος των ίδιων απόψεων, της ίδιας «κατεύθυνσης» ώστε να μη διαταραχθούν οι ισορροπίες μεταξύ των ομάδων στο τμήμα. Συνέβη σε τμήμα θεωρητικών σπουδών, εξειδικευμένου, μικρού αλλά εμβληματικού ελληνικού ΑΕΙ. Και η παράτυπη συμμετοχή στο εκλεκτορικό καθηγητών, δύο αυτή τη φορά, που επέβλεψαν το διδακτορικό υποψηφίου, επαναλήφθηκε σε εκλογή σε νησιωτικό ΑΕΙ.
Αλλη περίπτωση: καθηγητής που εργαζόταν σε περιφερειακό ΑΕΙ, μετέχοντας σε εκλεκτορικό για θέση σε αθηναϊκό ΑΕΙ, «ψήφισε» υπέρ του «ημέτερου» υποψηφίου, και κατόπιν εξαργύρωσε την ψήφο του –επιβραβεύθηκε– με μία μετάθεση στο ίδιο ΑΕΙ.
Τα περιστατικά αυτά καταγγέλλονται όχι από υποψηφίους για τις θέσεις καθηγητών, αλλά από καθηγητές των ίδιων των ΑΕΙ. Μάλιστα, εμβληματική σχολή της χώρας φέρεται να έχει το ρεκόρ προσφυγών από καθηγητές της στο υπουργείο Παιδείας για παρατυπίες σε εκλογές για την κάλυψη νέων θέσεων.
Σωρεία τέτοιων καταγγελιών φθάνουν, επίσης, στα δημοσιογραφικά γραφεία της «Κ». Ωστόσο η αντικειμενική παρουσίασή τους είναι δυσχερής, καθώς προσκρούει στις επιστημονικές λεπτομέρειες που μπορεί να επικαλεστεί η κάθε πλευρά, επιχειρηματολογώντας υπέρ του υποψηφίου που προκρίθηκε ή εκείνου που φέρεται να αδικήθηκε. Γι’ αυτό και αρμόδιοι για να αξιολογήσουν τις καταγγελίες είναι το υπουργείο Παιδείας και τα όργανα του ίδιου του πανεπιστημίου.
Παρότι, βέβαια, είναι άστοχες οι γενικεύσεις, δεν μπορεί παρά να προβληματίζουν οι ποικίλες καταγγελίες καθηγητών για μεθοδεύσεις από συναδέλφους τους. Επίσης, προκαλεί ερωτήματα το ότι είναι η τέταρτη φορά από το 2014 που το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί αλλαγές στο σύστημα επιλογής πανεπιστημιακών.
Κάτι σαθρό υπάρχει στα ελληνικά πανεπιστήμια. Γενεσιουργές αιτίες του είναι η εμμονή μερίδας πανεπιστημιακών να θεωρούν τον χώρο τους (τμήμα, σχολή ή ΑΕΙ) τιμάριό τους, το οποίο πρέπει να διαφυλάξουν για να υπηρετήσουν τις προσωπικές τους φιλοδοξίες στο ακαδημαϊκό πεδίο ή στην πολιτική. Δεν τους τιμούν αυτές οι πρακτικές και το μόνο που πετυχαίνουν είναι να αδικούν νέους, άξιους επιστήμονες και το ίδιο το ΑΕΙ τους. Και εντέλει, οι καθηγητές δεν ντρέπονται; Το έλλειμμα αξιοπρέπειας (κάποτε) πληρώνεται ακριβά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου